معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس خبرداد اجرای «قرائت تقلیدی» در بین دانش‌آموزان/ احیای مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس خبرداد اجرای «قرائت تقلیدی» در بین دانش‌آموزان/ احیای مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مهمترین برنامه‌ها در سال تحصیلی جدید ا
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مهمترین برنامه‌ها در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: در حوزه قرآن در سال گذشته 650 دارالقرآن را راه‌اندازی کردیم و امسال قرار است مشکلات آنها شامل نیروی انسانی، مدیریت و امکانات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: برنامه جدیدی تحت عنوان «قرائت تقلیدی» برای اولین بار از سال تحصیلی جدید انجام می‌شود؛ عده‌ای از دانش‌آموزان ممکن است احساس کنند کلاس‌های قرآن سخت بوده و در آن شرکت نکنند اما صوت خوبی داشته باشند و می‌توانند تقلید کنند، لذا قرائت‌های کوتاه از قاریان برجسته ایرانی و خارجی را به صورت مجموعه‌ای تحت عنوان «قرائت تقلیدی» درآورده و می‌خواهیم آن را ترویج کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: این کار در جهت ایجاد جذابیت برای دانش‌آموزانی است که فکر می‌کنند قرآن را یاد نمی‌گیرند.

 وی یادآور شد: اجرایی کردن سند نماز را ادامه می‌دهیم و اعتباری برای توسعه و تجهیز نمازخانه‌ها اختصاص داده‌ایم و در بحث اجرا نیز تأکید وزیر آموزش و پرورش و مدیران بر حضور در نماز جماعت دانش‌آموزان است، یعنی شعار ما این است «مدیران از صدر تا ذیل در نماز جماعت دانش‌آموزان حاضر شوند».

کفاش با اشاره به حوزه عترت گفت: طرحی با عنوان «انس با اهل‌بیت(ع)» را شروع کرده‌ایم و دو مجموعه 14 جلدی کتاب جهت معرفی امامان را برای دوره ابتدایی و متوسطه اول در سال گذشته تدوین کرده‌ایم که این طرح برای دوره متوسطه دوم نیز در سال تحصیلی جدید اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها تشویقی بوده و الزامی نیست، گفت: این کتاب‌ها بر مبنای سبک زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) تنظیم شده و روش زیستن و گفت‌وگو به تناسب سنی در این کتاب‌ها وجود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح حفظ موضوعی قرآن اضافه کرد: تا کنون 8 کتاب برای 8 پایه تدوین کرده‌ایم و 4 پایه نیز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این روش داوطلبانه و تشویقی است، افزود: هدف نهایی این است کهوقتی دانش‌آموز فارغ‌التحصیل شد در مجموع 300 تا 350 آیه قرآن را به صورت کوتاه و موضوعی حفظ کند و بتواند در زندگی استفاده کند.

* برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی پس از یک دهه توقف

کفاش با اشاره به مسابقات قرآن دانش‌آموزی گفت: امسال سومین دوره مسابقات قرآن در شیراز و مشهد برگزار شد و قصد داریم مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی را احیاء کنیم؛ این مسابقات چند دوره برگزار شد و یک دهه متوقف شده است که مطالعات آن شروع شده و اجرای آن در سال 95 خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حوزه فعالیت فرهنگی و هنری افزود: محور اصلی، توسعه و تجهیز اردوگاه‌ها و کانون‌هاست؛ 2 هزار کانون و اردوگاه داریم که توسعه، بازسازی و تجهیز آن از جمله برنامه‌هاست و در نظر داریم این مراکز به عنوان مراکز پرورشی توسعه یابد.

وی بیان داشت: تولیدات و آموزش در حوزه فرهنگی و هنری در سال تحصیلی جدید محور اصلی کارمان است؛ از سال گذشته کار را شروع کرده‌ایم و نمایشنامه و سرود برای پایه‌های مختلف تحصیلی تولید کردیم که این کار در موسسه فرهنگی منادی تربیت وابسته به معاونت پرورشی شروع شده است و در سال تحصیلی جدید محصولات آن به مدارس عرضه می‌شود.

کفاش تصریح کرد: در هر دوره متناسب با پایه‌های تحصیلی در رشته‌های هنری، نمایشنامه، سرود و متن برای دکلمه دانش‌آموزان، به صورت کتاب و سی‌دی تولید شده و در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بالا بردن توانمندی مربیان تربیتی و مشاوران در سال تحصیلی جدید نیز از اولویت‌های اصلی برنامه‌هاست.

*توسعه و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی

کفاش خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی از جمله دیگر برنامه‌هاست که این کار در 16 استان با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است و 16 استان نیز باقی مانده است.

وی افزود: در این طرح کتاب به قفسه کلاس ابتدایی می‌رود تا معلم در طول سال معرفی کند و دانش‌آموزان مطالعه کنند که قبل از مهر نیز برای سایر استان‌ها و مدارس خارج کشور انجام خواهد شد.

انتهای پیام/