نوزادی که ۲۲ دقیقه قلبش ایستاده بود به یک‌سالگی رسید

نوزادی که ۲۲ دقیقه قلبش ایستاده بود به یک‌سالگی رسید

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:یک نوزاد زودرس که قلبش برای ۲۲ دقیقه ایستاده بود، اکنون به یک‌سالگی رسیده است و پزشکان معالج این وضعیت ر
دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
یک نوزاد زودرس که قلبش برای ۲۲ دقیقه ایستاده بود، اکنون به یک‌سالگی رسیده است و پزشکان معالج این وضعیت را «معجزه‌آسا» توصیف می‌کنند.

به گزارش بی بی سی لیسی شریف که در ۲۷ هفتگی با وزن ۶۳۵ گرم متولد شد، در طول جراحی اضطراری که در پنج روزگی بر روی او انجام شد، دو بار دچار ایست قلبی شد.

والدین او برای بدترین وضعیت آماده شده بودند- اما دخترشان زنده ماند.

پزشکان در بیمارستان سنت جرج در لندن می گویند انتظار می رود لیسی رشد و زندگی طبیعی داشته باشد.

لیسی در بیمارستان سنت پیتر با عمل سزارین متولد شد و بعد برای جراحی اضطراری برای درمان یک عارضه روده ای شدید به نام «آنتروکولیت نکروزان» (NEC) به بیمارستان سنت جرج منتقل شد.

در طول عمل، قلب او برای ۱۲ دقیقه متوقف شد، اما پزشکان توانسته وضعیت او را پایدار کنند. بعد دوباره قلب نوزاد برای ۱۰ دقیقه دیگر متوقف شد که باز پزشکان توانسته او را احیا کنند.

دکتر توماس برین، متخصص بیهوشی در سنت جرج که تیم جراحی و احیای سنت جرج را رهبری کرد، گفت: «عمل به خوبی انجام شد، اما حال او بد شد و ما نگران بدترین وضعیت بودیم- اما امیدمان را از دست ندادیم.»

او گفت هیچ وقت با نوزادی با این سن کم و با این بیماری شدید برخورد نکرده بود که اساساً مدتی «مرده بود» اما بدون هیچ نشانه ای از آسیب مغزی بهبود یافت.

والدین لیسی، لوئیس ۳۹ ساله و فیلیپ ۴۱ ساله که در آشفورد در میدل سکس زندگی می کنند، می دانستند که حال فرزندشان بسیار بد و بخت زنده ماندشان بسیار کم است.

لوئیس گفت: «ما فکر نمی کردیم که او از جراحی جان سالم به در ببرد و در فکر ثبت هم زمان مدارک تولد و مرگ لیسی بودیم.»

انجام جراحی بزرگ بر روی نوزاد با این سن کم خطر زیادی دارد، اما به گفته پزشکان بدون این جراحی لیسی بختی برای زنده ماندن نداشت.

پس از جراحی وضعیت لیسی به تدریج بهتر شد. او در ۱۳ روزگی دوباره برای رفع مشکلات ناشی از مجرای خروجی روده (استوما) که در عمل اول کار گذاشته بود، نیاز به عمل جراحی پیدا کرده بود.

لیسی بالاخره در ۱۱۱ روزگی در فوریه ۲۰۱۸ از بیمارستان مرخص شد.

دکتر زاهد مختار، جراح کودکان در این بیمارستان گفت: «او نیاز به مراقبت های پیگیری دارد، اما انتظار می رود زندگی طبیعی داشته باشد که خبر خوبی است.»

لیسی ماه پیش برای برداشتن استومای روده با موفقیت جراحی شد و اکنون روده اش به طور طبیعی کار می کند.