لایه اُزُن در مسیر ترمیم/ کاهش ۲ میلیونی ابتلا به سرطان پوست

لایه اُزُن در مسیر ترمیم/ کاهش ۲ میلیونی ابتلا به سرطان پوست

 به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، دبیرکل سازمان ملل متحد جاری در پیامی ضمن اعلام اینکه لایه ازن تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار می گیر
 به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، دبیرکل سازمان ملل متحد جاری در پیامی ضمن اعلام اینکه لایه ازن تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار می گیرد، گفت از این رو احتمال می رود هر ساله از بیش از دو میلیون مورد ابتلا به سرطان پوست جلوگیری شود.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

در زمان نه چندان دور، بشریت در آستانه فاجعه ای که خود مسبب آن بود قرار گرفت. استفاده ما از مواد آسیب رسان به ازن از قبیل کلروفلوروکربن ها (CFCs) در لایه ازن حفره ای ایجاد کرد که از ما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید حفاظت  می کند.

اما با این چالش مقابله کردیم. سی سال پیش، جامعه بین المللی معاهده وین برای محافظت از لایه ازن را امضاء کرد. تحت پروتکل مونترال، جهان برای کاهش تولید و مصرف کلروفروموکربن ها و دیگر مواد آسیب رسان به ازن متحد شد.

با هم، موفق شده ایم لایه ازن فراجوّی را تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار دهیم. در نتیجه، احتمال می رود هر ساله از بیش از دومیلیون مورد سرطان پوست و تعداد به مراتب بیشتر از آب مروارید جلوگیری شود.   

در حالی که منتظر بکارگیری دستور کار 2030 برای توسعه پایدار هستیم، و تلاش دولت ها در اواخر امسال در پاریس برای ساختن راه رو به جلو تازه و دسته جمعی برای تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است، موفقیت پروتکل مونترال باید برای ما الهام بخش باشد. این نکته بیان گر آن است زمانی که ملت ها با هم بر روی چالشی جهانی اقدام کنند توانمند هستیم.   

امّا کار پروتکل مونترال هنوز تمام نشده است. هیدروفلوروکربن ها (HFCs) جایگزین بسیاری از مواد تاثیر گذار بر ازن شده اند. آن ها با اینکه گازهای گلخانه ای بسیار توانایی هستند به لایه ازن آسیب نمی رسانند ولی حرارت زیادی به کره زمینی که بسیار گرم است خواهند داد مگر اینکه هم اکنون اقدام کنیم. 

کشورهای زیادی در حال حاضر استفاده از رژیم پروتکل مونترال را برای کاهش هیدروفلوروکربن ها در نظر می گیرند. تعهدی سیاسی برای مدیریت هیدروفلوروکربن ها تحت پروتکل مونترال می تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای تغییرات آب و هوایی در مسیر کنفرانس آب و هوای پاریس باشد، همچنین یک پیروزی بزرگ برای تلاش های چندجانبه برای پاسداری از محیط زیست خواهد بود. در این روز جهانی، بیایید اطمینان دهیم که از اقلیم مانند مراقبت از لایه ازن حفاظت کنیم. 

انتهای پیام/