سهم ناچیز بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات تولید

سهم ناچیز بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات تولید

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - با گذشت نزدیک به ۱۰‌ ماه از آغاز پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط، هنوز
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - با گذشت نزدیک به ۱۰‌ ماه از آغاز پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط، هنوز هم کمبود نقدینگی و سهم ناچیز این واحدها از تسهیلات مذکور معضل اصلی بخش تولید است.

تازه ترين آمارهاي رسمي از كم و كيف پرداخت تسهيلات به واحدهاي كوچك و متوسط در حالي از پرداخت 8هزار و 122ميليارد تومان تسهيلات به 10هزار و 869بنگاه اقتصادي متقاضي تسهيلات طرح رونق توليد كه در سامانه بهين ياب نام نويسي و با بانك ها قرارداد منعقد كرده اند حكايت دارد كه بازهم به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، هنوز هم كمبود نقدينگي مشكل اصلي واحدهاي صنعتي محسوب مي شود. علاوه بر آن انتقادهاي بسياري نسبت به كم و كيف، ميزان اثر بخشي و استفاده از تسهيلات مذكور براي استمهال بدهي بنگاه هاي مشمول مطرح است.

  • كمبود نقدينگي؛ مشكل اصلي توليد

محمد رضا نعمت زاده در جلسه ستاد مديريت اقتصاد مقاومتي استان با بيان اينكه برخي منتقدان و مخالفان بيان مي كنند كه صنعت راه نيفتاده و تعطيل شده است اما دولت با همه قوا براي جبران آسيب ها و ترميم بحران هاي اقتصادي به ميدان آمده است، اعلام كرد: پرداخت تسهيلات براي كمك به واحدهاي مشكل دار توانسته است بخشي از آنها را از حالت ركود خارج كند كه نمونه آن پرداخت تسهيلات به 38واحد صنعتي در استان اردبيل و اشتغال زايي براي 256نفر است اما اغلب اين واحدها بدهي بانكي، مالياتي، بيمه اجتماعي و مطالبات از مشتريان دارند.

با وجود اين وزير صنعت، معدن و تجارت، محدوديت مالي و حل و فصل بدهي ها و معوقات گذشته اين بنگاه را از عمده مشكلات واحدهاي صنعتي دانست و اعلام كرد: با توجه به فضاي ايجاد شده از فاينانس خارجي و نيز منابع ارزي صندوق توسعه ملي رفع مشكل كمبود نقدينگي و معوقات انباشته گذشته اين واحدها با تسهيلات داخلي و خارجي در دستور كار دولت است و باتوجه به گشايشي كه در بانك هاي خارجي ايجاد شده است، براي طرح هاي بزرگ بايد از ظرفيت فاينانس بهره برد. به گفته وي درصورتي كه تأمين اعتبار لازم انجام شود واحدهاي صنعتي و توليدي مي توانند با تمامي ظرفيت اسمي به فعاليت ادامه دهند. همچنين فرسودگي صنايع معضلي جدي است و دولت مي كوشد تا با نوسازي حوزه توليد توان حركت رو به جلوي واحدها را تقويت كند.

  • آخرين آمار تسهيلات توليد

گلايه هاي بخش خصوصي و توليدكنندگان از سهم ناچيز و اثر بخشي كم تسهيلات توليد در رفع مشكلات واحدهاي صنعتي در حالي ادامه دارد كه معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران با بيان اينكه تا كنون 10هزار و 869بنگاه اقتصادي متقاضي دريافت تسهيلات طرح رونق توليد در سامانه بهين ياب نام نويسي و با بانك ها قرارداد منعقد كرده اند، گفت: تا كنون در قالب طرح رونق توليد، 8هزار و 122ميليارد تومان تسهيلات به واحد هاي توليدي و صنعتي پرداخت شده است.

علي يزداني با بيان اينكه براساس مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، به واحد هاي توليدي و صنعتي كه داراي بدهي هاي معوقه به نظام بانكي و واحد هايي كه داراي چك برگشتي هستند نيز تسهيلات طرح رونق توليد پرداخت مي شود و اين موضوع در نظام بانكي كشور بي سابقه است، از بررسي موضوع پيشنهاد افزايش دوره تنفس پرداخت اقساط تسهيلات از 6ماه به يك سال گفت: اميدواريم اين موضوع محقق شود. به گفته وي فعال سازي 7هزارو 500واحد صنعتي كه تعطيل بوده يا توليد آنها زير ظرفيت است، رويكرد اصلي پرداخت تسهيلات رونق توليد است. يزداني افزود: برنامه ريزي براي تعيين تكليف و فعال سازي واحدهاي راكد يا تعطيل شده در حال انجام است و حدود 7هزار واحد تعطيل شده در شهرك صنعتي كشور شناسايي شده كه 58درصد آنها مربوط به دولت قبل است.

  • سهم 8درصدي صنايع كوچك از تسهيلات

رئيس سابق اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه صنايع كوچك و متوسط 96درصد واحدهاي توليدي را شكيل مي دهند، گفت: متأسفانه اكنون واحدهاي صنعتي كه كمتر از 100نفر شاغل دارند و واحد كوچك يا متوسط به شمار مي روند، در حوزه هاي مختلف ازجمله صادرات مشكل داشته و توان حضور و شناخت بازارهاي صادراتي را ندارند. يحيي آل اسحاق در مورد ميزان تسهيلات پرداختي بانك ها به اين واحدها افزود: از كل تسهيلات پرداختي بانك ها طي سال گذشته، تنها 8درصد به واحدهاي كوچك و متوسط پرداخت شده است. اين عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تأكيد كرد:

صادرات راه برون رفت بنگاه هاي صنعتي كوچك و متوسط از ركود است اما در سفر هيأت هاي تجاري كشورهاي مختلف توجهي به اين بنگاه ها نمي شود. يكي از راه هاي خروج از ركود از حاشيه به متن راندن عرضه كنندگان عمده كالا يعني واحدهاي كوچك و متوسط صنعتي است و براي خروج از ركود بايد مشكلات شاخه عرضه را حل كرد تا تقاضاي مؤثر بالا رود. وي با بيان اينكه واحدهاي كوچك و متوسط صنعتي فاقد فناوري و امكانات مالي كافي هستند، افزود: در صادرات و توليد تنها به واحدهاي بزرگ صنعتي ازجمله پتروشيمي ها و خودروسازي ها توجه مي شود، درحالي كه بخش قابل توجهي از اشتغال وابسته به واحدهاي كوچك و متوسط صنعتي است و يكي از راه هاي حل مشكل اين واحدها رونق صادرات است.