یک استاد دانشگاه برنده گرانترین جایزه ادبی اسپانیا شد

یک استاد دانشگاه برنده گرانترین جایزه ادبی اسپانیا شد

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:سانتیاگو پوستگیلو از اسپانیا به عنوان برنده جایزه معتبر پلانتا ۲۰۱۸ انتخاب شد و این جایزه ۶۰۱ هزار یور
فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
سانتیاگو پوستگیلو از اسپانیا به عنوان برنده جایزه معتبر پلانتا ۲۰۱۸ انتخاب شد و این جایزه ۶۰۱ هزار یورویی را به خانه برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پایس، سانتیاگو پوستگیلو متولد ۱۹۶۵ در والنسیا که به عنوان یکی از محبوب ترین نویسندگان اسپانیایی زبان شناخته می شود به عنوان برنده جایزه پلانتا در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

وی که خودش را هم نویسنده و هم آموزگار می داند برای رمان «من، خولیا» این جایزه را کسب کرد.به این ترتیب جایزه پلانتا در شصت و هفتمین دوره خود بار دیگر یک رمان تاریخی را برگزید و پس از آن که سال ۲۰۱۷ خاویر سیرا را برای «آتش نامریی» به عنوان برنده برگزید، امسال جایزه ۶۰۱ هزار یورویی خود را به رمانی درباره خولیا دومنا همسر سپتیموس سوروس در روم باستان اهدا کرد.

آیاتا باریلی نویسنده ایتالیایی-اسپانیایی برای نخستین رمانش با عنوان «یک دریای خشن تیره» که داستان سه نسل از زنان را روایت می کند، برنده دوم این دوره بود.رمان «من، خولیا» در فاصله سال ۱۹۲ و ۱۹۷ میلادی می گذرد و قهرمان اصلی این رمان یک زن باهوش است که از زیبایی خود به بهترین نحوی استفاده می کند.

پوستگیلو از زمانی که در کودکی راهی پایتخت ایتالیا شد تحت تاثیر جذابیت امپراتوری روم باستان قرار گرفت و بعد این جاذبه را وارد آثار داستانی اش کرد.

کتاب «من، خولیا» درباره دوران خولیا دومنا امپراتریس روم است. همسر او سپتیموس سوروس تلاش داشت تا از نیروی ارتش برای پایان دادن به قدرت سیاسی او استفاده کند و بر تخت امپراتوری بنشیند اما امپراتریس او را در نبردهایی به همان راه شکست داد و با استفاده از فلسفه و سفسطه به شکست کشاند. شخصیت پیچیده و اسرارآمیز وی این رمان را بسیار خواندنی کرده است.

برنده این دوره جایزه پلانتا که نویسنده بیش از ۷۰ مقاله تخصصی است نخستین رمانش را وقتی ۳۹ سال داشت نوشت که با عنون «آفریکانوس، پسر کنسلو» در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و آغازگر یک سه گانه درباره ژنرال اسپانیایی اسکیپیون ال آفریکانو بود. این رمان بیشتر یادآور ژانر پلیسی است که سزار و گلادیاتورها و داستان های مربوط به آنها را با مسایل تاریخی وارد این سبک کرده است.

سال ۲۰۰۸ کتاب دوم این مجموعه با عنوان «لژیون های لعنتی» و سال ۲۰۰۹ کتاب سوم آن با عنوان «خیانت روم» را منتشر شد. او بعد سه گانه «ترایان» را نوشت.

پوستگیلو دکترای زبان شناسی اروپایی را از دانشگاه والنسیا دریافت کرده و در دانشگاه کاستلو تدریس می کند. او زبان و ادبیات انگلیسی را با تمرکز بر زبان روایی انگلیسی در قرن نوزدهم درس می دهد.

این نویسنده که می گوید برای پول آموزگاری نیست که دوست دارد همچنان در کلاس درس دانشگاه حضور داشته می باشد می افزاید از فروش رمان هایش خیلی بیشتر از آنچه دانشگاه به او داده، کسب درآمد کرده است اما حضور در میان جوان ها مانع احمق شدن افراد می شود و فرد را در فضایی واقعی قرار می دهد.

این نویسنده جایزه رمان تاریخی ۲۰۱۳ و جایزه بهترین رمان نویس تاریخی اسپانیایی زبان سال ۲۰۰۹ را در کارنامه دارد. وی جایزه ادبیات والنسیا در سال ۲۰۱۰ را نیز دریافت کرده است.

نام برنده این دوره به سبک سال های پیش در مراسمی که با حضور ۹۰۰ مهمان متشکل از ناشران، روسای کمپانی های نشر و توزیع کتاب و نویسندگان برگزار شد، اعلام شد. نویسندگانی چون دولورس ردوندو، فرناندو شوارتس، کریستینا کامپوس، خاویر آلدکو، آنتونیو اورجودو و خوان مانوئیل دپرادا از جمله حاضران در این مراسم بودند.

این جایزه معتبر به ارزش ۶۰۱ هزار یورو یک جایزه ادبی اسپانیایی است که از سال ۱۹۵۲ توسط کمپانی پلانتا یکی از موسسات فرهنگی و نشر در اسپانیا بنیانگذاری شده است.و بعد از نوبل دومين جايزه ادبي گران دنياست.

  • مجله جوايز ادبي

امسال ۱۰ رمان از میان ۶۴۲ رمان منتشر شده در یک سال اخیر برای این رقابت انتخاب شدند که رکوردی جدید برای این جایزه بود. علاوه بر اسپانیا، ۱۲۷ کتاب از آمریکای جنوبی، ۵۵ کتاب از آمریکای شمالی، ۲۸ کتاب از آمریکای مرکزی، و ۱۸ کتاب از بقیه اروپا وارد این رقابت شده بودند.

آلبرتو بلکوآ، فرناندو دلگادو، خوان اسلاوا گالان، پی یر گیم فرر، کارمن پوساداس، رزا رگاس و بلن لوپز گروه داوری این دوره را تشکیل داده بودند.