وقوع ۱۲۳ تصادف جرحی با دوچرخه در ۶ ماه

وقوع ۱۲۳ تصادف جرحی با دوچرخه در ۶ ماه

همشهری آنلاین: براساس آمارهای پلیس، تعداد دوچرخه‌سوارانی که در تصادفات رانندگی دچار جراحت می‌شوند قابل‌توجه است. هرچند راندن دوچرخه در معابر نیاز به گ

همشهری آنلاین: براساس آمارهای پلیس، تعداد دوچرخه‌سوارانی که در تصادفات رانندگی دچار جراحت می‌شوند قابل‌توجه است. هرچند راندن دوچرخه در معابر نیاز به گواهینامه ندارد، اما تردد آن در معابر شلوغ، پیاده‌رو، وسط دسته‌ها و بازار ممنوع است. سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ درباره قوانین مربوط به دوچرخه‌سواری بیشتر توضیح می‌دهد.


براساس آمار سال گذشته ۴۰ مورد تصادف خسارتی، ۱۴۴ مورد تصادف جرحی و ۲ مورد تصادف فوتی برای دوچرخه‌سواران رخ داده است. از ابتدای امسال هم ۲۹ تصادف خسارتی، ۱۲۳ تصادف جرحی و ۳ مورد تصادف فوتی برای دوچرخه‌سواران اتفاق افتاده و این نشان می‌دهد که امسال تعداد فوتی‌های این کاربران ترافیکی در تصادفات افزایش یافته است. از ابتدای امسال ۲۷۸۳ عابر پیاده در تصادفات جرحی مجروح و ۱۴۱ نفر عابرپیاده نیز در تصادفات فوتی کشته شده‌اند.

لزوم رعایت قوانین توسط راکبان

دوچرخه وسیله نقلیه‌ای است که سرعت پایینی دارد، موتور ندارد؛ بنابراین نیاز به گواهینامه ندارد. اما راکبان آن باید قوانین را رعایت کنند تا در امان بمانند.

قوانین چه می‌گوید؟

۱- براساس ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، عابرپیاده باید ۱۱ بند را رعایت کند، وگرنه در تصادفات مقصر شناخته می‌شود.
۲- هر فردی که قصد رانندگی با وسیله نقلیه موتوری زمینی را دارد، باید گواهینامه متناسب با آن وسیله را داشته باشد. اما دوچرخه مشمول این ماده نمی‌شود و نیازی به گواهینامه ندارند.
۳- طبق ماده ۱۶۷ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی عبور موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه از پیاده‌رو، بازار و نقاط شلوغ ممنوع است.

عابران پیاده هم مقصر شناخته می شوند

سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ:درحالی‌که حمل‌ونقل سبک به‌عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی و ترافیک مطرح شده، استفاده بی‌ضابطه از این وسایل موجب افزایش تصادفات و تخلفات شده و زنگ خطر را برای شهروندان به صدا درآورده و براساس بررسی‌های انجام‌ شده، تعداد تصادفات منجر به فوت دوچرخه‌سواران در سال گذشته ۲نفر بوده که این رقم در ۶ ماه نخست امسال به ۳ نفر افزایش یافته است. عابران پیاده موظفند که ۱۱ بند قانونی را رعایت کنند تا درصورت وقوع تصادف، مقصر شناخته نشوند؛ بنابراین برای عبور از عرض خیابان‌ها، تنها از مسیرهای مجاز مانند پل‌های هوایی، زیرگذرها و خطوط عابرپیاده استفاده کنند. این مسیرها امن‌ترین راه برای عبور هستند و افراد را با سلامت کامل به مقصد می‌رسانند.