ناگفته‌های خالق سیا ساکتی درباره چالش‌های اکران انیمیشن در ایران

ناگفته‌های خالق سیا ساکتی درباره چالش‌های اکران انیمیشن در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، ‌بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن درباره سرانجام انیمیشن «پسری با ابروهای ضخیم» گفت: قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ انیمیشن «پسری با اب

به گزارش همشهری آنلاین، ‌بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن درباره سرانجام انیمیشن «پسری با ابروهای ضخیم» گفت: قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ انیمیشن «پسری با ابروهای ضخیم» را با تهیه کنندگی زنده یاد محمد ابوالحسنی استارت بزنیم که تبدیل به فیلم دوم سینمایی در کارنامه کاری من شود.

در همین راستا با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی قراردادی بستیم تا بخشی از هزینه تولید از سوی این مرکز تأمین شود. بعد از درگذشت آقای ابوالحسنی که تهیه‌کننده این پروژه به شمار می‌رفت، هرچند مرکز گسترش پیگیری‌های زیادی برای تولید این پروژه کرد، اما این اتفاق رخ نداد.

او ادامه داد: در واقع به دوستان مرکز گسترش گفتم که با سرمایه‌ای که از سوی شما دریافت می‌کنیم هم نمی‌توانیم پروژه را جلو ببریم و ما نیاز به یک سرمایه کامل داریم و جذب سرمایه هم با حضور تهیه‌کننده امکان‌پذیر بود و با توجه به اینکه ما تهیه‌کننده نداشتیم و نتوانستیم تهیه کننده جایگزینی نیز پیدا کنیم، این پروژه متوقف شد. تاکید می‌کنم که مرکز گسترش در این زمینه همکاری‌های بسیاری با ما داشت و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داد.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: زمانی که آقای ابوالحسنی زنده بود با هم به دیدن بسیاری از مدیران در دولت قبل رفته بودیم و همه می‌گفتند که برای ساخت این پروژه همکاری می‌کنند اما با تغییر دولت‌ها قول‌ها به فراموشی سپرده شد.

«پسری با ابروهای ضخیم» یک پروژه بین‌المللی است

او ادامه داد: موضوع مهم این است که یک انیمیشن سینمایی با نام «پسری با ابروهای ضخیم» وجود دارد که می‌توان آن را یک اثر بین‌المللی دانست. انیمیشنی که نگارش فیلمنامه آن بیش از ۸ ماه طول کشید، بسیاری از کسانی که از دست‌اندرکاران انیمیشن چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی هستند، در جریان این فیلمنامه بوده و به خوبی می‌دانند که این انیمیشن قرار بود ساخته شود و من بارها گفته‌ام که اگر این انیمیشن ساخته شود باعث به وجود آمدن یک اتفاق بزرگ ملی و بین‌المللی می‌شود.

عظیمی گفت: این انیمیشن درباره تاریخ کشورمان است و براساس داستان، چندبار سفر زمان خواهیم داشت به گونه‌ای که ۵ هزار سال قبل از شهر سوخته، ۵۰ سال پیش و زمان حال را داریم. این انیمیشن درباره فرهنگ و هنر ایران است و مخاطب داخلی و خارجی با دیدن آن اطلاعات بسیاری را به‌دست می‌آورد. نباید فراموش کنیم که تمدن شهر سوخته جزو ۵ تمدن بزرگ دنیا بوده، اولین جراحی مغز در این شهر صورت گرفته، اولین چشم مصنوعی در این شهر پیدا شده و بسیاری از اولین‌ها در این شهر وجود داشته است.

او تاکید کرد: در این داستان یک پسربچه ای از ۵ هزار سال قبل به ۵۰ سال قبل از تاریخ امروز سفر می‌کند و اتفاقات جالب و تأثیرگذاری را به‌وجود می‌آورد. فیلمنامه این پروژه با استاندارد فیلمنامه‌های آمریکایی نوشته شده است.

چرا «تهران ۱۵۰۰» جذابیت نداشت؟

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» با اشاره به ساخت انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» که ساخت و نمایش آن جریان بزرگی را در سینمای ایران راه انداخت و مورد استقبال قرار گرفت، توضیح داد: بارها گفته‌ام که این فیلم درست است از نظر انیمیشن‌سازی یک اتفاق بزرگ بود اما به عنوان یک انیمیشن سینمایی جذابیت‌های لازم را نداشت آن هم به دو دلیل، که اولی ضعف کارگردانی من در ساخت انیمیشن بلند بود که تجربه‌ای در آن نداشتم و بلد نبودم که یک انیمیشن سینمایی بسازم.

وی بیان کرد: با خود فکر می‌کردم که انیمیشن بلند سینمایی شبیه همان انیمیشن‌های کوتاهی است که می‌سازم، فکر می‌کردم که می‌توان انیمیشن‌های کوتاه را کنار هم گذاشت و یک انیمیشن سینمایی ساخت. در صورتی که من نمی‌دانستم چگونه باید یک انیمیشن سینمایی ساخت، هر چند در ابتدا فکر می‌کردم که می‌دانم! اما بعد از تمام شدن کار، تازه متوجه ضعف خود در کارگردانی شدم، بسیاری فکر می‌کردند که فیلمنامه «تهران ۱۵۰۰» ضعف دارد، اما اینگونه نبود چرا که من فیلمنامه خوبی داشتم اما کارگردانی من ضعف داشت.

