وزیر نفت: با ایستادگی به سهمیه قبل از تحریم رسیدیم

وزیر نفت: با ایستادگی به سهمیه قبل از تحریم رسیدیم

اقتصاد > انرژی - همشهری آنلاین:وزیر نفت با تشریح جلسه اوپک گفت ایران با ایستادگی توانست سهمیه قبل از تحریم بقبولاند. در این جلسه مقرر
اقتصاد > انرژی - همشهری آنلاین:
وزیر نفت با تشریح جلسه اوپک گفت ایران با ایستادگی توانست سهمیه قبل از تحریم بقبولاند. در این جلسه مقرر شد همه کشورهای به غیر از ایران سهیمه خود را کم کنند

بیژن نامدار زنگنه در گفتگو با شبکه اول سیما گفت: تصمیم گرفتیم که تولید اوپک را به 32.5 میلیون بشکه در روز برسانیم و مقرر شد سهم هر عضو برای کاهش تولید مشخص شود.

وزیر نفت گفت: بیش از 2 سال بود که اوپک در بازار منفعل بود و بعضی می گفتند که اوپک مرده است ولی در الجزایر نشانه هایی از زنده بودن اوپک نمایان شد.

وی با بیان اینکه اوپک 1.2 میلیون بشکه کاهش تولید خواهد داشت و تولید آن به 32.5 میلیون بشکه در روز می رسد ، گفت : همه کشورها به جز ایران موظف شدند 4.5 درصد از اخرین تولید خود را درپایه ماه اکتبر کاهش دهند که بالاخره بعد از ماه ها رفت و امد و گفتگو بالاترین رقم تولید تاریخی ایران برمبنای گزارش منابع ثانویه که در سال 2005 بود یعنی رقم 3 میلیون و 975 هزار بشکه در روز موافقت شد که به طور متوسط تولید نفت ایران نسبت به ماه اکتبر 90 هزار بشکه افزایش یابد.

وزیر نفت درخصوص اینکه چگونه رقبای ما افزایش تولید ایران را پذیرفتند، افزود: این مطلب مهمی است که ما در زندگی و زندگی حکومتی باید به ان توجه کنیم. یعنی می شود درعین رقابت و اختلافات شدید سیاسی، همکاری و تعامل داشت.

زنگنه با بیان اینکه هیچ کس به خواهش و تمنای شما گوش نمی کند گفت: بخشی از تعامل ناشی از قدرت کشور است ، قدرت شما برای تولید و قدرت هرکشور برای تولید و ظرفیت مازاد حرف اول و اخر را در اوپک می زند، شما اگر قوی باشید می توانید حرف خود را جلو ببرید ولی اگر ضعیف باشید به حرف شما گوش نمی دهند و شما را از بین می برند.

وی افزود: ما ایستادگی کردیم و در کل کشور ثابت کرده بودیم که پای حرفمان برای بازگشت به وضعیت قبل از تحریم ها هستیم، خیلی ها از ما انتقاد کردند که با این کار قیمت نفت را کم می کنید و با کشیدن کاریکاتور ما را مفت فروش خواندند ولی برای ما منافع ملی اصل بود و ایستادگی کردیم و خداوند هم کمک کرد و نتیجه گرفتیم.

وزیر نفت درباره پیش بینی قیمت نفت گفت: قیمت نفت برنت الان روی 53 دلار است و تقریبا 8 تا 9 دلار افزایش دارد ، هرچند ماه دسامبر برای بازار نفت ماه بدی است و همه نفت نمی خرند و سعی می کنند از موجودی انبارهایشان استفاده کنند.

زنگنه افزود: با همکاری روسیه بعد از گفتگوی تلفنی روساي جمهوري ايران و روسيه این کشور آشکارا موضع خود را به سمت کاهش تولید تغییر داد و پذیرش کاهش 300 هزار بشکه ای برای اوپک با ارزش بود ضمن اینکه اگر دیگر اعضای غیر اوپک هم به قرار کاهش 300 هزار بشکه ای عمل کنند، قیمت نفت به بالای 50 دلار خواهد رسید.

وی گفت: تولید ما اکنون حدود 3.9 میلیون بشکه در روز است و باید همچنان ظرفیت تولید را بالا ببریم.