التهاب ترور در تعطیلات سال نوی میلادی

التهاب ترور در تعطیلات سال نوی میلادی

جهان > اروپا - ۴روز وحشت در آلمان و اروپا به‌خاطر حمله تروریستی دوشنبه گذشته، دیروز با کشته شدن عامل حمله به پایان رسید اما این حمله
جهان > اروپا - ۴روز وحشت در آلمان و اروپا به‌خاطر حمله تروریستی دوشنبه گذشته، دیروز با کشته شدن عامل حمله به پایان رسید اما این حمله بار دیگر موضوع برقراری امنیت و عملکرد نهادهای امنیتی در کشورهای اروپایی را به کانون توجه کشاند.

ظهر ديروز مقام هاي امنيتي در ايتاليا اعلام كردند: فردي كه ساعاتي بعد مشخص شد عامل حمله تروريستي برلين بوده، در درگيري با نيروهاي پليس در نزديكي ايستگاه قطار در حومه شهر ميلان كشته شده است. به گفته آنها اثر انگشت گرفته شده از اين فرد مشخص كرد او «انيس امري»، همان فردي است كه دوشنبه شب با راندن يك تريلي به بازارچه محلي كريسمس 12نفر را كشت و 50نفر ديگر را زخمي كرد؛ حمله اي كه گروه تروريستي داعش مسئوليت آن را به عهده گرفت.

انيس امري در درگيري با راننده تريلي او را از پا درآورده بود و سپس با تريلي به سمت مردم در يكي از پرترددترين بازارچه هاي جشن سال نوي ميلادي برلين كه در محوطه يك كليسا برپا شده بود رفت. پليس ايتاليا اعلام كرد اسلحه اي كه او در حمله به مأموران استفاده كرده همان اسلحه اي است كه با استفاده از آن راننده لهستاني تبار تريلي را در برلين كشته است. نيروهاي پليس ميلان حوالي ساعت 3بامداد به وقت محلي به امري مشكوك مي شوند و از او مي خواهند مدارك شناسايي اش را نشان دهد كه بلافاصله با تيراندازي از سوي او روبه رو مي شوند. در تبادل آتش، امري كشته و يكي از افسران ايتاليايي نيز زخمي شد اما زنده ماند.

وزير كشور آلمان ديروز در كنفرانسي مطبوعاتي كه ساعاتي پس از انتشار خبر كشته شدن عامل حمله برلين ترتيب داده شده بود، اين خبر را تأييد كرد. او اما تمام مدت از سوي خبرنگاران تحت فشار بود كه عامل حمله برلين چرا و چگونه توانسته از آلمان خارج شود و خود را به ميلان برساند. براساس اطلاعات منتشر شده از سوي رسانه هاي آلماني، انيس امري با عبور از خاك فرانسه خود را به ميلان رسانده بود. او پيش از اين هم سابقه حضور در ايتاليا را داشته است. گفته مي شود او تمام مسير را با قطار طي كرده تا به خاك ايتاليا برسد؛ اين در حالي است كه تصاويرش به طور گسترده از سوي پليس پخش و جايزه اي 100هزار يورويي براي دستگيري اش تعيين شده بود. طبق اعلام پليس آلمان، او زخمي هم بوده است. اين موضوع نه تنها عملكرد نيروهاي امنيتي آلمان را زير سؤال برده كه تسلط امنيتي پليس فرانسه را نيز بار ديگر با ترديد جدي مواجه كرده است؛ فرانسه اي كه بيش از يك سال است به خاطر حوادث تروريستي از اين دست، در حالت فوق العاده امنيتي به سر مي برد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوي مقام هاي امنيتي در آلمان، انيس امري پيش از دست زدن به حمله تروريستي دوشنبه گذشته، 3بار از سوي پليس دستگير شده و به خاطر احتمال ارتباط با گروه هاي افراطي ازجمله داعش، تحت نظر بوده است اما نيروهاي امنيتي آلمان در هر 3بار، به دليل نبود مدارك كافي او را آزاد كرده بودند. چالش بزرگ امنيتي آلمان ها اكنون اين است كه چطور ممكن است به رغم اينكه امري تحت نظر قرار داشته، دوشنبه شب موفق شده دست به حمله تروريستي بزند. او 4روز قبل از حمله برلين هم به مسجدي در اين شهر تردد داشته كه مروج افكار سلفي گري و تكفيري است. 7ساعت پس از حمله نيز دوربين هاي مدار بسته خروج او از اين مسجد را ثبت كرده اند. وزير كشور آلمان ديروز در برابر سؤال هاي متعدد خبرنگاران در مورد ضعف عملكرد نيروهاي امنيتي اين كشور تنها حالتي تدافعي داشت و دائما مي گفت: «اجازه پاسخ به اين سؤال را ندارم.»

