قربانی سیاسی ترور برلین

قربانی سیاسی ترور برلین

جهان > اروپا - ۱۰روز به پایان سال۲۰۱۶ میلادی باقی مانده و اروپایی‌ها امسال را هم درست مثل سال قبل با ترور به پایان می‌رسانند تا بار د
جهان > اروپا - ۱۰روز به پایان سال۲۰۱۶ میلادی باقی مانده و اروپایی‌ها امسال را هم درست مثل سال قبل با ترور به پایان می‌رسانند تا بار دیگر بحران پناهجویان به موضوع اصلی محافل سیاسی و امنیتی قاره سبز تبدیل شود.

شامگاه دوشنبه، درست زماني كه همه نگاه ها به خاطر ترور سفير روسيه به آنكارا بود، كيلومترها آن طرف تر در برلين پايتخت آلمان، يك تريلي وارد بازارچه اي محلي شد و ده ها نفر را زير گرفت. در جريان اين حمله 12نفر كشته و 48نفر ديگر زخمي شدند كه به گفته مقام هاي پليس آلمان حال 18نفر از آنها وخيم است. اين بار نيز مثل ديگر حمله هاي 2سال اخير در شهرهاي مختلف اروپايي، گروه تروريستي داعش مسئوليت حمله را برعهده گرفت. ساعتي پس از اين واقعه، نيروهاي پليس در نزديكي بازارچه يك جوان 23ساله پاكستاني را به عنوان عامل حمله دستگير كردند. به گفته مقام هاي امنيتي، او كه «نويد.ب» معرفي شده حدود 10 ماه پيش همراه با عده زيادي از ديگر پناهجويان پاكستاني خود را به آلمان رسانده بود. اين گزارش باعث شد بار ديگر سياست «درهاي باز» آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان مورد انتقاد گسترده در اين كشور قرار گيرد. ديروز عصر اما پليس آلمان اعلام كرد فرد دستگير شده، عامل حمله نيست و مهاجم همچنان فراري است. اين خبر بار ديگر وحشت را به شهر بازگرداند؛ چراكه پليس اعلام كرد كه طبق گفته شاهدان عيني فرد مهاجم مسلح است و احتمال دارد حمله اي ديگر ترتيب دهد.

  • مركل؛ قرباني بزرگ برلين

با وجود اينكه هويت و انگيزه فرد مهاجم هنوز مشخص نيست اما ساعات گذشته فضاي سياسي آلمان پر بود از انتقادات از آنگلا مركل. صدر اعظم آلمان ديروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه از حمله برلين «شوكه» شده و بسيار «ناراحت كننده» خواهد بود اگر معلوم شود كه فرد مهاجم، يكي از پناهجويان بوده است. مركل با اين حال گفت كه حادثه برلين يك حادثه تروريستي بوده است.

مخالفان سياست هاي آنگلا مركل در مورد پذيرش پناهجويان، به خصوص احزاب راست افراطي آلمان فرصت را از دست ندادند و بلافاصله او را مورد شديدترين انتقادها قرار دادند. سياستمداران حزب ضدمهاجرت «آلترناتيو براي آلمان»، مركل و سياست هاي او را مسبب حمله برلين دانستند و از او خواستند بگويد چه زماني به اين وقايع پاسخ «محكم» خواهد داد. ماركوس پرتزل از چهره هاي سرشناس اين حزب در پستي توييتري پا را فراتر گذاشت و كشته شدگان حادثه برلين را «قرباني مركل» خواند. نايجل فاراژ از چهره هاي شناخته شده افراطي دست راستي در انگليس نيز در توييتي نوشت: «خبرهاي وحشتناكي از برلين مي رسد؛ البته كه جاي تعجبي نيست. اينها ميراث مركل است.»

از حدود 2سال پيش، يعني زماني كه اروپا با سيل هجوم پناهجويان مواجه شد، آلمان تنها كشوري بود كه اعلام كرد پذيراي اين افراد خواهد بود. صدها هزار نفر از پناهجويان از كشورهاي افغانستان، پاكستان و كشورهاي درگير جنگ در خاورميانه و آفريقا به دنبال رسيدن به زندگي بهتر راهي اروپا شدند و كشورهاي اين قاره را دچار بحراني كردند كه پس از جنگ جهاني دوم بي سابقه بود. طي اين مدت و پيش از آنكه كشورهاي اروپايي مرزهاي خود را ببندند، بيش از يك ميليون نفر خود را به آلمان رساندند؛ موضوعي كه به اعتقاد بسياري موجب بحران امنيتي در كشورهاي منطقه بوده و خواهد شد.مركل يك ماه پيش اعلام كرد كه براي چهارمين بار قصد دارد براي صدراعظمي آلمان نامزد شود. حادثه برلين اما اكنون سرنوشت سياسي قدرتمندترين رهبر اين روزهاي اروپا را با ترديد روبه رو كرده است.

  • حمله در زوريخ؛ افزايش تدابير امنيتي در اروپا

در پي حوادث متعدد تروريستي در كشورهاي مختلف اروپايي، نيروهاي امنيتي اروپا تقريبا تمام سال را در حالت آماده باش به سر برده اند. همزمان با حمله به بازارچه كريسمس در برلين، تيراندازي ديگري نيز در زوريخ سوئيس رخ داد كه همه را بهت زده كرد. سوئيس هميشه يكي از آرام ترين و امن ترين كشورهاي اروپايي بوده است. در اين حادثه فردي مسلح به مركز اسلامي زوريخ حمله كرد و روي نمازگزاران آتش گشود. در اين حمله 3نفر زخمي شدند. پليس سوئيس اعلام كرد كه جسد فرد مهاجم را در 300متري محل حمله پيدا كرده اما در مورد نحوه كشته شدن او و هويتش اطلاعاتي منتشر نشده است. همزمان با حمله هاي برلين و زوريخ، دولت فرانسه اعلام كرد تدابير امنيتي را در سراسر اين كشور افزايش داده است. نيروهاي فرانسوي از سال گذشته زماني كه نيروهاي داعش در حمله به نقاط مختلف شهر پاريس 130نفر را كشتند، همچنان در حالت آماده باش به سر مي برند.