بازسازی آسمان شب یونان باستان با استفاده از شعر

بازسازی آسمان شب یونان باستان با استفاده از شعر

دانش > فضا - همشهری آنلاین:گروهی از دانشمندان دانشگاه تکزاس در آرلینگتون با استفاده از نرم‌افزار بازسازی نقشه آسمان توانسته
دانش > فضا - همشهری آنلاین:
گروهی از دانشمندان دانشگاه تکزاس در آرلینگتون با استفاده از نرم‌افزار بازسازی نقشه آسمان توانسته‌اند زمان دقیق زندگی شاعر مشهور یونان باستان را از روی شعرهایش و توصیف‌هایی که از آسمان آن دوران یونان داشته‌است، تعین کنند.

براساس گزارش Cnet، اطلاعات زيادي درباره زندگي اين شاعر يوناني،‌ وجود ندارد. گفته مي‌شود وي در دوراني بين سال‌هاي 630 و 612 پيش از ميلاد متولد شده‌است و در حدود سال 570 پيش از ميلاد پس از بازگشت به زادگاهش از تبعيد از دنيا رفته‌است.

اكنون به لطف پژوهش محققان دانشگاه تگزاس در آرلينگتون مشخص شده‌است كه سافو دست‌كم تا سال 570 پيش از ميلاد زنده بوده‌است.  اين اطلاعات با استفاده از دو نرم‌افزار نجومي به نام‌هاي Starry Night version 7.3 و Digistar 5 متعلق به انجمن بين‌المللي سياره‌شناسي و قطعه‌اي از اشعار به نام شعر نيمه‌شب به‌دست آمده‌است. اين نرم‌افزارها توانسته‌اند نقشه آسمان شب يونان باستان را در دوران زندگي سافو بازسازي كنند:

ماه طلوع كرده‌است

و خوشه پروين نيز

زمان در گذر است 

و من تنها به خواب مي‌روم

دانشمندان با استفاده از اطلاعاتي كه در اين قطعه شعر وجود دارد، اينكه خوشه پروين كه بخشي از صورت فلكي گاو است در نيمه شب طلوع كرده‌است،‌ اينطور تصور كردند كه اشاره به خوشه پروين فن شاعرانه نبوده و واقعا رخ داده‌است، و اين اطلاعات را وارد نرم‌افزار كردند. نتيجه بررسي‌هاي نرم‌افزاري نشان داد نزديك‌ترين زماني كه ممكن است چنين شرايطي در آسمان شب رخ داده‌باشد 25 ژانويه سال 570 پيش از ميلاد بوده‌است، زماني كه مي شد خوشه پروين را در نيمه‌شب در آسمان مشاهده كرد.

محققان همچنين زماني كه اين شعر سروده شده را نيز تخمين زدند. از آنجايي كه در شعر دقيقا به طلوع خوشه پروين در نيمه‌شب اشاره نكرده‌است، محققان اينطور در نظر گرفتند كه اين خوشه در هر ساعتي پس از گرگ و ميش غروب طلوع كرده‌است و بر اين اساس تخمين زدند اين قطعه شعر در 31 مارس سال 570 پيش از ميلاد سروده‌ شده است.

به گفته محققان از آنجايي كه اين شاعر در شعرهايش رصد‌هاي نجومي را مي‌گنجانده بايد به نوعي او را يكي از افراد اثرگذار در دانش نجوم يونان باستان دانست زيرا شاعران زيادي در آن دوران وجود نداشته‌اند كه به اين وضوح و دقت از اجرام آسماني در شعرهايشان نام ببرند.