پشت صحنه وحشتناک فوتبال

پشت صحنه وحشتناک فوتبال

اجتماع > اجتماعی - امیر حاج‌رضایی:«دیوانه‌های فوتبال» داستان یک گروه انگلیسی ۴ نفره را روایت می‌کند که در ۹ کشور به مدت ۹۰ روز حضور
اجتماع > اجتماعی - امیر حاج‌رضایی:
«دیوانه‌های فوتبال» داستان یک گروه انگلیسی ۴ نفره را روایت می‌کند که در ۹ کشور به مدت ۹۰ روز حضور می‌یابند تا سریالی برای یکی از شبکه‌های تلویزیونی تهیه کنند.

آنها در اين مسير با پشت صحنه آنچه ميان هواداران فوتبال جريان دارد روبه رو مي شوند. حاشيه هايي بسيار وحشتناك كه در قالب سريال به نمايش درمي آيد و ديوانه هاي فوتبال نسخه مكتوب اين اتفاق هاست. به عنوان يكي از نمونه هاي تكان دهنده كتاب مي توان به فصلي كه در صربستان مي گذرد اشاره كرد جايي كه مثلا هواداران تيم هايي چون ستاره سرخ به نوعي بازماندگان جنايتكاران جنگ بالكان هستند.

جنايتكاراني كه حالا در قالب هواداري از تيم فوتبال فعاليت مي كنند. در كشورهايي چون آرژانتين و تركيه هم كتاب روايتي از هواداران تند و افراطي به دست مي دهد كه مي شود گفت فوتبال ايران دربرابرش تطهير مي شود. در تركيه فردي به نام آركان در قالب هواداري از فوتبال درواقع سردسته لمپن ها و خلافكارهاست. آدم هاي خطرناكي كه به شكل سازمان يافته هم فعاليت مي كنند.

كتاب ديوانه هاي فوتبال بسيار خواندني است و مترجم كوشيده با توضيحاتي خواندنش را براي افرادي كه با زبان فوتبال آشنا نيستند، تسهيل كند. در جلسه رونمايي از كتاب كه چندي پيش برگزار شد عده اي از دوستان اعتقاد داشتند اين اثر بدآموزي دارد. درحالي كه من اعتقاد دارم خواندن كتاب مفيد است و از اتفاق هاي بد مي توان درس آموخت و از رخ دادن شان پيشگيري كرد.

  • كارشناس فوتبال و مربي اسبق تيم ملي