آغاز آخرین موج بازگشت زائران اربعین به کشور

آغاز آخرین موج بازگشت زائران اربعین به کشور

اجتماع > سفر - بازگشت بیش از ۲میلیون زائر ایرانی که با شور و شوق وصـف‌نــاپــذیـری در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی شرکت کرده‌ بودند
اجتماع > سفر - بازگشت بیش از ۲میلیون زائر ایرانی که با شور و شوق وصـف‌نــاپــذیـری در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی شرکت کرده‌ بودند از عراق به آخرین مراحل نزدیک شده و به گفته وزیر کشور تا‌کنون بیش از یک میلیون و ۶۲۰هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

پيش بيني مي شود تا پايان اين هفته همه زائران به كشور بازگردند. وزير كشور در نشست خبري كه ديروز در وزارت كشور برگزار شد با ارائه گزارشي درباره مراسم اربعين، در پاسخ به پرسشي درخصوص عملكرد وزارت كشور در برگزاري مراسم اربعين حسيني اين گونه توضيح داد: انتقال و جابه جايي بيش از 2ميليون نفر در بازه زماني 2هفته اي كار ساده اي نيست و هيچ ساماندهي كلاني براي اين موضوع در كشور وجود ندارد.

عبدالرضا رحماني فضلي با قدرداني از دولت عراق در همكاري با وزارت كشور ايران گفت: امسال بيش از 2ميليون و 100هزار رواديد صادر شده، بيش از 10هزار اتوبوس فقط براي حمل ونقل زائران و بيش از 230هزار پاركينگ تعيين كرديم و هيچ مورد ترافيكي تاكنون گزارش نشده است.

وي با تأكيد بر اينكه در هر وعده غذايي از يك ميليون و 500هزار زائر پذيرايي شد، اظهار كرد: همه استان ها در اين مسئله مشاركت داشتند و هر بخشي را به منطقه اي واگذار كرديم. رحماني فضلي گفت: در زمينه امنيت با همكاري دولت عراق تاكنون يك مورد و مشكل امنيتي در مراسم اربعين نداشتيم و اين تأمين امنيت كار ساده اي نيست. وي درباره احتمال بازگشايي مرزهاي خسروي و سومار در اربعين سال آينده گفت: ما امسال هم آمادگي گشايش اين 2مرز را داشتيم ولي دولت عراق به دليل ناتواني در تأمين مسائل امنيتي با آن مخالفت كرد.

  • جابه جايي 50درصد زائران از مهران

به گفته وزير كشور بيش از 50درصد زائران از مرز مهران جابه جا شدند و حضور افراد فاقد رواديد در مرزها يكي از مشكلات بود و ما وظيفه داشتيم مانع خروج افراد بدون رواديد شويم كه در اجراي قانون متأسفانه به نيروي انتظامي حمله و جسارت شد ولي اين موضوع را كنترل و ساماندهي كرديم.

  • ارائه خدمات موكب هاي ايراني تا ۲۵ صفر

سخنگوي ستاد مركزي اربعين حسيني(ع) نيز اعلام كرد: موكب هاي مستقر در مرزهاي مهران، شلمچه، چزابه و شهرهاي زيارتي عراق تا ۲۵ ماه صفر داير و به زائران خدمات ارائه مي كنند. حميدرضا گودرزي از زائران در حال بازگشت خواست تا به هشدارها و اطلاعيه هاي پليس و ستاد مركزي اربعين توجه كنند.

  • لزوم بازنگري در موضوع رواديد زائران

جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز صبح ديروز در جمع خبرنگاران در مرز مهران گفت: بايد تمهيدات ويژه اي براي تردد زائران در سال آتي انديشيده شود و 2مقوله افزايش گذرگاه ها و همچنين بازنگري در موضوع رواديد سفر براي اين ايام بايد براي سال آينده مدنظر قرار گيرد. سردار اسكندر مومني افزود: اكنون وضعيت ترافيكي در مسيرهاي منتهي به مرزهاي سه گانه روان اما پرحجم است.

  • تسريع در انتقال زائران بستري در عراق به كشور

برخي زائران ايراني نيز در بيمارستان هاي عراق بستري هستند كه به گفته سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور اين زائران از طريق مرز مهران به كشور منتقل مي شوند. پيرحسين كوليوند در اين باره به ايسنا گفت: نيروهاي كميته بهداشت و درمان اربعين در عراق و مرزهاي سه گانه مهران، چزابه و شلمچه فعاليت دارند.

  • شكسته شدن شيشه خودروي برخي زائران در مهران

شيشه خودروي برخي زائران در مهران شكسته شده است. رئيس پليس آگاهي استان ايلام با ارائه توضيحاتي درخصوص خسارات وارد شده به خودروي تعدادي از زائران در مهران اعلام كرد كه كارآگاهان و تيم هاي پليس آگاهي تا خروج كامل زائران در اين شهر مستقر هستند.

به گفته سرهنگ عليرضا گوهري تاكنون 16مورد شكايت درخصوص شكسته شدن شيشه ماشين و سرقت لوازم داخل خودرو به پليس آگاهي ايلام واصل شده كه البته اكثر اين خودروها نيز در خارج از پاركينگ ها رها شده بودند. وي گفت: اگر لوازم خودرويي در پاركينگ ها سرقت شده باشد، مسئوليت جبران آن بر عهده پاركينگ داران است؛ همچنين شيشه تعدادي از خودروها نيز به علت ايجاد سد معبر توسط رانندگان خودروهاي ديگر و براي جابه جايي شكسته شده كه پليس با اين موارد برخورد قانوني را انجام داده است.

  • ارائه خدمات 24 ساعته در مرز ها به زائران

محمد بابايي، جانشين رئيس ستاد اربعين ناجا: نيروي انتظامي بيش از ۵۰۰ نيرو را تنها براي استقرار در گيت ها و چك كردن مدارك زائران به 3پايانه مرزي اعزام كرده است. ۹۱گيت در مهران، 24گيت در شلمچه و ۱۶ گيت در چزابه به طور 24ساعته به زائران خدمات ارائه مي كنند. تلاش پليس معطلي حداقلي زائران در مرزهاست و چك كردن مدارك زائران ايراني در كمتر از يك دقيقه انجام مي شود. هيچ فردي بدون داشتن مدرك معتبر و احراز هويت ايراني امكان ورود به كشور را ندارد.