میزبانی مکرر تهران در مجمع شهرداران آسیایی جای خالی شهرهای بزرگ آسیایی در مجمع شهرداران

میزبانی مکرر تهران در مجمع شهرداران آسیایی جای خالی شهرهای بزرگ آسیایی در مجمع شهرداران

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، دیپلماسی شهری باعث نزدیک شدن مردم و فرهنگ‌ها می‌شود. دپیلماسی شهری می توانند حکومت‌ها را تحت ثاثیر قرار دهد تا در جهت ا
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، دیپلماسی شهری باعث نزدیک شدن مردم و فرهنگ‌ها می‌شود. دپیلماسی شهری می توانند حکومت‌ها را تحت ثاثیر قرار دهد تا در جهت ارتقای شهری گام‌های اساسی برداشته شود.

ایجاد تشکل های گسترده شهری در آسیا که اکثر مردم این کشورها مشترکات فرهنگی قابل توجهی دارند، می‌تواند نهادها را تبدیل به قدرت اثر گذار مردمی بر  حاکمان کند.

این در صورتی محقق می شود که دبیرخانه این مجمع بتواند زمینه همگرایی و نزدیک شدن مدیران شهری و کارشناسان شهرهای بزرگ آسیایی را فراهم کند. حضور شهرهایی مثل، پکن، سئول، دهلی، بغداد، کویت، دوحه، اندوزی و مالزی در این همایش خالی است. این در حالی است که در دوره‌های قبل نمایندگانی از این شهرها حضور می‌یافتند.

اولین اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی با ابتکار و میزبانی شهردار تهران در 29 و 30 آبان 87 با شعار آسیا برای شهروندان، همگرایی برای زندگی بهتر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد و محل دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران انتخاب شد.

 

این اجلاس بر اساس بند 63 بیانیه مجمع پارلمانی آسیا در سال 86 و با هدف تحقق مقاصد مجمع پارلمانی در جهت ترویج صلح دائم و همکاری سازمانی میان دولت‌ها و مردم آسیای، تقویت روابط دوستانه میان کشورهای آسیایی، فراهم کردن زمینه توسعه پایدار برای این کشور را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی برپا شد.

 در این جلسه محمد حلفانی رئیس بخش حکمرانی مرکز اسکان سازمان ملل متحد پیام بان‌کی‌مون را قرائت کرد.

در حاشیه این اجلاس قالیباف با شهردار جاکارتا دیدن کرد و همچنین جلسه‌ای با رئیس هیأت اعزامی و قائم‌مقام شهر توکیو دیدار کرد.

قالیباف همچنین با شهردار کاراکاس، شهردار دهلی، معاون شهردار استانبول، شهردار قدس، شهردار کربلا ،شهردار چیانگ‌‌مای تایلند، شهرداران شهرهای بعلبک، نبطیه و ضاحیه، شهردار دوشنبه، شهردار کویت، معاون شهردار اسلام‌آباد، شهردار کلکته، شهردار کابل، هیأت قبرسی، شهردار دوحه، شهردار یوم‌الله، شهردار مانیل، شهردار بیروت دیدار کرد.

 

یک سال بعد در نشست شهرهای آسیایی در تهران در 11 آذر 1388 که در آن 43 شهردار و نماینده شهردار از شهرهای مختلف شرکت کردند و با تصویب برگزاری این اجلاس هر دو سال یکبار در یکی از شهرهای آسیایی عضو شهرداری استانبول میزبانی دومی اجلاس در 11 و 12 فروردین 1390 شد.

در این اجلاس سه روزه  29 شهر آسیایی شامل 46 شهردار و نمایندگان شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی از کشورهای فیلیپین، بحرین، پاکستان، فلسطین، سوریه، سریلانکا، ویتنام، ترکیه، اندونزی، ژاپن، لبنان، قطر، هند، بنگلادش، یونان به میزبانی دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی در تهران برگزار شد.

