از «تحصیل مخفیانه» تا «سوادآموزی که با به دنیا آمدن پنجمین فرزندش دیپلم گرفت»

از «تحصیل مخفیانه» تا «سوادآموزی که با به دنیا آمدن پنجمین فرزندش دیپلم گرفت»

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، از زمان فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص ریشه کنی بیسوادی در هفتم
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، از زمان فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص ریشه کنی بیسوادی در هفتم دی ماه 1358، تاکنون وضعیت سواد در کشورمان وضعیت مطلوبی را به دست آورده است.

این موضوع به نحوی ادامه می یابد که حتی افرادی که در دوره های سوادآموزی شرکت داشته اند، در سال های آینده موفق به کسب مدارج عالی و فعالیت در شغل های ارزشی و تأثیرگذار جامعه شدند.

در استان قم اما چهره های موفق سوادآموزی بسیاری وجود دارد که در این مجال پای صحبت چهار نفر از این چهره های برتر نشستیم.

*بیسواد گذشته، امروز فوق لیسانس علوم سیاسی بوده و فردی موفق است

نامش «روح الله ذوقی احسان» است وقتی نگاهی به قامتش انداختم، روی صندلی چرخ دار نشسته است اما چهره ای سرشار از انرژی دارد و روی خوش در صورتش فوران می کند.

روح الله اکنون فوق لیسانس علوم سیاسی دارد و از سال ها پیش که 11 سال داشت و از نعمت سواد برخوردار نبود، به کلاس های سوادآموزی رفت و با علاقه ای که برای آموزش گرفتن نشان داد، حالا برای خودش کارآفرین برتر، دارای مدارج عالیه و علی رغم نشستن روی صندلی چرخ دار، مردی موفق در استان قم است.

او با بیان اینکه در مدت زمان 9 سال توانستم مدرک دیپلم خود را دریافت کنم، تصریح کرد: به برکت نهضت سوادآموزی توانستم سربار جامعه نباشم و با توجه به تحصیلاتی که دارم توانستم 30 یا 40 نفر را در کنار خودم مشغول کار کنم.

وی گفت: «بیکار باسواد» بهتر از «بیسواد بیکار» است، لذا باید ایجاد انگیزه کنیم تا بتوانیم بی سوادان بیشتری را تحت آموزش قرار دهیم.

*بیسواد گذشته که مخفیانه درس می خواند، امروز معاون مدرسه است

دومین چهره موفق سوادآموزی استان قم، «خدیجه فلاح» است که از 9 سالگی با رفتن به نهضت سوادآموزی شروع به آموزش کرد اما با ورود به دوره راهنمایی مجدد ترک تحصیل کرد و به دنبال شغل رفت و پس از مدت زمانی دوباره برای ادامه تحصیل به نهضت سوادآموزی آمد.

وی با بیان اینکه مخفیانه درس می خواندم، گفت: خانواده ام در آن زمان معتقد بود که دختر باید تا دوره راهنمایی درس بخواند و سپس ترک تحصیل کند اما من علاقه زیادی به درس خواندن داشتم و صبح های خیلی زود که همه خواب بودند درس می خواندم تا کسی متوجه نشود و به همین شکل موفق شدم مدرک دیپلم خود را دریافت کنم.

فلاح اضافه کرد: در دانشگاه هم سال اول را مخفیانه دنبال کردم اما پس از آن خانواده ام متوجه شد اما دیگر نمی توانستند مخالفتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: ابتدا سوادآموز بودم، سپس آموزشیار نهضت سوادآموزی شدم و اکنون هم معاون مدرسه ابتدایی در قم هستم.

*با به دنیا آمدن پنجمین فرزندش موفق به کسب دیپلم شد

سومین چهره موفق سوادآموزی استان قم، «معصومه قره داغی» است که از نظر سنی نسبت به دیگران به مراتب سن بیشتری دارد و مشخص است که تلاش بیشتری داشته و سختی فراوانی در راه کسب علم و دانش داشته است.

او با بیان اینکه از سال 1360 شروع به تحصیل در نهضت سوادآموزی کردم، اظهار داشت: در سال 1370 که پنجمین فرزندم به دنیا آمد موفق به دریافت مدرک دیپلم شدم و پس از آن همسرم اجازه نداد که در آزمون دانشگاه شرکت کنم.

وی افزود: در سال 1378 که پسرم در آزمون دانشگاه شرکت کرد، برای من هم دفترچه کنکور تکمیل کرد و در دانشگاه قم رشته تاریخ ادامه تحصیل دادم و در سال 1386 پایان نامه فوق لیسانسم را دفاع کردم و هم زمان سطح 2 حوزه را هم آغاز کردم.

قره داغی با بیان اینکه با مادر شوهرم جدال برای درس خواندم داشتم، خاطرنشان کرد: درس خواندن با تعدادی فرزند سخت بود و با دشواری درس خواندم اما همسرم هم کمک حالم بود.

به گزارش فارس، دو فرزند معصومه قره داغی امروز روحانی هستند و یک از آنها حافظ قرآن است که نشان از تلاش های مادر در این راه دارد.

*بیسواد گذشته، امروز در سطح 3 حوزه ادامه تحصیل می دهد

اما چهارمین چهره موفق سوادآموزی در قم، «رحیمه میرفندرسکی» است که در کودکی در یکی از شهرهای شمالی کشور ساکن بود و از زمانی که 16 سال سن داشت و یعنی از سال 1367 شروع به درس خواندن در نهضت سوادآموزی کرد.

وی با بیان اینکه در شهری که ساکن بودیم مدرسه بزرگی برای ادامه تحصیل نداشتیم، گفت: کل دوران تحصیلم برای دریافت مدرک دیپلم، هفت سال طول کشید و پس از آن در دانشگاه قبول شدم.

وی افزود: از همان سال 1367 رویای حوزه علمیه قم را داشتم، وقتی که باسواد شدم و با توجه به اینکه سنم زیاد شده بود، امکان حضور در حوزه را نداشتم و به صورت غیرحضوری این موضوع را ادامه دادم و وارد حوزه شدم.

میرفندرسکی با بیان اینکه استعدادم متوسط بود اما تلاشم زیاد بود، خاطرنشان کرد: تشویق و حمایتی در خانواده نداشتم؛ پس از آمدن به حوزه هم پشیمان نیستم و اگر بار دیگر نوجوان شوم همین راه را انتخاب می کنم.

وی تصریح کرد: اکنون سطح 3 حوزه می خوانم، خادم حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران هستم و در دفتر پاسخگویی هم فعالیت دارم.

به گزارش فارس، در سراسر کشور چهره های موفق و برتر سوادآموزی وجود دارند و با توجه به اینکه به هفته سوادآموزی نزدیک می شویم امیدواریم تعداد بیشتری از افراد بیسواد برای حضور در کلاس های رایگان سوادآموزی ثبت نام کنند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/9MLKAA