نیکوخصلت: کاراته از قافله جهانی ورزش عقب مانده است/ المپیکی شدن این رشته خیلی به درازا کشید

نیکوخصلت: کاراته از قافله جهانی ورزش عقب مانده است/ المپیکی شدن این رشته خیلی به درازا کشید

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نیکو خصلت قهرمان اسبق کاراته آسیا و رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز در مورد تحقیقات متعددی که در زمینه
به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نیکو خصلت قهرمان اسبق کاراته آسیا و رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز در مورد تحقیقات متعددی که در زمینه علل عدم ورود کاراته به المپیک، علل گرایش به کاراته، علل تغییر سبک در کاراته انجام داده است که به مناسبت "ورود کاراته به المپیک" صحبت‌هایی را مطرح کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در راستای المپیکی‌ شدن کاراته مطمئناً ژاپن به‌ عنوان مهد کاراته نقش به‌ سزایی ایفا نموده است. پس از گذشت نیم قرن از المپیک 1964 (توکیو- ژاپن) که در آن زمان جودو وارد المپیک شد و اتحادیه سبک‌های کاراته ژاپن نیز در آن زمان به مناسبت برگزاری المپیک در ژاپن شکل گرفت، بار دیگر کاراته به برکت برگزاری مجدد المپیک در ژاپن که در سال 2020 برگزار خواهد شد، وارد مرحله جدیدی می‌شود و به اصطلاح المپیکی می‌شود.

وی در ادامه افزود: روند المپیکی شدن کاراته آنقدر به درازا انجامید که گاهاً چنین اسنتباط می‌شد که دیدگاه کشور ژاپن به عنوان متولی کاراته با توان مالی و ارتباطات بین‌المللی بالا نسبت به کاراته به شکل انفعالی است و همانند هنر رزمی جودو نیست و این امر به دلیل ریشه‌های اوکیناوائی کاراته بوده است و این هنر رزمی در ژاپن به‌ عنوان فرزند ناتنی هنرهای رزمی ژاپنی مورد توجه بوده است! که البته همه این موارد در کنار تعدد سبک‌ها و قوانین مسابقات متعدد، تعدد سازمان‌های بین‌المللی کاراته به همراه سردمداران مخالفت مسابقه در کاراته و حتی استفاده از دستکش در کاراته به عنوان مفهوم کاراته که دلالت بر دست خالی دارد و شاید مشکلات مالی فدراسیون جهانی کاراته همگی این عوامل در کنار عوامل دیگری که شاید مورد توجه نبوده است باعث شد تا ورود کاراته به المپیک پس از گذر زمان قابل توجهی رخ دهد و این هنر رزمی زیبا با فراز و نشیب‌های فراوانی به ویژه در طول 30 سال گذشته مواجه شود.

سرمربی سابق تیم کاتای تبریز در ادامه گفت: در این سال‌ها تقابل کاراته سنتی و همچنین کاراته بود و در مقاومت ورود کاراته به المپیک سبب شد تا دگردیسی‌های دنیای ورزش امروزی نتواند در تار و پود کاراته سنتی ورود کند و شکل کاملاً جدید و مدرنی از کاراته را به نمایش گذارد و نهایتاً سبب شد تا قافله کاراته جهان از جنبه ورزشی به شکل چشمگیری از سیر پیشرفت ورزش جهان عقب نگه داشته شود. مصادیق فراوانی از این فاصله و شکاف رخ داده حکایت دارند و برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره نمود که در صورتی که کومیته و کاتاهای قهرمانان دهه‌های قبل را با قهرمانان امروزی مقایسه نمائیم تفاوت چندانی را نمی‌توان مشاهده نمود، این در حالیست که ژیمناستیک، رشته های توپی، دو و میدانی، شنا و بسیاری از رشته‌های دیگر در طول سه دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را به منصه ظهور رسانیده‌اند.

نیکو خصلت در ادامه عنوان کرد: با این حال اصالت و فلسفه ذاتی کاراته در حالت واقعی و اصلی خود هیچگاه نیازمند ورود به المپیک نمی‌تواند باشد، سرچشمه جوشان حقایق کاراته سرشار از مضامین عرفانی و اخلاقی است و این مقوله چندان با مقوله‌های مدرنیته امروز قابل تغییر نیست. همگی صاحب نظران علوم ورزشی بر این باورند که با ورود کاراته به المپیک پیشرفت‌های چشمگیری در ساختار اداری فدراسیون جهانی کاراته و به تبع آن فدراسیون‌های کشورهای جهان و ورود اسپانسرها و منابع مالی قابل توجه، همراهی تکنولوژی و علوم ورزشی مدرن با این رشته ورزشی فراهم خوا‌هد آمد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش توجه رسانه‌ها، علاقمندی والدین، آموزش‌های مدرن برای سنین پایه، تمرینات پیشرفته بر اساس متد جدید علمی، تقویت قوانین داوری، اجرای برجسته کاتاروها و سطح کومیته‌کار‌‌‌ها و سطح بالایی از برگزاری مسابقات کاراته از پیش درآمدهای ورود کاراته به المپیک می‌توان به حساب آورد و متعاقب این پیشرفت‌ها مخاطبین و تماشاگران این هنر رزمی بیش از پیش افزایش خواهد یافت و بنابراین می‌توان امیدوار بود تا روند تکنولوژی جدید، خواست‌ها و فرصت‌های کسب و کار جدید در کاراته، افق‌های پیش‌روی این هنر رزمی را با ورود کاراته به المپیک توسعه دهد. در کنار این پیشرفت‌ها و با همه جاذبه‌های المپیکی شدن کاراته، وضعیت ایده‌آل دیگری را نیز می‌توان برای این مقوله متصور شد و آن این است که زیبایی‌های طریقت معنوی نهفته در کاراته که همواره مورد توجه عمده اساتید بزرگ بوده است، تحت تاثیر زرق و برق‌های برد و باخت و المپیکی شدن قرار نگیرد.