  • سال نو در سايه تدابير امنيتي

نيروهاي امنيتي در بسياري از كشورهاي اروپايي، يك سال گذشته را در حالت آماده باش بوده اند؛ وضعيتي كه پاييز سال گذشته ابتدا از فرانسه و با حمله هاي تروريستي داعش در پاريس آغاز شد. پس از آن با ادامه حمله هاي مرگبار تروريستي در بروكسل پايتخت بلژيك و بار ديگر در جنوب فرانسه، زنگ خطر حملات تروريستي بيش از پيش براي اروپايي ها به صدا در آمد. اين شرايط نشان داد بحران در ديگر نقاط جهان تنها مختص به خود آن مناطق نيست و ناامني، آتشي است كه دير يا زود دامن ديگر كشورها را هم مي گيرد.

حمله تروريستي برلين، بار ديگر كشورهاي اروپايي را در فضاي امنيتي فرو برد؛ اتفاقي كه يادآور جشن هاي سال نوي گذشته است. سال گذشته نيز مردم در بيشتر كشورهاي اروپايي شرايط مشابهي را تجربه كردند. هفته گذشته همزمان با حمله برلين، زوريخ سوئيس نيز شاهد حمله به يك مركز اسلامي بود. در اين حمله مسلحانه 3نفر زخمي شدند و لحظاتي بعد جسد مهاجم نيز در نزديكي ساختمان مركز كشف شد. هنوز پليس سوئيس جزئيات زيادي در مورد اين حمله منتشر نكرده اما مسئله اصلي اين است كه اين كشور هم كه هميشه يكي از امن ترين نقاط اروپا و حتي جهان بوده، اكنون ديگر از تيررس افراط گرايي دور نيست. پس از اين 2حمله، فرانسه اعلام كرد تدابير امنيتي را در شهرهاي مختلف افزايش داده است. در صربستان نيز دولت با صدور اطلاعيه هايي از مردم خواست در خانه بمانند و تا حد امكان از تجمع و تردد در مناطق شلوغ خودداري كنند.

ديروز پليس آلمان از خنثي شدن يك حمله تروريستي ديگر اين بار در غرب كشور خبر داد. 2برادر 28و 31ساله كوزوو تبار قصد داشتند در شهر اوبرهاوزن به يك مجتمع تجاري كه به بزرگ ترين مجتمع تجاري اروپا مشهور است حمله كنند اما پليس موفق شد اين دو را در شهر دويسبرگ در 15كيلومتري اوبرهاوزن دستگير كند. وزير كشور آلمان ديروز در كنفرانس خبري اش اعلام كرد كه دست كم 330نفر در اين كشور در ليست تروريسم نيروهاي امنيتي قرار دارند كه ممكن است دست به حمله تروريستي بزنند. ناامني ها اكنون ديگر به اروپا محدود نمي شود. بامداد ديروز، هزاران كيلومتر آن طرف تر در استراليا پليس اعلام كرد كه 7عضو گروه تروريستي داعش را كه قصد داشتند همزمان با كريسمس، حملات گسترده اي در اماكن عمومي شهر ملبورن انجام دهند دستگير كرده است. در آمريكا نيز مقام هاي امنيتي در ايالت هاي مختلف از افزايش تدابير امنيتي در مناطق پر تردد از جمله در بازارچه هاي كريسمس خبر دادند. امسال نيز تعطيلات سال نو همراه با طعم تلخ ترور و ناامني در جريان است.