در حاشیه اجلاس محمدباقر قالیباف شهردار تهران با محمدسعید الخنسا نماینده شهر بیروت با اعضای شورای شهر آتن، شهردار دوحه قطر، هیأت ترکیه‌ای، شهردار قدس دیدار کرد.

در نشست سه روزه نمایندگان شهرداران کشورهای آسیایی پیش‌نویس اساسنامه مجمع شهرداران و همچنین دستور کار سال آتی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سال 1390 که ریاست این اجلاس را به عهده داشت در رأس هیأتی به استانبول رفت. در این اجلاس 51 شهردار آسیایی و اروپایی، 126 مقام ارشد شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر و 10 سازمان بین‌المللی شرکت کرده که به 4 زبان انگلیسی، فارسی، ترکی و عربی برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، دومین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی با انتخاب غدیر توپاش شهردار استانبول به عنوان رئیس جدید مجمع شهرداران آسیایی به مدت دو سال و تصویب اسناد دیگر به کار خود پایان داد.

ریاست این دوره اجلاس شهرداران کلانشهر آسیایی بر عهده محمدباقر قالیباف بود که در پایان این دوره طبق اساسنامه ریاست اجلاس از شهردار تهران به شهردار میزبان که در این دوره استانبول بود تفویض شد.

در حاشیه این مراسم شهردار تهران ملاقات رسمی با شهردار استانبول ، حسین جزایری مدیر دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با جمعی از تجار و بازرگانی ایرانی و ترک در محل کنسولگری ایران، با عمر کالوف شهردار بیشکک، با شهر کابل و با مشاور شهردار قدس دیدار کردند.

همچنین شهردار تهران با رئیس UCLG ،شهردار اسن آلمان، معاون شهردار بوسان کره جنوبی و با دومان دبیر کل UCLG دیدار کرد.

بر اساس این گزارش همچنین سومین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی در تاریخ 8 و 9 آذر ماه با حضور 40 شهر و سازمان‌های بین‌المللی در بانکوک برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این اجلاس فرماندار بانکوک، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی و شهردار تهران سخنرانی کردند همچنین دبیرکل سازمان ملل، شهردار استانبول و دبیرکل آسه‌آن پیام‌های تصویری و نوشتاری خود را ارایه دادند.  

 

قدیر توپاش (شهردار استانبول و رییس AMF) برای این اجلاس هم پیامی فرستاد و خودش حضور نیافت.

در مراسم افتتاحیه و پس از سخنرانی فرماندار بانکوک، شهردار استانبول به عنوان رییس دوره‌ای اجلاس و دبیرکل مجمع، طی مراسمی ریاست دوره‌ای مجمع از شهردار استانبول به فرماندار بانکوک منتقل شد و کلیه اعضا نیز عکس یادبود گرفتند. در این مراسم از زحمات قدیر توپاش به عنوان شهردار استانبول و رییس دوره‌ای مجمع تشکر و قدردانی شد و فرماندار بانکوک  ضمن تشکر از فعالیت‌های پیشین رییس مجمع یادآور شد که تلاش خواهیم کرد در دوره جدید بیش از گذشته در جهت معرفی، شناخت و جذب اعضای بیشتر کوشش کنیم. بر طبق اساسنامه آقای پاریباترا سوخومبهاند فرماندار بانکوک برای دو سال ریاست این مجمع را بر عهده خواهد داشت.

سومین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی در روز 29 نوامبر با تصویب اعلامیه بانکوک که توسط آقای سوخونبهاند پاریباترا، فرماندار بانکوک قرائت شد پایان یافت . فرماندار بانکوک همچنین از حضور فعال اعضا در این اجلاس تشکر و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است دو شهر کویت و لاهور پاکستان برای میزبانی اجلاس چهارم مجمع شهرداران آسیایی اعلام آمادگی نمودند که در نهایت شهرکویت به عنوان میزبان اجلاس چهارم مجمع شهرداران آسیایی به تصویب اعضای مجمع عمومی رسید.

