آمریکا در محاصره آنفلوانزای پرندگان

آمریکا در محاصره آنفلوانزای پرندگان

به گزارش همشهری آنلاین مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند در حال حاضر ده‌ها گونه جانوری با ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان آلوده شده‌اند و این ویروس به پستا

به گزارش همشهری آنلاین مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند در حال حاضر ده‌ها گونه جانوری با ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان آلوده شده‌اند و این ویروس به پستانداران در حداقل ۳۱ ایالت این کشور سرایت کرده است.

از جمله حیوانات مبتلا شده به این ویروس گاوهای شیری در ۱۲ ایالت، روباه، موش، اسکانک‌های (نوعی راسو) راه راه، شیرهای کوهی و فوک های بندرگاه و آلپاکا (گونه‌ای از لاما)‌ قرار دارند.

پژوهشگران دانشگاه کرنل بر این باورند که گاوهای شیری بیمار شده در ایالت تگزاس که شیوع در آمریکا در ابتدا از آن آغاز شد، از طریق منابع آب و مواد غذایی آلوده‌شده بوسیله به پرندگان وحشی که به این منطقه مهاجرت می کردند، آلوده شدند. سپس احتمالاً ویروس در میان گاوهای که در سالن‌های دامبروری نزدیک به هم نگهداری می‌شوند، سرایت کرده است.

از طرف دیگر وزارت کشاورزی آمریکا گزارش داده است که حداقل ۲۱ گربه خانگی در ۹ ایالت این کشور از اول مارس (اواخر اسفند) تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند. گربه‌هایی که آزمایش آنها مثبت بوده است شامل گربه‌های وحشی، انباری و گربه‌های خانگی بوده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) می‌گوید احتمال انتقال ویروس از گربه‌ها به انسان وجود دارد، اما این احتمال چندان زیاد نیست.

به گفته سی‌دی‌سی، ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان می‌تواند از طریق بزاق، مدفوع یا سایر مایعات بدن گربه‌ها پخش شود. تمام افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، در دامپروری‌ها در معرض آن قرار گرفته‌اند و همه‌شان به طور کامل بهبود یافته‌اند.

آنفلوانزای پرندگان چیست؟

آنفلوانزی پرندگان بیماری ناشی از ویروسی است که پرندگان (از جمله ماکیان اهلی) و گاهی حیوانات دیگر مانند روباه، فوک و سمور را آلوده می‌کند.

سویه اصلی این ویروس - که در بین پرندگان وحشی در سراسر جهان در گردش است – با نام H5N1 شناخته می شود و در اواخر دهه 1990 در چین ظهور کرد.

مهاجرت پرندگان منجر به شیوع در پرندگان اهلی و وحشی شده است. این ویروس در موارد بسیار نادر انسان را آلوده کرده است.

دانشمندان می گویند خطر فعلی برای انسان کم است. انتقال از پرندگان به انسان نادر است و انتقال پایدار از انسان به انسان وجود نداشته است.

هیچ روش کاملا مطمئنی برای پیش بینی اینکه آنفلوانزای پرندگان می‌تواند در نهایت همه‌گیری ایجاد کند یا نه وجود ندارد، اما کارشناسان در حال نظارت بر گسترش و بررسی چگونگی تغییر و تکامل آن هستند.

منبع: یواس‌ای تودی