عراق خواستار نشست شورای امنیت درباره تخریب آثار باستانی شهر نمرود شد

عراق خواستار نشست شورای امنیت درباره تخریب آثار باستانی شهر نمرود شد

تهران- ایرنا- عراق در پی تخریب آثار باستانی شهر تاریخی نمرود به دست گروه تروریستی داعش، خواستار نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل شد. ...

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری فرات نیوز، وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق روز گذشته در بیانیه ای از شورای امنیت خواست هرچه سریعتر نشست فوق العاده ای دراین باره تشکیل دهد و مصوبات قبلی خود درباره تعرض به آثار باستانی عراق را اجرا کند.
در این بیانیه آمده است که گروه تروریستی داعش با به چالش گرفتن اراده جهانی، با بولدوزر و ابزارآلات سنگین، آثار باستانی شهر نمرود را که به قرن سوم قبل از میلاد و بعد از آن تعلق داشت منهدم کرده است.
عراق، مجازات عناصر تروریستی داعش را به دلیل تعرض به تمدن انسانی در عراق خواستار شده است.
دو هفته پیش نیز داعش فیلمی ویدئویی از تخریب آثار باستانی موزه موصل را پخش کرد. در این فیلم چند تن از عناصر داعش در حال تخریب آثار باستانی موزه موصل دیده می شوند. این اقدام داعش از سوی محافل فرهنگی و سیاسی بین المللی به شدت محکوم شد.
باستان شناسان و کارشناسان میراث باستانی، این انهدام را یک فاجعه خوانده و آن را با منفجر کردن یک معبد بودایی ها در استان بامیان افغانستان قابل مقایسه دانسته اند.
از زمان تصرف بخشی از خاک عراق و سوریه به دست داعش، این گروه تروریستی هرآنچه را که با دیدگاه های متحجر و تکفیری اش مطابقت نداشته باشد نابود می کند. آنها همچنین بسیاری از آثار باستانی ارزشمند را کفرآمیز خوانده و ویران کرده اند.
پیش از این، تروریست های داعش در حمله به کتابخانه مرکزی موصل، مجموعه ارزشمندی از روزنامه های عراق که قدمت برخی از آنها به اوایل قرن بیستم میلادی می رسید را به همراه کتابها و نقشه های باقیمانده از امپراتوری عثمانی نابود کردند.
همچنین چند روز پس از تاراج کتابخانه مرکزی، تکفیری های داعش به کتابخانه دانشگاه موصل حمله کرده و صدها جلد کتاب با موضوع های علوم و فرهنگ را در مقابل چشمان دانشجویان دانشگاه در آتش سوزاندند و به تلی از خاکستر تبدیل کردند.
شبد**1480** 2023