 امسال نشست پنجمین هئیت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی در هتل پارسیان آزادی واقع در اتوبان چمران تقاطع اوین برگزار شد.

گشتاسب مظفری معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: بیش از 300 میهمان خارجی و داخلی در این نشست حضور دارند.

وی ادامه داد: بیش از 150 تا 160 نفر از میهمانان عمداتا مقامات بلند رتبه شهرهای آسیایی هستند.

معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهر تهران با بیان اینکه این اجلاس مخصوص کشورهای آسیایی است گفت: 65 شهردار، رئیس شورای شهر و هیئت از این نشست استقبال کردند.

مظفری تاکید کرد که این نشست ، نشست هیئت اجرایی مجمع شهردارن آسیایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود این مجمع در کویت برگزار شود، گفت: به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتند که نشست سال آینده درغازی عِینتاب ترکیه برگزار شود.

معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چند شهردار  در این نشست حضور داشتند، گفت: 22 تا 23 شهردار حضور داشتند.

این در حالی است که بر اساس اخبار سایت رسمی شهرداری تهران فقط 3 شهردار سخنرانی کردند و الباقی مشاور و یا معاون بودند.

مظفری همچینن در خصوص تعداد میهمانان شرکت کننده در این نشست گفت: 50 درصد شهرهای آسیایی در این مجمع نماینده داشتند.

وی در خصوص هزینه های صرف شده برای این نشست گفت: قطعا منافع و آثار مثبتی که این نشست برای شهر دارد بیشتر از هزینه ای است که برای آن صرف شده است.

معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهر تهران در خصوص دستاوردهای این سفر برای شهر گفت: یک سری از دستاوردها کوتاه مدت، تعدادی میان مدت و تعدادی بلند مدت است و باید به جمع بندی رسید.

 

یه گزارش فارس، شهردار شهر هایکو در جمهوری خلق چین است که در هاینان واقع شده‌است و 2٬237 کیلومترمربع مساحت و 2٬046٬189 نفر جمعیت دارد. دراین مراسم گفت: تجربیات به دست آمده در گرو برگزاری این اجلاس است.

شهر غازی عِینتاب در جنوب شرقی ترکیه است. این شهر مرکز استان غازی عینتاب است.این شهر نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد. مساحت این شهر 7٫642 کیلومتر مربع است در این مراسم گفت: ارتباط تهران و غازی عینتاب منجر به احیای اندیشه راه ابریشم می شود

شهرآنتالیا یکی از شهرهای کشور ترکیه است. در 2010 جمعیت این شهر 1،001،318 نفر برآورد شده‌که از این جمعیت 502491 نفر را مرد و 827498 را زنان تشکیل می‌دهد. مساحت این شهر 20٫815 کیلومتر مربع است هم گفت: شهرهای آسیایی از مشکلات یکسانی رنج می‌برند.

معاون شهردار شهر بربک لبنان هم در این مراسم گفت: تهران به نماد و سنبل پیشرفت تبدیل شده است.

مسئول برنامه ریزی شهری لبنان هم در این مراسم گفت:برنامه ریزی شهری در تهران عالی است.

مشاور انجمن شهرداران بنگلادش هم در این نشست گفت: پیشرفت ایران در حمل و نقل و ترافیک قابل توجه است.

عضو سازمان شهروندان جهانی در UCLG در این برنامه گفت:  پیشرفت تهران در دهه اخیر بسیار چشمگیر است.

معاون مالی و اداری شهرداری کابل هم گفت: قالیباف در حمل ونقل عمومی تهران انقلاب کرده است.

رییس هیات مشاوران شهرداری بانکوک در این مراسم گفت: تجربیاتAMF موجب تحول آسیا می شود.

دبیرکلUCLG-MEWAدر پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی گفت:در کشورهای برجسته اروپایی هر ساله مسئولیت هایی از حکومت های مرکزی به مدیریت های محلی انتقال می یابد.

ادامه این نشست از امروز در شهر قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/