«عاشقان و عارفان» میعادگاهی برای جویندگان خوشبختی

«عاشقان و عارفان» میعادگاهی برای جویندگان خوشبختی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، زیارتگاه عاشقان و عارفان یکی از تاریخی‌ترین زیارتگاه‌های کابلی‌ها است که آنان زیارت آن ر
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، زیارتگاه عاشقان و عارفان یکی از تاریخی‌ترین زیارتگاه‌های کابلی‌ها است که آنان زیارت آن را امیدبخش و عامل خوشبختی و امیدواری خود می‌دانند.

این زیارتگاه در شهر کهنه کابل که اکنون تقریباً در مرکز شهر واقع است، قرار دارد و محل تجمع صدها زائر در روز به‌ویژه روزهای چهارشنبه و جمعه است.

زیارت عاشقان و عارفان در اصل آرامگاه 2 نواده «خواجه عبدالله انصاری» شاعر توانمند زبان پارسی است و نام اصلی عاشقان «خواجه عبدالسلام» و نام اصلی عارفان «خواجه عبدالصمد» است.

عاشقان و عارفان پسران «زبیر» پسر خواجه عبدالله انصاری بوده و بر اساس گزارش‌ها این 2 برادر زمان حمله اعراب به افغانستان وارد کابل شده‌اند.

در خصوص اینکه آنها چگونه وارد کابل شده‌اند، 2 روایت وجود دارد، نخست اینکه آنها توسط «بهرام شاه» پادشاه سلسله غزنویان به غزنی باستان خواسته شدند و پس از آن این 2 برادر به کابل آمده و رهبران معنوی کابلی‌های تازه مسلمان شده، می‌شوند.

روایت دوم که بیشتر به صورت افسانه است، اما «کریم پوپل» تاریخ‌نگار افغانستانی آن را تأیید کرده نشان می‌دهد که این 2 برادر در زمان که «زبیر» فرمانده لشکریان اسلام وارد افغانستان شده، همراه وی به کابل می‌آیند.

عاشقان و عارفان پس از ورود به کابل رهبران معنوی شهروندان این شهر می‌شوند و بر اساس نظر کابلی‌ها، این 2 شخص تاکنون سبب خوشبختی آنها است و هر دعایی که داشته باشند، در زیارتگاه عاشقان و عارفان مستجاب می‌شود.

کابلی‌ها معتقدند که این 2 برادر از کرامت زیادی برخوردار هستند و در نزد خداوند بزرگ آبروی ویژه‌ای دارند و به همین دلیل است که زیارتگاه عاشقان و عارفان را محل مقدسی تلقی می‌کنند.

بر اساس اظهارات «کریم پوپل» تاریخ‌نگار افغانستانی، زمانی که «کابل‌شاه» والی خلافت اسلامی در کابل را می‌پذیرد، مسلمان نمی‌شود و در آن زمان والی خلافت اسلامی در کابل «زبیر» پدر عاشقان و عارفان است.

پیش از اینکه عاشقان و عارفان رحلت کنند، در محل دفن آنها یک تنور بزرگ وجود داشت و بر اساس گزارش‌ها، روزی والی کابل به کابل‌شاه می‌گوید که اگر 2 پسرم در میان این تنور رفته و زنده بیرون شوند، آیا مسلمان می‌شوی؟ کابل‌شاه پاسخ مثبت می‌دهد.

پس از آن، عاشقان و عارفان وارد تنور شده و برای یک ساعت در آنجا می‌مانند و پس از آن که تنور را باز می‌کنند، این 2 برادر با غنچه‌های گل از تنور پْر آتش بیرون شده و به سمت کابل‌شاه رفته و مسلمان شدن وی را تبریک می‌گویند.

در کنار کابل‌شاه، اکثریت شهروندان کابل به استثنای «اهل هنود و سیک‌های کنونی» دین اسلام را می‌پذیرند و از آن پس تاکنون مسلمان باقی می‌مانند.

کابلی‌ها این داستان را نشانه‌ای از کرامت عاشقان و عارفان دانسته و این 2 برادر را رهبران معنوی خود می‌دانند.

با این حال، شاید شهروند کابلی نباشد که به زیارت عاشقان و عارفان نرفته باشند و اصلی‌ترین دلیل آن را نیز کابلی‌ها امیدبخشی این زیارتگاه می‌دانند.

زیارتگاه عاشقان و عارفان، یک ساختمان با معماری سنتی است که توسط مصالح ساختمانی قدیمی و در و پنجره‌های چوبین زیبا تزئین شده است.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/D9GZH7