آمادگی بنیاد برای مذاکره با قرارگاه خاتم درباره آزادراه تهران-شمال/‌ فاینانس اولویت تأمین مالی اجرای قطعه دوم‌

آمادگی بنیاد برای مذاکره با قرارگاه خاتم درباره آزادراه تهران-شمال/‌ فاینانس اولویت تأمین مالی اجرای قطعه دوم‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی پیش بود که فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرد قرارگاه خاتم ‌
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی پیش بود که فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرد قرارگاه خاتم ‌آمادگی این را دارد 40 درصد تأمین مالی اجرای آزادراه تهران - شمال را بپذیرد.

سردار عبادالله عبداللهی‌خواستار آن شده بود که آزادراه تهران-شمال را به قرارگاه خاتم تحویل بدهند و قرارگاه ظرف زمان مشخص شده منطقی از سوی خودشان پروژه را به پایان رسانده و تحویل دهد.

در این راستا موضوع را با مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال در میان گذاشتیم و از وی نیز در این‌باره پرس و جو کردیم.

مهران اعتمادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس گفت: قطعاً اگر قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء متقاضی ورود به اجرا و تکمیل آزادراه تهران-شمال است، ما آماده مذاکره هستیم و استقبال می‌کنیم تا در مذاکرات مختلف به نتیجه مناسب در این‌باره برسیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال بیان کرد: هدف اصلی بنیاد و وزارت راه و شهرسازی به عنوان شرکای این پروژه، تکمیل آزادراه تهران-شمال است و چه بهتر که این پروژه با دستان توانمند شرکت‌های داخلی انجام شود.

وی اظهار داشت: به هر حال هر گونه مشارکت مالی در پروژه آزادراه تهران-شمال را می‌پذیریم، به عنوان مثال در حال حاضر مشارکت هر 6 شرکت‌‌ فعال در قطعه یک آزادراه، 60-40 به صورت 60 درصد نقدی است.

* جذب فاینانس اولویت اول تأمین مالی اجرای قطعه دو آزادراه

اعتمادی بیان کرد: در منطقه یک آزادراه تونل 4 هزار و 800 متری تالون وجود دارد که پیشرفت مناسبی دارد؛ تونل تالون 80 درصد پیشرفت فیزیکی در ابنیه دارد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه منطقه 2 آزادراه تهران-شمال نیز بیش از 20 کیلومتر تونل دارد، ادامه داد: تلاش می‌کنیم ابتدا منطقه 2 آزادراه را شروع و اجرا کنیم و پس از پیشرفت فیزیکی، همزمان منطقه 3 را نیز شروع کنیم.

وی بیان کرد: همچنین برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران-شمال نیز در کنار جذب فاینانس که اولویت ما است، به دنبال سرمایه‌گذار خصوصی هستیم‌، این مشارکت‌ها می‌تواند به صورت 70-30 درصدی یا 80-20 باشد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال تأکید کرد: اولویت اصلی ما برای اجرای قطعه دوم تأمین مالی از محل جذب فاینانس است، چون سود فاینانس کمتر از پنج درصد است و اقساط بلندمدت 15 تا 20 ساله دارد، حتی فاینانس کشور کره ‌سود کمتر از 2 درصد دارد و می‌توان اینگونه گفت که در واقع نفت را پیش‌فروش کرده‌ایم.

اعتمادی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت چینی هم در قطعه یک با سود 5.5 درصدی و راندمان معیار 103 کار می‌کند در حالی که راندمان برخی از شرکت‌ها پایین‌تر از این رقم است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: به هر حال در کنار هدف‌گذاری جذب فاینانس، آماده جذب سرمایه بخش خصوصی و پیمانکار داخلی برای تکمیل آزادراه تهران-شمال هستیم‌.

به گزارش فارس در حال حاضر 6 پیمانکار ایرانی و یک پیمانکار چینی متولیان منطقه یک آزادراه تهران-شمال هستند تا این قطعه را طبق وعده وزیر راه و شهرسازی در بهار 96 تکمیل کنند، از بین این 6 شرکت، یک پیمانکار ایرانی‌ متولی اتصال انتهای قطعه یک به جاده موجود (کرج-چالوس) در منطقه شهرستانک است.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر از دره کن در دهکده المپیک شروع می‌شود و تا شهرستانک ادامه دارد. با تکمیل این قطعه 60 کیلومتر فاصله تهران تا شمال کمتر می‌شود، ‌جاده موجود بین تهران-کرج-شهرستانک 90 کیلومتر است که با احداث قطعه یک آزادراه به 32 کیلومتر کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/J5GLE6