کارت سوخت یا واردات بنزین مردم را آزار می‌دهد

کارت سوخت یا واردات بنزین مردم را آزار می‌دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌کارت هوشمند سوخت به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف سوخت و کاهش قاچاق این فراورده نفتی از سال 86 مورد استفاد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌کارت هوشمند سوخت به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف سوخت و کاهش قاچاق این فراورده نفتی از سال 86 مورد استفاده قرار گرفت.

از شروع تک نرخی شدن بنزین در خرداد 94 تاکنون مراکز مختلفی چون مرکز پژوهش‌های مجلس، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و سازمان شهرداری‌های وزارت کشور و بسیاری از کارشناسان، در گزارش ها،مصاحبه‌ها و یادداشت‌های مختلفی بر کارایی کارت سوخت در کنترل و کاهش قاچاق بنزین تاکید کرده‌اند و خواستار حفظ این کارت‌ها در نظام توزیع بنزین شده‌اند.

با این وجود و علی رغم الزام دولت به سهمیه‌بندی بنزین در بستر کارت سوخت توسط مجلس شورای اسلامی در جریات تصویب قانون بودجه 95، مسئولان وزارت نفت علاقه‌ای به اجرای این مصوبه قانونی ندارند و بار دیگر تحرکات جدیدی را برای حذف این سامانه با ارزش آغاز کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا با بیان اینکه مصرف بنزین پس از تک نرخی شدن از سال گذشته تاکنون فقط رشد 1.8 درصدی داشته از اصلاح قانون بودجه سال 95 در این باره خبر داده است.

وی اعلام کرده است که در روزهای آینده دولت پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین را به مجلس می‌برد.

زنگنه احتمال لغو طرح مصوب مجلس نهم برای ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دو نرخی کردن بنزین را در قالب تایید لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 که در دولت به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک به مجلس ارسال می شود، بالا اعلام کرده است.

زنگنه همچنین در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها در تاریخ 7 تیرماه در دفاع از برنامه خود برای اصلاح قانون بودجه 95 و حذف کارت سوخت اظهار داشته است: «استفاده از کارت سوخت نوعی مردم آزاری محسوب می‌شود که ما چنین قصدی را نداریم».

وزیر نفت در حالی یکی از دلایل اصلی خود برای حذف کارت سوخت را «عدم مردم آزاری!» می داند که پیش بینی می‌شود، با اعمال بنزین تک نرخی و رفع محدودیت سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت، مصرف و قاچاق بنزین افزایش خواهند یافت و در نتیجه، باید منتظر افزایش واردات این فرآورده نفتی را داشته باشیم، اتفاقی که همراه با خروج میلیون ها دلار ارز  از کشور است و قطعا مردم را  بیشتر از استفاده از کارت سوخت آزار می دهد.  

موضوعی که ظاهرا برای وزارت نفت دولت یازدهم از اهمیت زیادی برخوردار نیست، زیرا واردات بنزین در سه سال گذشته، 5.2 برابر شده و از 1.8 میلیون لیتر در روز در سال 91 به 9.5 میلیون لیتر در روز در سال 94 رسیده است.

در مجموع، وزارت نفت باید به جای توسل به استفاده از اصطلاحات پوپولیستی برای توجیه از دیدگاه غیرکارشناسی خود مبنی بر حذف کارت سوخت، هر چه سریعتر مصوبه مجلس برای دو نرخی شدن بنزین در بستر کارت سوخت را اجرایی کند، مصوبه ای که اجرای آن منافع زیادی برای مردم و کشور به همراه دارد.

علی مقتدایی

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/ALXVXJ