کاشت و نگهداری گل‌وگیاه‌ پیازی

کاشت و نگهداری گل‌وگیاه‌ پیازی

با کاشت یک گیاه تازه در خانه می‌توانید، شادابی و نشاط را به اعضای خانواده هدیه کنید. برای این بخش «نگار هاشمی» مسئول مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره ادار

با کاشت یک گیاه تازه در خانه می‌توانید، شادابی و نشاط را به اعضای خانواده هدیه کنید. برای این بخش «نگار هاشمی» مسئول مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز پازل دهم پایتخت، کاشت گیاهان «پیازی زمستانی» را به شرح زیر آموزش می‌دهد:
گل‌های پیازی: گیاهان پیازی به دلیل داشتن گل‌های درشت خوش‌آب‌ورنگ، از گیاهان پرمشتری و پرطرفدار میان مردم هستند. برای مثال گل‌های لاله و سنبل که اغلب برای چیدمان سفره هفت‌سین مورد استفاده قرار می‌گیرد، از پرطرفدارترین گیاهان پیازی میان ایرانی‌هاست. این گیاهان به وسیله اندام زیرزمینی پیاز یا غده کشت و تکثیر می‌شوند. این گل‌ها با توجه به زمان گل‌دهی به 4 دسته گل‌های پیازی بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی تقسیم می‌شوند.

نحوه نگهداری گل‌های پیازی
هر کدام از گل‌های پیازی دوره استراحت معینی دارند. اغلب پیازها را در زمان استراحت می‌توانید از خاک بیرون بیاورید. خشک کنید و به گلدان یا بخش دیگری از باغچه خانه منتقل کنید. دوره استراحت این گیاهان، از زمان زرد و پژمرده شدن برگ‌هایشان شروع می‌شود. در این زمان، به‌تدریج آبیاری آنها را کم کنید و پس از خشک شدن کامل، آبیاری باید قطع شود.
خاک مناسب: بیشتر پیازها، به خاک سبک با مواد غذایی مناسب نیاز دارند. این مواد غذایی شامل، ماسه یا پیت ماس به همراه مقداری خاکبرگ و کمی کود است. بهترین ترکیب برای گل‌های پیازی کوکوپیت، پرلیت سایز متوسط همراه با پیت ماس است. هرگز گل پیازی را در خاک سنگین و سفت نکارید. همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های قارچی مقداری زغال هم به خاک اضافه کنید.
نحوه کاشت: پیاز را طوری داخل گودال قرار دهید که جهت جوانه آن رو به بالا قرار بگیرد. بیشتر پیازها یک سر و ته مشخص دارند. اگر پیاز گل شما، قسمت بالایی را ندارد، آن را طوری در خاک قرار دهید که سمت ریشه رو به پایین قرار بگیرد. اندازه گلدان و تراکم پیاز اهمیت زیادی دارد. در هر گلدان ۱۰سانتیمتری 3 تا ۴ پیاز نرگس و یک دانه پیاز سنبل بکارید. بعد از کاشت تا زمان ریشه‌دهی به‌طور مداوم آن را آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. این گل‌ها را در دمای ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.