تفاوت طبیعت از نگاه سپهری و ۵ نقاش دیگر

تفاوت طبیعت از نگاه سپهری و ۵ نقاش دیگر

فرهنگ > هنر - نگارخانه و مؤسسه فرهنگی آموزشی ماه مهر که در تربیت نسل نوین هنر ایران نقشی تعیین‌کننده دارد، در آستانه فصل بهار و تولد
فرهنگ > هنر - نگارخانه و مؤسسه فرهنگی آموزشی ماه مهر که در تربیت نسل نوین هنر ایران نقشی تعیین‌کننده دارد، در آستانه فصل بهار و تولد دوباره طبیعت با برپایی نمایشگاه «منظره‌سرایی» نگاه‌ها را به‌خود جلب کرده است.

به گزارش همشهري، در نمايشگاه نقاشي نوگراي ايران آثار 6هنرمند مدرنيست ايران به تماشا گذاشته شده است؛ 4 اثر از سهراب سپهري، 3اثر از ابوالقاسم سعيدي، 2 اثر از بهجت صدر، 2 اثر از ناصر عصار، 2 اثر از حسين كاظمي و يك اثر از منوچهر يكتايي كه در همه آنها طبيعت و مناظر طبيعي به عنوان عنصر اصلي اثر مورد توجه قرار دارد. نكته مهم همزمان با نمايش آثار 6چهره برجسته، امكان دقت و پژوهش در جهان بيني و فرم كار هنرمندان است كه زواياي ديده نشده يكي از قدرتمندترين جريان هاي هنري يك سده اخير را به نسل تازه نشان مي دهد.

نوع برخورد هر هنرمند با دنياي پيرامون و تكنيك خاص و نگرش او به زندگي كمترين دستاوردهاي چنين نمايشگاهي است كه گردشي كوتاه در آن ثابت مي كند سپهري آگاهانه در پي به تصوير كشيدن زيبايي هاست؛ گويي در دنيايي كه او مي بيند، زشتي جايگاه ندارد. سهراب به شكلي هدفمند در آثار خود دنبال تصويري كردن نظم، انسجام و زيبايي طبيعت است. ديدگاه يكتايي در خلق تصاويري با رنگ و بوي اكسپرسيونيسم انتزاعي، معرفي زيبايي عجين با زندگي روزمره است.

در آثار صدر، نور و سايه جلوه گري مي كنند و تنه درخت جانمايه اصلي نماد پردازي او و بيانگر دگرديسي طبيعت به دست صنعت است. سعيدي درخت را عنصر اصلي طبيعت گرايي مي بيند و نگاهي شخصي به وجود مي آورد. كاظمي سطوح ساده و متضاد را در آثارش به نمايش مي گذارد كه در عين سادگي به شدت انتزاعي اند. عصار هم در نقاشي هاي خود براي بيان حس آميزش با جهان طبيعي و تلقي از فضا سراغ روشي مي رود كه رنگ ها در آن درخشان و زنده اند.

نمايشگاه منظره سرايي تا 20اسفندماه در نگارخانه ماه مهر برپاست و علاقه مندان مي توانند هر روز از ساعت 14 تا 20 و جمعه ها 16 تا 20 با مراجعه به نگارخانه از آثار آن بازديد كنند.