امضای قرارداد تولید و صادرات پوشاک با ۱۲ برند خارجی
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - واردات پوشاک قاچاق تØت لوگوی برخی برندهای خارجی پوشاک Ùˆ اجØا٠برخی Ùروشگاه‌های Ùاقد نمایندگی رسمی برندهای خااقتصاد > اقتصاد‌ ایران - واردات پوشاک قاچاق تØت لوگوی برخی برندهای خارجی پوشاک Ùˆ اجØا٠برخی Ùروشگاه‌های Ùاقد نمایندگی رسمی برندهای خارجی در Øالی ادامه دارد Ú©Ù‡ دیروز معاون اشتغال Ùˆ توسعه کارآÙرینی وزیر کار از امضای Û±Û² قرارداد تولید پوشاک با برندهای خارجی در کشورمان خبر داد.
عيسي منصوري، صنعت پوشاك را از ظرÙيت هاي اشتغال زاي كشور دانست Ùˆ Ú¯Ùت: بخش پوشاك Øدود ۹۰۰درصد ارزش اÙزوده دارد Ùˆ در كل كشور Øدود ۵۴۰هزار Ù†Ùر در اين صنعت مشغول به كار هستند. همچنين براي توسعه ظرÙيت هاي اشتغال زايي در صنعت پوشاك، Ù‡Ùته گذشته ۱۲قرارداد بين توليد كنندگان داخلي Ùˆ برندهاي خارجي منعقد شد تا توليد پوشاك اين برندها در ايران براي Ùروش در داخل Ùˆ خارج از كشور، انجام شود. وي با بيان اينكه توسعه ظرÙيت هاي اشتغال زايي در صنعت پوشاك را در چند منطقه از كشور شروع كرده ايم، اÙزود: برآورد مي شود با سرمايه گذاري ۵۰۰ميليارد توماني مي توانيم براي ۳۷۰هزار Ù†Ùر در بخش پوشاك اشتغال ايجاد كنيم.
- سكوت وزارت صنعت
الزام برندهاي خارجي پوشاك به توليد داخل Ùˆ صادرات Ù…Øصولات شان پيش شرطي است كه وزارت صنعت، معدن Ùˆ تجارت براي Ùعاليت اين برندها در بازار كشورمان تعيين كرده بود. براساس اين دستورالعمل برندهاي مذكور ملزم شدند تا طي 2 سال Ùعاليت در ايران Øداقل معادل 20درصد مجموع ارزش واردات Ù…Øصولات خود را استÙاده از ظرÙيت هاي داخلي كشورمان توليد Ùˆ عرضه كرده Ùˆ از مجموع پوشاك توليدي برند خود در ايران، Øداقل 50درصد آن را به بازارهاي خود در ساير كشورها صادر كنند. اما اين دستورالعمل در مرØله اجرا با موانع تازه اي مواجه شد؛
به Ù†Øوي كه يدالله صادقي، سرپرست معاونت امور اقتصادي Ùˆ بازرگاني وزارت صنعت، معدن Ùˆ تجارت در Ú¯Ùت ÙˆÚ¯Ùˆ با خبرنگار ما از بن بست هاي Ùني Ùˆ اقتصادي Ø·Ø±Ø Ø§Ù„Ø²Ø§Ù… برندهاي خارجي پوشاك به توليد داخل Ùˆ صادرات خبر داده Ùˆ اعلام كرد كه يكي دو برند در مراØÙ„ مقدماتي اجراي اين كار هستند اما اين برندها هنوز هيچ تعهدي به وزارت صنعت در زمينه توليد داخل 20درصد ارزش ريالي واردات Ù…Øصولات خود در ايران نداده اند.
به Ú¯Ùته وي، برخي برندهاي اصلي پوشاك خارجي سرمايه گذاري Ùˆ توليد پوشاك در كشورمان را منوط به پذيرش برخي كنوانسيون ها Ùˆ Ùراهم كردن زيرساخت هاي لازم كرده اند. همچنين با توجه به اينكه برخي نمايندگي هاي پوشاك خارجي، Ù…Øصولات چند برند مختل٠را به شكلي Ù…Øدود عرضه مي كنند Ùˆ براي برندهاي خارجي تنها سرمايه گذاري براي توليد انبوه Ù…Øصولات شان در يك كشور Ùˆ توزيع آن در سراسر دنيا مقرون به صرÙÙ‡ است، بنابراين به ايران نمي آيند.
به Ú¯Ùته صادقي مقرر شده بود تا موانع Ùني Ùˆ اقتصادي اجراي دستورالعمل ساماندهي واردات Ùˆ برندهاي خارجي پوشاك كه در مذاكره شركت هاي داخلي با برندهاي اصلي مشخص شده در كميته نظارتي Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ بخشي از نتايج بررسي اين كميته تا پايان امسال Ùˆ بخش ديگر در سال آينده اعلام شود.