87 درصد از کاربران، ایرانسل را در افشای اطلاعات مشترکانش مقصر دانستند

87 درصد از کاربران، ایرانسل را در افشای اطلاعات مشترکانش مقصر دانستند

سیتنا از مخاطبانش خواست که با شرکت در یک نظرسنجی اینترنتی به سوال "در موضوع افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل، آیا این اپراتور را مقصر می‌دانید؟"

به گزارش خبرنگار سیتنا، حدود دو سال قبل مشخص شد که فرد یا افرادی توانسته‌اند به پایگاه داده‌ی شرکت ایرانسل نفوذ کرده و اطلاعات ثبت‌نامی مشترکان این اپراتور را به دست آورند. چندی از این واقعه نگذشته بود که تعدادی وبگاه اقدام به فروش فایلی اکسس (Access) کردند که حاوی این اطلاعات سرقتی بود؛ آن هم با قیمت‌هایی بسیار پایین در حد یک تا دو میلیون تومان.

کمی بعد اپلیکیشنی برای اندروید نوشته شد تا اطلاعات مشترکان ایرانسل باز هم در اختیار سودجویان قرار گیرد. حتی پیامک‌های گروهی زیادی هم با این محتوا ارسال شد که «با عرض سلام و احترام، فایل اطلاعات ۴۰ میلیون مشترک ایرانسل، همراه با نام شخص، نام خانوادگی، کد پستی، نشانی منزل، تلفن همراه، تلفن منزل و نیز کد ملی به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. آیا خریدار این اطلاعات ارزشمند هستید؟» و به این صورت حتی کسانی که با اینترنت هم سر و کار نداشتند از این موضوع باخبر شدند.

اگرچه در همه‌ی این موارد پلیس فتا و سایر مقامات مسوولان با متخلفان برخورد کردند و جلوی نشر بیشتر اطلاعات مشترکان ایرانسل را گرفتند، ولی ظاهرا این سریال سکانس پایانی نداشت و این بار اطلاعات مشترکان ایرانسل، در آخرین نمونه و چند ماه پیش، از طریق یک ربات تحت پیام‌رسان تلگرام منتشر شد. این بار هم پلیس فتا در این زمینه هشدار داد و به مسدود کردن ابزارهای سوء استفاده بسنده کرد. چیزی که تکلیفش روشن نیست داده‌های لورفته‌ی کاربران است. این دیتابیس، همان‌طور که پس از حدود دو سال سروکله‌اش در تلگرام پیدا شد، می‌تواند خیلی راحت دوباره از جای دیگری سر درآورد.

نکته جالب اینکه این بار ایرانسل ضمن انتشار بیانیه‌ای فرافکنانه بدون آنکه خود را مسوول حفظ حریم خصوصی مشترکانش بداند، نه تنها از مشترکانش بابت افشای اطلاعاتشان عذرخواهی نکرد، بلکه این بار انشگشت اتهام را به سوی سایر رقبایش برد؛ دلیلی که هیچ گاه از سوی رسانه‌ها و مردم پذیرفته نشد.

در همین حال سیتنا از مخاطبانش خواست که با شرکت در یک نظرسنجی اینترنتی به سوال "در موضوع افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل، آیا این اپراتور را مقصر می‌دانید؟" پاسخ دهند.

در بازه‌ی برگزاری این نظرسنجی که از 15 تیر تا 14 مرداد 95 برگزار شد، بالغ بر 2230 نفر در نظرسنجی شرکت کردند و از این تعداد 87 درصد ایرانسل را در افشای اطلاعات مشترکانش مقصر دانستند.

انتهای پیام