«نما دو» به دنبال حضور همه استان ها در رسانه ملی است/ پدیده های اجتماعی در اولویت

«نما دو» به دنبال حضور همه استان ها در رسانه ملی است/ پدیده های اجتماعی در اولویت

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: «نما دو» عنوان مستند گزارشی است که هر روز به صورت میان برنامه از شبکه دو سیما پخش می‌شود. دوربین این برنامه تلوی
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: «نما دو» عنوان مستند گزارشی است که هر روز به صورت میان برنامه از شبکه دو سیما پخش می‌شود. دوربین این برنامه تلویزیونی در هر قسمت به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و هدف اصلی از این کار این است تا همه استان‌ها سهم یکسانی از رسانه ملی داشته باشند.

این گروه برنامه‌ساز به دنبال آن است تا با تقویت ارتباطات درون‌ شبکه‌ای در میان تهیه‌کنندگان استانی به الگویی یکدست و ثابت در ساخت مستندهای گزارشی دست یابد و این امکان فراهم شود تا دوربین «نما دو» در قالب موضوعات خاص پتانسیل ها، ظرفیت ها و همچنین مشکلات هر استان را به تصویر درآورد.

آن چه در ادامه می خوانید، گفت و گو با هادی خدّادی تهیه کننده این برنامه است که از اهداف و چگونگی شکل گیری برنامه تلویزیونی نما دو می گوید:

**آقای خدادی «نما دو» در گام اول با چه هدفی طراحی و تولید شد و گروه سازنده در هر قسمت موضوعات برنامه را چطور انتخاب می‌کنند؟

-«نما دو» برنامه‌ای است که با هدف بررسی موضوعات و معضلات روز جامعه ایران، معرفی سازمان‌های مردم‌نهاد و توجه ویژه به رویدادها و اتفاقات جاری جامعه در قالب مستند - گزارش پخش می‌شود.

این برنامه برای رسیدت به اهداف اولیه ای که برای آن تعریف شده، یک اتاق فکر تشکیل داد. اعضای اتاق فکر این برنامه با تحلیل و واکاوی شرایط اجتماعی امروز، فهرستی از موضوعات مهم جامعه را انتخاب می‌کنند و علاوه بر آن در این برنامه به رویدادهای جاری جامعه نیز پرداخته می‌شود.

این مستند گزارشی همچنین به سراغ سازمان‌های مردم‌نهاد می‌رود تا ضمن معرفی برنامه‌ها و کارکردهای نهاد مربوطه و ترغیب افراد جامعه به حضور در NGO ها، سعی کند مشارکت اجتماعی در جامعه را ارتقاء داده و از طریق نهادهای اجتماعی و گسترش آن‌ها، احساسات عاطفی و روانی مشترک میان شهروندان ایجاد کند. چراکه تیم تولید باور دارند که سرمایه‌های انسانی قدرتمندترین و اثرگذارترین سرمایه در هر حکومتی هستند و در این راستا توجه ویژه به سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت فعالانه مردم در این بخش، جامعه را از وجود و حضور سرمایه‌های متخصص و باانگیزه انسانی غنی می‌کند.

**پس به نظرتان اتاق فکر و استفاده از متخصصان برای تولید محتوا از جایگاه ارزنده و والایی برخوردار است؟

-اغراق نیست اگر بگوییم «نما دو» در زمره برنامه‌هایی است که با استفاده از متخصصان مربوطه اقدام به برنامه‌سازی و تولید محتوا کرده است. با این توضیح که برنامه‌سازان و متصدیان این برنامه با تشکیل اتاق فکر توانسته‌اند از ایده‌های برگزیده استفاده کنند. جلسات اتاق فکر که به‌صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود از حضور متخصصان و کارشناسان اجتماعی، فرهنگی، روانکاوی بهره‌مند شده است و افزودن تجربه و دانش افرادی که در حوزه برنامه‌سازی تخصص دارند و می‌توانند بهترین شیوه‌های پرداخت موضوع را پیشنهاد کنند ترکیبی حرفه‌ای و کارآمد به وجود آورده که خروجی آن در نمایش آیتم‌های متفاوت و مختلف «نما دو» مشهود است.