سرمربی تیم کاتای تبریز در ادامه عنوان کرد: تلفیق زیبایی‌های کاراته سنتی با کاراته المپیکی شده، حساسیت و تلاش خود کاراته‌کاران، اساتید، اندیشمندان، پیشگمان و سیاست‌گذاران این هنر رزمی را می‌طلبد تا مضامین و گنجینه‌های معنوی به جامانده از چندین قرن تلاش و تدریس اساتید کاراته در هماهنگی کامل با کاراته المپیکی کاراته مد نظر قرار گیرد و اینجاست که کاراته می‌تواند تفاوت عمده و بنیادین خود را با رشته‌های دیگر به خوبی نشان دهد. در حفظ این تعامل احتمالاً اندیشمندان علوم ورزشی، فیلسوفان و جامعه شناسان ورزشی و سردمداران اخلاق ورزشی خواهند توانست در متون به جامانده از آثار خود به راحتی با اشاره به اصول و مبانی حاکم بر کاراته مصادیق آموزشی بسیاری را از کاراته به علوم ورزشی حاضر جهان انتقال دهند.

مدیر فنی تیم‌های ملی جوانان و امید کاراته، در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به هر حال در صورتی که وضعیت ایده‌آل رخ ندهد این احتمال وجود دارد که کاراته نیز همچون ژیمناستیک یا بوکس و ... جایگاه هنری و یا ورزشی هنری خود را حفظ نماید و جنبه معنوی و اخلاقی خود را از دست دهد. البته باید اذعان نمود که جایگاه معنوی کاراته مدت هاست که مورد اغفال جامعه جهانی کاراته قرار گرفته است و نمی‌توان آن را با المپیکی شدن کاراته مرتبط دانست. به هر حال مسئولین سبک‌ها و فدراسیون های کاراته در کشورهای مختلف و به ویژه کشورمان ایران، باید در زمینه‌های بسیاری دست به‌ کار شوند تا فاصله عقب مانده از قافله جهانی ورزش را تا حدودی کاهش دهند و به ویژه کاراته کشور ما که در آسیب‌ها و زخم‌های به جامانده از تنش‌های سالیان اخیر نیاز دارد تا با توجهات ویژه‌ و با استراتژی‌های اساسی و بنیادین به استقبال المپیکی‌شدن رود.

نیکوخصلت در ادامه گفت: در نهایت از عمده نیازهای اساسی دیگر در کنار موارد صدرالذکر می‌توان به طرح درس‌های مشخص برای سنین پایه به همراه یکسان‌سازی آموزش کاراته تا کمربندهای پایه سبز یا قهوه‌ای، تدوین نورم‌ها و برنامه‌های آمادگی جسمانی ویژه کاراته‌کاها برای سنین پایه، ارتقای علمی و فنی دوره‌های مربیگری پیشرفته، لزوم توسعه داوری پیشرفته با افزایش ارتباطات بین‌المللی، کمک به انسجام سبک‌ها و جلوگیری از انشقاق بیش از حد سبک‌های کاراته، تقویت بیشتر سبک‌های آزاد، برگزاری لیگ‌های قدرت‌مند در شهرها، استان ها، سطح کشور و بین‌الملل، احداث خانه کاراته در کل کشور، تعریف واحد کاراته در دروس دانشگاهی به همراه سر فصل‌های تمرینی آن، سازماندهی مسابقات دانش آموزی، گسترش دوره‌های مربیگری در بین فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی، راه‌اندازی سیستم استعدادیابی و پرورش استعدادها مطابق با استانداردهای بین‌المللی اشاره نمود.

وی در پایان عنوان کرد: در پایان ضمن تبریک ورود کاراته به المپیک به جامعه کاراته کشور از تمامی کسانی که به نوعی چه در حال حاضر و چه در طول دهه‌های گذشته، در ورود کاراته به المپیک نقش داشته‌اند قدردانی می نمائیم.

انتهای پیام/ر

http://fna.ir/F9HKIN