آنقدر از این پروژه سینمایی مطمئن هستم که هرکسی پا پیش بگذارد و سرمایه گذاری کند و حتی کارگردانی آن را کسی دیگر برعهده گیرد، اما به شرط آنکه جمله به جمله این فیلمنامه ساخته شود. یکی از مواردی که مانع حمایت از این پروژه می‌شود مساله بودجه است که معتقدند بودجه این پروژه بسیار زیاد استعظیمی گفت: دومین مشکل بزرگ انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» سخت‌گیری‌هایی بود که به این انیمیشن کردند.

ارگان، نهاد یا هر وزارتخانه‌ای که در این کشور بود انگشت خود را روی این انیمیشن گذاشت، چرا که «تهران ۱۵۰۰» اولین فیلم آینده‌نگر سینمای ایران بود و تا آن زمان هیچ فیلمی در ایران وجود ندارد که بگوید مثلاً ۱۱۰ سال آینده قرار است چه اتفاقی در این کشور رخ دهد.

لو تاکید کرد: بارها و حتی در تلویزیون هم گفته‌ام که به کسانی که آن زمان به این انیمیشن گیر می‌دادند می‌گفتم که ۱۱۲ سال دیگر نیز جمهوری اسلامی هست و ما می‌خواهیم از ایران در این انیمیشن بگوییم. از جمله مواردی که من در این انیمیشن به آن اشاره کرده بودم این بود که ما همچنان به سنت‌های دیرینه خود وابسته هستیم و همچنین می‌خواستم نشان دهم که بسیاری از مشکلات امروز ما مانند آلودگی، هنوز برطرف نشده و باید به فکر آن باشیم.

آن زمان هرچند چند سالی از آغاز ساخت مصلا می‌گذشت اما هنوز کامل نشده بود و من می‌خواستم به طنز نشان دهم در سال ۱۵۰۰ نیز هنوز مصلا ساخته نشده است و باید برای آن فکری کرد اما زمان از جاهای مختلفی به من فشار آوردند که باید مصلا را در انیمیشن خود بسازی.

اگر شمقدری نبود «تهران ۱۵۰۰» اکران نمی‌شد

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: با تمام این خط قرمزهایی که برای من می‌کشیدند اگر همین آقای شمقدری معاون سینمایی وقت نبود، این انیمیشن هیچگاه اکران نمی‌شد.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که ضعف اصلی «تهران ۱۵۰۰» کارگردانی آن بود، به همین دلیل حدود ۱۰ سال مطالعه کرده و در کارگاه‌های آموزشی کارگردانان معتبر در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشتم، انیمیشن‌های بسیار زیادی دیدم و آنقدر تلاش کردم و یاد گرفتم تا بتوانم فرمول ساخت یک انیمیشن بین‌المللی را فرا بگیرم.

کارگردان مجموعه انیمیشن «سیاساکتی» تاکید کرد: با تمام تجربه‌هایی که طی این ۱۰ سال به‌دست آورده‌ام، فکر می‌کنم اگر «پسری با ابروهای ضخیم» ساخته شود تبدیل به یک انیمیشن بین‌المللی می‌شود. هرچند بسیاری از ارگان‌ها و نهادهایی که به انیمیشن مربوط می‌شوند از این پروژه اطلاع دارند، تمایلی به حمایت از این پروژه ندارند. حتی به برخی از این افراد گفتم حاضر هستم تا کارگردانی این پروژه را به تیم دیگری بدهم اما این پروژه ساخته شود تا آخرین کار زنده یاد ابوالحسنی نیمه کاره نماند. شاید بسیاری از دوستان به این فکر می‌کنند که اگر قرار است، این انیمیشن تولید شود، افتخارش برای محمد ابوالحسنی و بهرام عظیمی است و چیزی به آنها نمی‌رسد.

عظیمی در پایان گفت: آنقدر از این پروژه سینمایی مطمئن هستم که هرکسی پا پیش بگذارد و سرمایه گذاری کند و حتی کارگردانی آن را کسی دیگر برعهده گیرد، اما به شرط آنکه جمله به جمله این فیلمنامه ساخته شود. یکی از مواردی که مانع حمایت از این پروژه می‌شود مساله بودجه است که معتقدند بودجه این پروژه بسیار زیاد است. مساله دیگر این است که می‌گویند انیمیشن در سینما نمی‌فروشد این درحالی است که طی سال‌های گذشته انیمیشن‌هایی ساخته شده که فروش خوبی داشته است.

چرا تلویزیون دست از سر سریال‌های قدیمی برنمی‌دارد؟ | تضمینی برای موفقیت و پربیننده شدن سریال ۱۰ سال قبل نیست چه کسی نقش حاج قاسم سلیمانی را بازی می‌کند؟ | به من گفتند ته چهره‌ات شبیه حاج قاسم است | برای این نقش دستمزدی نمی‌خواهم