طرح شرط سنی برای آزمون دستیاری منتفی می‌شود؟/سابقه لغو مصوبه توسط دیوان عدالت

طرح شرط سنی برای آزمون دستیاری منتفی می‌شود؟/سابقه لغو مصوبه توسط دیوان عدالت

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، شورای آموزش پزشکی و تخصصی در هشتاد و یکمین جلسه خود برای داوطلبان دوره دستیاری برای 13 رشته از جمله ارت
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، شورای آموزش پزشکی و تخصصی در هشتاد و یکمین جلسه خود برای داوطلبان دوره دستیاری برای 13 رشته از جمله ارتوپدی، بیماری های قلب، داخلی، زنان و زایمان، کودکان، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی عمومی، چشم پزشکی، طب اورژانس، روانپزشکی، گوش حلق و بینی و جراحی کلیه و مجاری ادراری محدودیت‌های سنی 30، 35 و 40 سال قائل شده است.

به این معنی که داوطلبانی که بیشتر از 30، 35 یا 40 سال سن داشته باشند نمی‌توانند در آزمون دستیاری شرکت کنند و باید تحصیل خود را زمانی که کمتر این سن دارند ادامه دهند.

این در حالی است که بسیاری از داوطلبانی که شرایط سنی فوق را ندارند، برای آزمون دستیاری حداقل 2 سال آینده خود را آماده کرده‌اند و با توجه به سختی امتحان و رقابت شدید، مدت زمان زیادی از وقت خود را صرف مطالعه کرده‌اند.

در این ارتباط باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت به همین نکته اشاره کرد و گفت: با توجه به درخواست داوطلبان آزمون دستیاری، با توجه به اینکه عده زیادی از آنها برای شرکت در این آزمون برنامه ریزی کرده و زحمت کشیده اند، اکنون تصمیم بر این است که این مصوبه گرچه ابلاغ شده، تا اطلاع ثانوی و حداقل تا دو سال آینده اجرا نشود.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت موظف به اجرای مصوبات، شورای آموزش پزشکی و تخصصی و به همین منظور این مصوبه را ابلاغ کرده است اما آنچنان که لاریجانی می‌گوید، با مذاکرات انجام شده با شخص وزیر و مساعدت وی، این طرح تا اطلاع ثانوی اجرا نخواهد شد.

اما گویا این برای اولین بار نیست که چنین مصوبه‌ای در وزارت بهداشت به تصویب می‌رسد، گل علیزاده معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی به مصوبه‌ای که 28 تیر 1377 با همین موضوع تصویب و اجرا شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: در چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی محدودیت سنی برای آزمون دستیاری ایجاد کرده بودند که با شکایت در دیوان عدالت اداری این مصوبه در سال 1383 لغو شد.

وی به رای دیوان عدالت در آن زمان اشاره کرد و گفت: دیوان عدالت با استناد به اصول سوم، بیستم و سی ام قانون اساسی مبنی بر«ضرورت تعمیم آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل آموزش عالی و تکلیف دولت در خصوص گسترش وسائل تحصیلات عالی تا سر حد خودکفایی کشور بطور رایگان و تاکید بر تساوی اشخاص در استفاده از کلیه حقوق انسانی از جمله حقوق اجتماعی و فرهنگی متضمن لزوم اهتمام دولت و نفی هرگونه تبعیض ناروا در برخورداری از امکانات عمومی از جمله امور اجتماعی و فرهنگی است» مصوبه سال 77 را باطل کرد.

با توجه‌ به اینکه اکنون مصوبه دیگری خلاف رای دیوان عدالت اداری به تصویب رسیده‌ است، به نظر می‌رسد که در صورت طرح شکایت در دیوان عدالت، موضوع خارج از نوبت رسیدگی شده و بار دیگر مصوبه شورای آموزش پزشکی تخصصی باطل شود.

در چند سال گذشته تعداد معدودی از مصوبات خلاف رای دیوان عدالت، توسط این دیوان باطل اعلام نشده است که به نظر می‌رسد این بار نیز دیوان به مثابه رای‌های گذشته خود به سرعت مصوبه شورای آموزش پزشکی تخصصی را باطل کند.

 انتهای پیام/