  • انيس امري كه بود؟

انيس امري ديروز درست يك روز پس از آنكه 24ساله شد، حدود هزار كيلومتر دورتر از برلين در حومه شهر ميلان در شمال ايتاليا كشته شد. او در سال 2011يعني زماني كه 19سال داشت با تعدادي از همسن و سالانش در بحبوحه انقلاب تونس از اين كشور خارج شد و از راه مديترانه خود را به ايتاليا رساند. مقام هاي ايتاليايي قصد داشتند او را به تونس باز گردانند اما دولت تونس به اين بهانه كه امري هيچ مدركي دال بر تونسي بودن ندارد، از پذيرش او امتناع كردند. در تونس او را از مدرسه اخراج كرده بودند. در ايتاليا هم به جرم به آتش كشيدن يك مدرسه به همراه همدستانش به 4سال زندان محكوم شد. در سال 2015از زندان آزاد شد و به آلمان رفت تا شايد از اين كشور پناهندگي بگيرد. او ماه ها بين برلين در شرق آلمان و برخي شهرهاي ديگر اين كشور سرگردان بود. درخواست پناهندگي امري در آلمان كه طي اين سال شاهد هجوم موج عظيم پناهجويان بود، رد شد. او چندين بار به جرم دزدي و درگيري بازداشت شد و به خاطر احتمال ارتباط با گروه هاي افراطي ازجمله داعش تحت نظر پليس قرار گرفت. برادران انيس مي گويند او احتمالا در دوره اي كه در ايتاليا در زندان بوده، با گروه هاي افراطي تكفيري آشنا شده است. مقام هاي امنيتي آلمان اعلام كرده اند: عامل حمله تروريستي برلين احتمالا با شبكه احمد عبدالعزيز عبدالله معروف به ابو ولع كه عراقي تبار و 32ساله است ارتباط داشته. ابو ولع در آلمان وظيفه جذب اتباع اين كشور به گروه داعش را برعهده داشته است.

  • درخواست راست هاي افراطي براي لغو شنگن

پس از جنگ جهاني دوم، راست هاي افراطي در اروپا هيچ گاه تا به اين حد قدرت و نفوذ نداشته اند. اين در سايه ناتواني دولت هاي اروپايي در كنترل بحران پناهجويان و تأمين امنيت قاره سبز در برابر گروه هاي تروريستي به خصوص داعش ممكن شده است. ديروز نايجل فاراژ، رهبر سابق حزب دست راستي استقلال بريتانيا (يوكيپ) كه نقشي محوري در خروج اين كشور از اتحاديه اروپا داشت، در پستي توييتري نوشت: «اگر مردي كه در ميلان كشته شده همان عامل حمله برلين باشد، اين بدان معني است كه معاهده شنگن، امنيت عمومي را به خطر انداخته است. شنگن بايد لغو شود.» شنگن يكي از مهم ترين توافقنامه هاي مرزي اروپاست كه تردد آزاد اتباع كشورهاي عضو را امكان پذير مي كند. فاراژ و ديگر چهره هاي دست راستي در اروپا مخالف ايده «اروپاي واحد» و تمام سازوكارهايي هستند كه اعمال حاكميت ملي را به نفع همگرايي در اروپا خدشه دار مي كند. مارين لوپن، رهبر جبهه ملي فرانسه و از معروف ترين چهره هاي راست گراي افراطي اين كشور نيز ديروز فرصت را غنيمت شمرد و توانايي كشورهاي اروپايي در كنترل مرزها را زير سؤال برد. او گفت: «اين حقيقت كه قاتل به راحتي با قطار و از طريق خاك فرانسه خود را به ايتاليا رسانده، از يك فاجعه امنيتي خبر مي دهد.» لوپن كه قرار است حدود 4 ماه ديگر در انتخابات رياست جمهوري فرانسه شركت كند، گفت: «من متعهد مي شوم بار ديگر كنترل فرانسه به مرزهايش را باز گردانم و شنگن را لغو كنم.»