مدارس دولتی کرمان حق دریافت کمک هزینه از دانش‌آموزان افغانستانی را ندارند

مدارس دولتی کرمان حق دریافت کمک هزینه از دانش‌آموزان افغانستانی را ندارند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،‌ یکی از مهم‌ترین تصمیمات نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ سی و چند ساله حضور مهاجرین افغانستانی تحصیل
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،‌ یکی از مهم‌ترین تصمیمات نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ سی و چند ساله حضور مهاجرین افغانستانی تحصیل کودکان مهاجر مقیم ایران بود.

با دستور صریح مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت نام اتباع افغانستانی و تصویب و ابلاغیه هئیت وزیران، این تصمیم وارد فاز اجرایی شد و حتی سازوکاری هم برای اتباع فاقد مدرک در نظر گرفته شد.

در اجرای این ابلاغیه هئیت وزیران،‌ وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ دستورالعملی به واحدهای استانی و زیرمجموعه خود این موضوع را برای مدیران تشریح و روند ثبت نام را اعلام کرد و در آن بر عدم دریافت شهریه از والدین افغانستانی تاکید شد.

متاسفانه در روند ثبت نام، برخی اخبار حکایت از عدم اجرای این مصوبه وزارت آموزش و پرورش ایران داشت، به طوری که برخی مدیران مدارس خواهان دریافت شهریه تحت عنوان کمک‌های مردمی به صورت اجبار و با مبالغ چند صد هزار تومان هستند که معنایش دور زدن قانون است.

برای بررسی موضوع خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با «محمد محسن بیگی» مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت‌‌وگو کرد.

مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی وجود ندارد

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 23 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس استان کرمان ثبت نام کرده‌اند، پیش‌بینی کرد برای سال جاری حدود 30 هزار نفر ثبت نام کنند.

وی اظهار داشت: در روند ثبت نام جلساتی را با اداره‌کل اتباع و مهاجرین استانداری کرمان داشته‌ایم و همه هماهنگی‌ها جهت معرفی دانش‌آموزان افغانستانی مقیم ایران انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

تنها هزینه بیمه و کتاب دریافت می‌شود/در مدارس دولتی شهریه‌ای اخذ نمی‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در پاسخ به سوالی درباره دریافت شهریه از والدین دانش‌آموزان افغانستانی‌ افزود: هزینه بیمه و کتاب به صورت تکلیفی از دانش آموزان ایرانی دریافت می‌شود و هیچ تبعیضی بین دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی وجود ندارد.

وی افزود: برخی دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی و برخی از آنها در مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند که این مدارس قاعده و قانون خاص خود را به خصوص درباره شهریه دارند که در پذیرش دانش‌آموز ایرانی و افغانستانی آزاد بوده و هیچ‌گونه تبعیضی را قائل نیستند در حالی که در مدارس دولتی شهریه‌ای از دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی دریافت نمی‌شود.

با وجود تاکید صریح مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان مبنی بر عدم دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغانستانی در هنگام ثبت نام اما برخی والدین کودکان مهاجر به ما خبر دادند که برخی مدارس استان کرمان شهریه‌ای بالغ بر 200 تا 250 هزار تومان را طلب کرده و حتی شماره‌های عمومی و خصوصی مدارس را به والدین ارائه می‌کنند.

محسن بیگی در این باره اظهار داشت: مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی برای دریافت شهریه از دانش‌آموزان و افغانستانی هیچ تفاوتی قائل نیستند و این شهریه برای کارهای فوق برنامه دریافت می‌شود.

کمک‌های مردمی نباید از دانش‌آموزان افغانستانی دریافت شود

وی با تاکید بر اینکه دریافت برخی هزینه‌ها به نام کمک‌های مردمی مربوط به دانش‌آموزان ایرانی است و به هیچ وجه نباید از دانش‌آموزان افغانستانی دریافت شود گفت: با دریافت هزینه به نام کمک‌های مردمی از دانش‌آموزان مهاجر برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و هیچ تفاوتی در زمینه پیگیری این موضوع خلاف قانون قائل نیستیم.

با این حال برخی اخبار نیز از اعمال سلیقه مدیران ناحیه یک کرمان در ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی حکایت دارد ضمن اینکه مدارس ناحیه دو کرمان هم شهریه 250 هزار تومانی خزانه و همچنین شهریه 200 هزار تومانی کمک به مدرسه طلب می‌کنند که این امر خلاف قانون نیز قابل پیگرد است.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/MW3ISP