نامزد ریاست‌ جمهوری: اصلاح‌طلبان باعث پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ شدند

نامزد ریاست‌ جمهوری: اصلاح‌طلبان باعث پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ شدند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی کواکبیان روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به ۵٠ برنامه راهبردی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حزب مردم‌سال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی کواکبیان روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به ۵٠ برنامه راهبردی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌ جمهوری، گفت: با حل مشکلات ساختاری، اقتصادی و سیاست خارجی به وضعیت ایده‌آل می‌رسد.

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری درباره مشکل ساختاری به طرح جمهوریت سوم ارائه شده در حزب اشاره کرد و افزود: وضعیت معیشت مطلوب نیست. در حزب مردم‌سالاری روی این موضوع کار کارشناسی انجام شده است. مشکل اصلی کاهش شدید پول ملی و نرخ دلار بیش از ۵٠ برابر ارزش پول ملی است. که بخشی از آن به بانک مرکزی و تحریم‌ها بر می‌گردد. باید استقلال بانک مرکزی حفظ شود و ما برای آن برنامه داریم.

کواکبیان رویکرد حزب مردم‌سالاری را سوسیال دموکراتیک ارزیابی قلمداد کرد و ادامه داد: نوسانات بازار بورس نیاز به ساماندهی دارد و یارانه نقدی نیز باید به این شیوه پرداخت شود. برای طرح کارت رفاه ملی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آن حداقل معیشت، بهداشت و آموزش و... یک خانواده ایرانی در آن در نظر گرفته شده است. حزب مردم‌سالاری خود را سوسیال دموکرات می‌داند.

وی تصریح کرد: ما به بازار آزاد اعتقاد داریم اما نه به‌شکلی که معیشت مردم در تنگنا قرار گیرد.

کواکبیان درباره مشکلات در عرصه بین الملل و دیپلماسی خارجی، گفت: لغو کامل تحریم‌ها نسخه شفابخش مشکلات داخلی هم است و در صورتی اتفاق می‌افتد که رابطه ایران را با جامعه بین المللی تعریف کنیم و مذاکره با آمریکا را تابو اعلام نکنیم. قدرت‌هایی چون چین و روسیه به رغم روابط خصمانه با آمریکا قطع نشده است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری، دفاع از حقوق شهروندی، حاکمیت قانون، پاسخگو کردن دولت و شفاف سازی را از سایر برنامه‌های حزب عنوان کرد.

وی سایر برنامه‌های حزب مردم‌سالاری اینطور عنوان کرد: کاهش وابستگی کشور به فروش نفت، توسعه ارتباطات اقتصادی به ویژه با ١۵ کشور همسایه، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه صنایع زود بازده، استفاده از ظرفیت‌های استانی برای رفع مشکلات ملی و استانی، احیای تولید کالاهای سنتی ایران، جلوگیری از خصولتی کردن اقتصاد با خصوصی سازی درست، پیگیری مطالبات صنفی معلمان آموزش و پرورش و استادان، تصویب قانون مطبوعات و ساماندهی آن، تحول در نظام سلامت جلوگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان، هدفمند کردن آموزش جامعه، پیگیری مطالبات مددکاران و معلولان جامعه و تکریم جانبازان از سایر برنامه‌های خزب است.

کواکبیان، زنان را دارای نقش ویژه در دولت احتمالی خود دانست و ادامه داد: حتما دو وزیر زن در کابینه خواهم داشت و دو معاون رئیس جمهوری هم از زنان خواهند بود.

این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره ثبت نام اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی در رای داوطلبی در انتخابات ریاست‌ جمهوری، خاطرنشان کرد: ما در جبهه اصلاحات سه تصمیم قطعی گرفتیم اینکه نخست داوطلب منتخب ما قطعا از درون جبهه اصلاحات باشد. دوم اینکه تلاش می‌کنیم راه‌های افزایش مشارکت گسترده را فراهم کنیم و اینکه داوطلب نهایی جبهه اصلاحات را پس از اخذ نظرسنجی انتخاب کنیم.

کواکبیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره پیش بینی رقابت اصلی انتخابات ریاست‌ جمهوری، تصریح کرد: باید تاکید کنم که در انتخاب رئیس جمهوری ۲۸ خرداد نباید عنصر حضور مردم را فراموش کرد و اگر مردم بالای ۶٠ درصد حضور داشته باشند اصلاح‌طلبان پیروز میدان هستند و تمام معادلات تغییر می‌کند و اگر مثل مجلس یازدهم نرخ مشارکت زیر ۶٠ درصد باشد جناح مقابل پیروز می‌شود و باید مشارکت بالا در انتخابات شکل بگیرد.

این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره مقصر وضعیت موجود جلوه دادن دولت از سوی داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری، اضافه کرد: بی انصافی است که بگوییم تمام مشکلات بر عهده دولت است و این موضوع با توجه با درگیر بودن دولت با تحریم‌ها باید منصفانه سنجیده شود.

کواکبیان درباره کناره‌گیری‌اش به نفع نامزد دیگر گفت: نامزدهای نهایی روز یکشنبه بررسی و در جلسه جبهه اصلاحات ایران مقرر شد داوطلب نهایی پس از مناظره‌ها و نظرسنجی میدانی انتخاب شود.

کواکبیان ادامه داد: سال ۸۴ احمدی نژاد را اصلاح‌طلبان روی کار آوردند زیرا ۴ نامزد داشتند و هیچکدام کنار نرفتند و احمدی نژاد رای آورد و ما دیگر نمی‌خواهیم تجربه سال ۸۴ تکرار شود بنابراین سایر نامزدهای اصلاح‌طلب به نفع نامزد اصلی کنار می روند.