**به نظر می‌رسد نما دو به دنبال ایجاد نگاه نو در جامعه است، با چه اقدامات یا راهکارهایی این هدف محقق شده است؟

-این برنامه با هدف تحول در برنامه‌سازی تلویزیون از دریچه‌ای نو اقدام به تهیه مستند گزارشی به معنای واقعی کلمه می‌کند، به این مفهوم که ما آیتم‌های کوتاه اما به‌روز و جدیدی داریم که با تنوع در شیوه پرداخت مخاطب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از رویداد مورد نظر آگاه می‌کند.

**جایگاه گروه تحقیقات در این برنامه کجاست؟

- در این گروه برنامه‌ساز  متخصصان حوزه گرافیک تحولی نو در ساخت لوگو، ترکیب رنگ و... ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در جلب رضایت مخاطب تأثیرگذار باشد. همچنین کارشناسان و متخصصان حوزه اجتماعی، روانشناسی و البته فرهنگی با مطالعه و پژوهش در رابطه با محورهای مورد تأکید به واکاوی و تحلیل نیازهای امروز مخاطب می‌پردازند.

**گروه برنامه‌ساز «نما دو» در چه شبکه‌هایی و تحت عنوان چه برنامه‌ای پیش ‌از این اقدام به برنامه ‌سازی کرده‌اند و در حقیقت از چه پشتوانه برنامه سازی پیش از این برخوردار بودند؟

-گروه سازنده «نما دو» پیش‌ از این برنامه، طی 8 سال به‌صورت مستمر اقدام به ساخت و تولید برنامه‌های متنوعی در سایر شبکه‌های تلویزیونی کرده است و به‌نوعی می‌توان گفت تجربه نزدیک به یک دهه به‌خوبی توانسته آنان را از ذائقه مخاطب هوشمند ایرانی مطلع کند. در این میان می‌توان به تولید مستند گزارشی با رویکرد اجتماعی «در شهر» طی سال‌های 86-87 از شبکه 5 اشاره کرد. «در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر» با رویکرد گردشگری در سال‌های 87-90 از شبکه «جام جم»، دوربین 7 با رویکرد بررسی مسائل آموزشی کشور از سال 90 تاکنون در شبکه «آموزش»، گزارش بازار با رویکرد بررسی مسائل اقتصادی شهروندان از سال 91 تاکنون در شبکه «بازار» و برنامه «ما و شما» از سال گذشته تاکنون در شبکه «شما» از دیگر فعالیت‌های این گروه برنامه‌ساز به شمار می‌رود. نکته قابل‌توجه آنکه به‌جز برنامه «در شهر» ایده اصلی و شیوه پرداخت متفاوت در سایر برنامه‌های ذکرشده متعلق به این گروه برنامه‌ساز است.

**در طراحی لوگوی برنامه نما دو از ذره بین استفاده شده،  هدف از انتخاب ذره بین برای لوگوی برنامه چه بود؟

-بله، استفاده از نماد ذره‌بین در لوگو این برنامه یکی از بخش‌های گرافیکی هدفمند انتخاب‌شده است. با این هدف که معضلات و موضوعات روز جامعه را زیر ذره‌بین گذاشته و آسیب‌شناسی می‌کنیم، از این طراحی در لوگوی برنامه استفاده‌ شده و البته هر پدیده اجتماعی که شاید رنگ و بوی بدیهی به خود گرفته باشد مورد توجه و تأکید گروه برنامه‌ ساز ما قرار می‌گیرد.

**پیش از این اشاره کردید که برنامه نما دو قرار است به تمام ایران سر بزند و همه استان ها به صورت یکسان از رسانه ملی بهره ببرند. این حضور در برنامه نما دو چطور رقم می خورد؟

-هر ایرانی از هر گوشه ایران عزیز که نما دو را می‌بیند، می‌تواند گردهمایی‌ها و معضلات اجتماعی منطقه خود را از طریق شماره پیامک 30000222 به اطلاع این گروه برنامه‌ساز برسانند تا دوربین کشوری نمادو به منطقه آن‌ها سفر کرده و برنامه‌ای را در رابطه با موضوع مطرح‌شده تولید کند. اصلا همین ویژگی منجر به متمایز شدن این با سایر برنامه های مشابه شده است. یکی از تفاوت‌های این برنامه این است که در حال حاضر اکثر برنامه‌های تلویزیون بسته و در فضای استودیو تصویربرداری می شوند، در حالی که دوربین این برنامه در فضاهای خارجی حضور دارد و همان طور که تاکید کردم، دیگر تفاوت آن، برنامه سازی در تمام استان‌های کشور است.

انتهای پیام/