کاهش 11 درصدی بستری بیماران در بیمارستان‌های کشور/ ایران در شاخص امید به زندگی جزء بالاترین کشورهاست

کاهش 11 درصدی بستری بیماران در بیمارستان‌های کشور/ ایران در شاخص امید به زندگی جزء بالاترین کشورهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ظهر امروز ایرج حریرچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاخص های زندگی مردم باید مبنی بر تامین سلامت و بهداشت آنها صورت
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ظهر امروز ایرج حریرچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاخص های زندگی مردم باید مبنی بر تامین سلامت و بهداشت آنها صورت بگیرد اظهار کرد: 73درصد کشورهای جهان در حوزه سلامت هم سطح کشور ما رشد کرده اند.

وی با اشاره به میزان رشد 2 برابری شاخص توسعه انسانی تصریح کرد: ایران در میان 187 کشور دنیا در حل مسائل توسعه انسانی دوم است و کره جنوبی در رتبه اول قرار دارد.

قائم مقام وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کشور ایران در شاخص های افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر تا ارزیابی مربوط به پایان 2015 جزء بالاترین کشورهای جهان است.

حریرچی ادامه داد: در بحث کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی در همه استان ها به صورت متوازن رشد کردیم.

وی با اشاره به توزیع کشورها بر مبنای پرداخت هزینه های درمان از جیب بیمار توضیح داد: 19 کشور زیر 10 درصد از جیب بیمار هزینه پرداخت می شود این در حالی است که ایران جزو معدود کشورهایی بود که هزینه پرداخت از جیب بیمار در شرایط خطرناکی است.

حریرچی با بیان اینکه در برنامه های اول تا پنجم توسعه میزان پرداختی از جیب بیمار 2 برابر مقدار مد نظر وزارت بهداشت بود و بیمار تنها 2 درصد خدمات بهداشت را دریافت می کرد بیان کرد: پرداختی از جیب بیمار در برنامه پنجم توسعه 30 درصد کاهش پیدا کرد و تقریبا موفق شدیم به سمت هدف های مدنظر حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: با پرداخت هزینه از جیب بیمار چیزی حدود 700 هزار نفر را به زیر خط فقر می برد این در حالی است که 20 درصد افراد از 10 درصد خدماتی که به آنها ارائه می شد استفاده می کردند.

حریرچی با اشاره به وضعیت کشور در شاخص های تخت بیمارستانی گفت: در این مقوله هنوز به شاخص های مدنظر با توجه به رشد جمعیت دست پیدا نکرده ایم.

وی با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور و تاثیر آن در سلامت و بهداشت مردم گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته طی سه سال گذشته میزان مراجعات مردم به پزشک متخصص، آزمایشگاه و بستری شدن 3 الی 11 درصد کاهش پیدا کرده است.

حریرچی توضیح داد: کاهش مراجعات بیماران به این معنی است که بیمار قادر به پرداخت هزینه های خود نیست، از درمان صرف نظر کرده و یا درمان خود را به دلایل اقتصادی به تاخیر انداخته است.

این مسؤول در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر رشد سلامت کشور بالاتر از متوسط رشد سلامت کشورهای منطقه تشریح کرد: در طرح تحول سلامت در سال 93 به قیمت ثابت کمتر از سال 92 هزینه کردیم اما رضایت مندی مردم بیشتر بود.

حریرچی با اشاره به میزان اختصاص درآمد ناخالص ملی به حوزه بهداشت گفت: در دنیا 3 الی 11 درصد از تولید ناخالص ملی را به حوزه سلامت اختصاص می دهند اما در ایران در 10 سال دهه 70 و 80 حدود 5/4 درصد و در سال اول اجرای طرح تحول سلامت 9 درصد به قیمت ثابت و 5 درصد به قیمت جاری از درآمد تولید ناخالص ملی را به حوزه سلامت اختصاص داده شد.

قائم مقام وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد: تمام مدیران و مسئولان حوزه بهداشت به منظور حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم دست به دست هم بدهیم.

انتهای پیام/72026/ق40

http://fna.ir/VFYEMH