واردات بی‌رویه از مناطق آزاد نداریم/اولین متضرر قاچاق خود مناطق آزاد هستند/مصونیت مرز با ایجاد منطقه آزاد تجاری

واردات بی‌رویه از مناطق آزاد نداریم/اولین متضرر قاچاق خود مناطق آزاد هستند/مصونیت مرز با ایجاد منطقه آزاد تجاری

جعفر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد واردات بی رویه از مناطق آزاد که این روزها نوک پیکان انتقاد بسیاری از کارشناسان
جعفر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد واردات بی رویه از مناطق آزاد که این روزها نوک پیکان انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس به سمت آن نشانه رفته و با اقتصاد مقاومتی در تضاد است با رد این موضوع این گونه توضیح داد که چیزی تحت عنوان واردات بی رویه از مناطق آزاد اصلاً نداریم.

وی توضیح داد: که دو نوع واردات از مناطق آزاد انجام می‌شود که یکی کالاهای همراه مسافر است که در مجموع از 7 منطقه آزاد که هستند، سالانه بیش از 250 میلیون دلار هم نمی‌شود، چرا که قیمت کالا در سرزمین اصلی با مناطق آزاد تفاوت چندانی ندارد و چه بسا به دلیل خرده فروشی در مناطق آزاد قیمت کالا گران‌تر هم تمام می‌شود.

این مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نوع دیگری از واردات کالا در مناطق آزاد را کالاهای تجاری عنوان کرد که هرساله دولت از مجموع سقف واردات خود اجازه می‌دهد تا در مناطق آزاد وارد شود که سالانه حدود 3 میلیارد دلار برای مجموع 7 منطقه آزاد در نظر گرفته می‌شود و عمدتاً مجموعه قطعاتی است که برای کارخانجات تولیدی کشور مصرف شده و جزئی از حلقه زنجیره تولید کشور محسوب می‌شود.

آهنگران در مورد علت اختصاص این رقم از واردات به مناطق آزاد نیز تصریح کرد: دولت دو نوع حقوق از واردات کالا دریافت می‌کنند که یکی حقوق گمرکی و دیگری سود بازرگانی است و با توجه به وضعیت حاکم بر بازار می‌تواند سود بازرگانی را در طول سال تغییر دهد و از این طریق منابع مالی مناطق آزاد برای ایجاد زیرساخت‌ها فراهم می‌شود.

وی در مورد توضیح بیشتر این موضوع نیز گفت: دولت به مناطق آزاد اجازه داده تا 15 درصد از سود بازرگانی این 3 میلیارد دلار را سازمان مناطق آزاد از تجار دریافت کند و اکنون برای برخی مناطق تبدیل به بزرگترین منبع درآمدی شده است.

یکی از اتهاماتی که مناطق آزاد همواره با آن روبرو بوده‌اند پدیده قاچاق کالا است که آهنگران گفت: نمی‌توان آن را رد کرد، اما آنچه مهم است این است که اولین متضرر خود مناطق آزاد هستند، چرا که وقتی کالا از معابر اصلی گمرک وارد می‌شوند مناطق آزاد از آن عوارض می‌گیرند، اما قاچاق در ابتدا بیش از همه خود مناطق آزاد را متضرر می‌کند.

آهنگران در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت موجود مناطق آزاد چرا برخی نمایندگان مجلس و دولتمردان اصرار به افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور دارند و آیا این مسئله سبب ضایع شدن حقوق دولتی نمی‌شود؟ خاطرنشان کرد: در 3-2 سال اخیر یکی از سیاست‌های دولت برای حفظ امنیت مرزها توسعه اقتصادی این مناطق بوده است، چرا که مصونیت مرزها از طریق فعالیت‌های اقتصادی حفظ می‌شود.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود بر این نکته تاکید کرد که متاسفانه طی سالهای گذشته بیشتر به توسعه مناطق و بنادر خلیج فارس توجه کرده‌ایم و از سواحل مکران و دریای عمان به عنوان یک ظرفیت بزرگ غافل بوده‌ایم تا جایی که مقام معظم رهبری این سواحل را گنج پنهان نامیده‌اند.
آهنگران گفت: اکنون 7 منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار و اروند در جنوب کشور و ارس، ماکو و انزلی در حاشیه شمالی کشور فعالند و قرار است، منطقه آزاد جاسک، بوشهر، مهران، بانه و مریوان، اردبیل و اینچه برون نیز در مناطق مرزی کشور به این تعداد افزوده شوند.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/6TVW5