مباحثی که واکنش ساواک و مذهبی‌ها را توامان برانگیخت

مباحثی که واکنش ساواک و مذهبی‌ها را توامان برانگیخت

خبرگزاری فارس – حسام آبنوس: 42 سال می­‌گذرد؛ از روزی که طلبه نسبتا جوانی که در سیما به جوانان شباهت داشت اما در باطن راه بسیار طی کرده
خبرگزاری فارس – حسام آبنوس: 42 سال می­‌گذرد؛ از روزی که طلبه نسبتا جوانی که در سیما به جوانان شباهت داشت اما در باطن راه بسیار طی کرده بود، در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در انتهای بازار سرشور مشهد در روزهای گرم شهریور که مصادف با ماه رمضان المبارک شده بود، در پاسخ به خیل مخاطبان جوان، مُسن، دانشجو، بازاری و کارمند به منظور تبیین مباحث اصول اعتقادی در اسلام به استناد به آیات قرآن کریم پشت میکروفون می­‌رفت و برای آنها در طول روزهای ماه مبارک رمضان به سخنرانی می‌پرداخت.

روحانی جوان مسائلی را مطرح می­‌کرد که ظاهرا پیش از این به گوش شنوندگان نخورده بود و همین سبب می­‌شد روز به روز به میزان مستمعان برنامه­‌های روزانه‌­اش در مسجد افزوده شود. او حرف تازه­‌ای بیان نمی­‌کرد بلکه همان حرف­‌ها را با یک بیان متفاوت و اثرگذار طرح می­‌کرد.

42 سال می­‌گذرد؛ از روزی که روحانی جوان علاوه بر طرح مباحث در یک قالب جدید از ابزارهای جدید هم برای بیان نکات خود استفاده می­‌کرد. او در اولین اقدام به جای نشستن روی منبر، با زبان روزه بعد از نماز ظهر و عصر پشت تریبون می‌­ایستاد و مطالبش را بیان می­‌کرد و خلاصه مباحثش را روی برگه‌­ای می­نوشت و با دستگاه پلی­‌کپی تکثیر می‌کرد و در اختیار شرکت­‌کنندگان قرار می­‌داد.

این مباحث واکنش‌های گوناگونی را برانگیخت. افزون بر علاقه‌مندان و مستمعان مباحث که ارتباط خوبی با محتوا و روش ابتکاری ارائه‌ آن برقرار کرده بودند، دو گروه اما تلقی چندان مثبتی از این برنامه نداشتند. گروه نخست، بخشی از بدنه‌ مذهبی آن روزهای شهر مشهد بود که با دیده‌ تردید به نوآوری‌های مباحث این روحانی جوان می‌نگریست و در گوشه و کنار انتقادهای بعضاً تند و گزنده‌ای به مباحث داشت.

گروه دوم که به ‌شدت برنامه‌ مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام را زیر نظر داشتند، نهادهای امنیتی رژیم پهلوی و به‌ویژه سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) بودند. محتوای سیاسی‌ای که از برخی فقره‌های سخنان پیش­‌نماز مسجد کرامت برداشت می‌شد و پیشتر هم در گفتارهای شرح نهج‌البلاغه تجربه شده بود، حساسیت ساواک را به‌شدت برمی‌انگیخت.

حاصل جلسات رمضان 1353 شمسی آن روحانی جوان که این روزها رهبر بزرگترین کشور شیعه جهان است، کتابی شد با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که برای اولین مرتبه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت کامل منتشر شد هر چند پیش از پیروزی انقلاب نیز خلاصه‌­ای از دروس مطرح شده در قالب یک کتابچه با همین عنوان منتشر شده بود اما کتاب کامل آن جلسات برای اولین مرتبه در سال­‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد اما دیگر تجدید چاپ نشد تا اینکه موسسه فرهنگی ایمان جهادی «صهبا» مجدد این کتاب ارزشمند را در سال 92 برای اولین بار منتشر کرد و از آن روز تاکنون این کتاب چندین مرتبه تجدید چاپ شده و این نشان از پویایی مطالب کتاب پس از بیش از 40 سال دارد.

مطالبی که استاد سید علی خامنه­‌ای در آن روزگار مطرح کرد تا روحیه کمال خواهی اسلامی را در جامعه آن روز به خصوص در میان جوانان تقویت کند و امروز می­‌بینیم که همچنان این سخنان خریدار دارد.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/TF9QAT