نماینده مجلس: اسلامی کردن دانشگاه ها مطالبه عمومی حوزویان و دانشگاهیان است

نماینده مجلس: اسلامی کردن دانشگاه ها مطالبه عمومی حوزویان و دانشگاهیان است

تبریز - ایرنا - رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر اجرایی شدن سند اسلامی کردن دانشگاه ها به عنوان مطالبه حوزویان و دانشگاهیان تاکید کرد

محمدمهدی زاهدی روز شنبه در نشست مشترک حوزویان و دانشگاهیان بناب، گفت: توجه به سند اسلامی شدن دانشگاه ها باید در اولویت قرار گیرد به طوری که خروجی کار کسانی باشند که دلسوز مردم بوده و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند.
وی در خصوص اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه ها و نقش آن در وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه، اعلام کرد: همه دستگاه ها و نهادها باید دست به دست هم داده و با اجرایی کردن این سند که مدنظر رهبری معظم انقلاب است زمینه تحول بزرگ در اهداف نهایی دو نهاد حوزه و دانشگاه که همان تعالی و پیشرفت و سعادت نظام و بشریت است را فراهم بیاورند.
زاهدی با بیان اینکه دو نهاد حوزه و دانشگاه همواره به یکدیگر نیاز داشته و اصلاح آنها موجب اصلاح ملت می شود، گفت: اگر این دو نهاد آرمان، هدف و چشم انداز مشترک داشته باشند و برای رسیدن به آن اهداف همدیگر را یاری کرده و نواقص یکدیگر را برطرف کنند آن وقت سرنوشت رشد و تعالی بشریت به دست آنها رقم می خورد.
وی اظهار کرد: ما به حضور پررنگ دین در همه عرصه های علمی نیاز داریم و از طرفی حوزه علمیه هم باید باور کند که دانشگاه توان تولید علم را بیش از توان حوزه از نظر ظاهری داشته و راه و رسم انتشار مستندات علمی را در محیط دانشگاه ها به خوبی رقم زده است.
زاهدی ادامه داد: البته باید قبول کنیم که دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی ضعیف عمل کرده اند و اکنون بهتر است به علوم انسانی بومی منتشر شده در طول تاریخ که علما و دانشمندان ما در این زمینه خوش درخشیده اند، بپردازیم.
وی با تقدیر از گام های خوب شورای مدیریت حوزه های علمیه و شورای عالی انقلاب اسلامی در جهت تحکیم و تقویت وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: اعتبارسنجی مدارک حوزوی بر اساس سطوح مختلف تحصیلی، ایجاد شورای گسترش علوم در حوزه های علمیه به موازی وزارت علوم و بهداشت، حضور استادان معارف حوزه در دانشگاه ها و ارتباطات آکادمیک برخی حوزویان و دانشگاهیان باعث نزدیکی این دو قشر به همدیگر شده اما کافی نیست.
زاهدی با انتقاد از کم کاری حوزه ها و دانشگاه ها برای تحقق عملی سند اسلامی شدن دانشگاه ها، گفت: خیلی از مشکلات فعلی کشور به این دلیل است که همکاری و تعامل حوزه و دانشگاه در زمینه های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و هنری کمرنگ است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از حوزه های علمیه گلایه داریم چون آنطور که باید در همه زمینه ها به میدان کار بیاید، نیامده است.
7230/7236/587