کشف بذرهای ۲۰۰۰ ساله در مغولستان

کشف بذرهای ۲۰۰۰ ساله در مغولستان

دانش > دانش - همشهری آنلاین:کشف بیش از ۱۰۰ دانه در معبدی در شمال چین پنجره‌ای جدید به سوی تنوع محصولات کشاورزی و غذاهایی که انسان‌ها
دانش > دانش - همشهری آنلاین:
کشف بیش از ۱۰۰ دانه در معبدی در شمال چین پنجره‌ای جدید به سوی تنوع محصولات کشاورزی و غذاهایی که انسان‌ها در دو قرن پیش مصرف می‌کردند به سوی دانشمندان گشوده‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، كشف جديد بيش از 100 دانه متعلق به دو هزار سال پيش در مغولستان موجب شگفتي باستان شناسان شده است، اين دانه هاي هلالي شكل شبيه به دانه هاي انار هاي امروزي هستند اما به گفته موسسه باستان شناسي محلي، هويت واقعي اين دانه ها ناشناخته است.

اين كشف در حين كاوش در معبد باستاني منطقه دنگ كو در غرب مغولستان رخ داده و به اواخر دوران سلسله هان غربي و اوايل دوران سلسله هان شرقي تعلق دارد. به گفته محققان دانشگاه وست ويرجينيا، يكي از فوايد كشف چنين نمونه هايي اين است كه مي توان به تنوعي از گياهان دسترسي پيدا كرد كه ديگر در زمين وجود ندارند.

نگهداري كد ژنتيكي گياهان متنوع امروزه به يكي از علايق دانشمندان تبديل شده است كه يكي از بهترين و بزرگترين نمونه هاي آن بانك بذر سالبارد در نروژ است كه بيش از 880 هزار نوع دانه در آن نگهداري مي شود. از ديگر فوايد كشف چنين دانه هاي باستاني كسب اطلاعات درباره سبك غذايي انسان ها در گذشته هاي دور است.

هنوز مشخص نيست كه آيا امكان احياي اين دانه ها وجود دارد يا خير، اما در سال هاي اخير چندين تلاش موفقيت آميز در زمينه احياي دانه هاي باستاني انجام گرفته است. براي مثال در دهه 1960 مقداري دانه 2000 ساله در كاخ بزرگ هرود كشف شد و به مدت چهل سال اين دانه ها در محفظه اي نگهداري شد اما در سال 2005 گياه شناسي تصميم گرفت تعدادي از اين بذرها را بكارد و نهايت تعجب شاهد رشد درخت خرماي يهودي بود. اين درخت هم اكنون قديمي ترين درخت جهان است كه جوانه زده است و حتي در سال 2011 آغاز به گل دادن كرد.