همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و اتریش گسترش می‌یابد

همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و اتریش گسترش می‌یابد

معاون وزیر حمل و نقل، فناوری و نوآوری کشور اتریش و معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری جمهوری ایران در زمینه توسعه و گسترش همکاری

به گزارش سیتنا، گزمات گریم معاون وزیر حمل و نقل، فناوری و نوآوری کشور اتریش و علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری جمهوری ایران در زمینه گسترش همکاری‌ حوزه علم و فناوری دو کشور گفت و گوکردند.

گریم ضمن اشاره به اینکه مدت‌ها است که دو کشور ایران و اتریش با یکدیگر همکاری دارند و تاریخچه خوبی را نیز برای آن شاهد هستیم  اظهار کرد: البته این همکاری‌ها در تمامی شرایط حتی در دوران سختی نیز وجود داشته است. وزارتخانه حمل و نقل، فناوری و نوآوری اتریش علاوه بر اینکه مسئولیت فعالیت‌های حوزه فناوری را در این کشور بر عهده دارد زیر ساخت‌های لازم برای انتقال فناوری و نوآوری را در کشور فراهم می‌کند.

گریم ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص زمینه‌های همکاری‌ دو کشور ، گفت: جای خوشحالی است که در این سفر زمینه و فرصت برای گسترش همکاری دو کشور فراهم شده و در حوزه‌های مختلفی همچون بهداشت و درمان، حمل و نقل و ICT با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط و در زمینه مدیریت پسماند و توسعه مترو با شهرداری تهران به توافق رسیده‌ایم.

وی عنوان کرد: در حوزه انتقال فناوری و نوآوری، توجه به فناوری‌های کاربردی برای اتریش در اولویت قرار دارد به گونه‌ای که کشور سالانه بودجه‌ای معادل نیم میلیارد یورو را به فناوری‌های کاربردی اختصاص می‌دهد، البته از برنامه و بودجه اتحادیه اروپا نیز برای پیشبرد این هدف بهره‌های لازم را می‌بریم.

معاون وزیر حمل و نقل، فناوری و نوآوری اتریش با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های تحقیقاتی پیشرو حوزه  IT در این کشور است گفت: پروژه‌های بسیاری در سطح ملی و اتحادیه اروپا در این حوزه تعریف شده که پیشبرد خوبی هم داشته است، مدیریت انرژی و ساخت خانه‌های هوشمند که در واقع خانه را تبدیل به منبع تولید انرژی کند از مباحث تحقیقاتی دیگری است که  با سرعت و بودجه‌های بالا در حال پیگیری است.

گریم همچنین اشاره‌ای به فعالیت در سایر بخش‌های تحقیقاتی این کشور همچون حوزه سیستم‌های امنیتی، هوا و فضا، سلول‌های خورشیدی تا ساخت ماشین‌های برقی داشت.

وی با بیان اینکه در این سفر به دنبال پیدا کردن استراتژی مشخص و موثر در زمینه همکاری‌های بین دو کشور هستیم، ابراز کرد: چیزی که ما به دنبال آن هستیم انجام پروژه‌های تحقیقاتی بین ایران و اتریش است بنابراین در کنار تفاهمنامه‌ها لیستی از پروژه‌های اجرایی را نیز قرار می‌دهیم.

علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بین دو کشور اتریش و ایران همواره رابطه‌ای سازنده و دوستانه وجود داشته و اهمیت همکاری با اتریش برای ما مشخص است بیان کرد: از سال پیش میزبان هیات‌های متعددی از کشور اتریش بودیم که منجر به تبادلات مناسبی در حوزه علم و فناوری برای دو کشور شده است.

بیرنگ توضیحاتی درباره فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری 9 سال پیش با تاکید بر ضرورت پرداختن به بحث اقتصاد دانش بنیان برای کشور ایجاد شد.

وی عنوان کرد: ایران برنامه‌های بسیاری برای توسعه فناوری‌های پیشرفته در نظر دارد شاید بسیاری از کشورها نام ایران را با فعالیت‌های هسته‌ای بشناسند در صورتی که کشور ما پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های دیگر مانند نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادین داشته است.

بیرنگ برای تشریح فعالیت‌های علمی در کشور درباره جایگاه و پیشرفت‌هایی که متخصصان ایرانی در حوزه فناوری نانو داشتند توضیحاتی را ارائه و ابراز کرد: در حدود 10 سال پیش در ابتدای برنامه‌ریزی کشور برای توسعه حوزه نانو  رتبه 58 را در دنیا به لحاظ تولید علم برای این حوزه داشتیم در حالی که امروز شاهد جایگاه ششم دنیا برای ایران هستیم و از سوی دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی بیش از 17 مقاله در روز منتشر می‌شود. همچنین با وجود اینکه ایران تنها 1 درصد از جمعیت دنیا را دارد اما 4 درصد از تولید علم نانو در جهان توسط دانشمندان و محققان ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های 15 ستاد توسعه فناوری معاونت علمی در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: علاوه بر فعالیت این ستادها، معاونت علمی در حوزه‌های دیگری همچون حمایت از شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کند که در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای در معاونت علمی وجود دارد که تعیین معافیت مالیاتی و گمرکی در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بخشی از حمایت‌های ما از این شرکت‌ها است.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ایران گفت: همچنین در کنار این برنامه‌ها، برنامه‌های بسیاری برای حمایت از استارت آپ‌ها در کشور به منظور توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها داریم زیرا ایران کشوری جوان با 5 میلیون نفر دانشجو است که اشتغال، موضوعی مهم برای این نیروی تحصیلکرده است، راه حل این مساله نیز حمایت از کارآفرینی و ایجاد شرکت‌ برای فعالیت این جوانان است. البته پارک علم و فناوری پردیس یکی از زیرساخت‌های لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها است.

بیرنگ درباره فعالیت‌های علمی ظرف یک سال گذشته بین ایران و اتریش گفت: نقشه راه همکاری‌های اقتصادی 5 ساله یکی از برنامه‌های مهم و اجرایی بین دو کشور است که مسئولیت کارگروه فناوری‌های کارا را معاونت علمی دارد. این کارگروه بحث پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و  فناوری محیط زیست را دنبال می‌کند که در حال حاضر لیست پروژه‌های آن در مسیر نهایی شدن است و تا کنون 15 پروژه در این زمینه مشخص شده است.

وی همچنین عنوان کرد: دولت در این همکاری‌ها باید زیرساخت‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند اگر از همان ابتدا فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود منجر به همکاری دراز مدت خواهد شد.

انتهای پیام