حافظه‌ای ۵۰ برابر سریع‌تر از حافظه فلش

حافظه‌ای ۵۰ برابر سریع‌تر از حافظه فلش

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:دانشمندان در IBM با ارائه حافظه نوری که با کمک قالب ذخیره‌سازی به‌نام حافظه تغییر فاز دهنده
دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
دانشمندان در IBM با ارائه حافظه نوری که با کمک قالب ذخیره‌سازی به‌نام حافظه تغییر فاز دهنده یا PCM ساخته شده‌است توانسته‌اند بهره‌وری در ذخیره‌سازی داده‌ها را به سطحی جدید برسانند.

براساس گزارش ‍Cnet، دانشمندان براي اولين‌بار موفق شده‌اند سه بيت داده را در هر سلول از اين سيستم ذخيره‌سازي كنند. اگرچه سيستم ذخيره‌سازي PCM پديده جديدي به شمار نمي‌رود و در واقع براي چندين‌دهه به عنوان فرمت حافظه مورد استفاده قرار داشته‌است، تا به امروز تنها امكان يك تا دو بيت داده را در هر سلول داشت. اما دستاورد جديد IBM از آن رو قابل توجه‌است كه كه توانسته حجم ذخيره‌سازي را به سه بيت در هر سلول افزايش دهد،‌به اين شكل فرمت PCM نسبت به حافظه فلش بسيار سريعتر و كم‌هزينه‌تر خواهد شد.

به گفته IBM اين حافظه مي‌تواند به زودي در تمامي تجهيزات ذخيره‌سازي مورد استفاده قرار گيرد،‌ از گجت‌هاي شخصي مانند اسمارت‌فون‌ها گرفته تا مراكز داده‌هايي كه امكان دسترسي به ايميل يا فيس‌بوك را فراهم مي‌كنند.

اين حافظه اولين نمونه از حافظه‌اي جهاني است كه همزمان از ويژگي‌هاي حافظه فلش و DRAM برخوردار است. دست‌يابي به سه بيت بر هر سلول دستاوردي بزرگ است كه مي‌تواند از هزينه‌هاي مورد نياز براي تامين فضاي ذخيره‌سازي بكاهد.

بيشتر تجهيزات مانند اسمارت‌فون‌ها و نوت‌بوك‌ها امروزه از تركيبي از DRAM و حافظه فلش استفاده مي‌كنند، DRAM در زمان روشن بودن اين تجهيزات نقش حافظه فعال را دارد درحالي‌كه حافظه فلش ذخيره‌سازي طولاني مدت را به عهده دارد. يكي از دلايلي كه تاكنون مانع از فراگير شدن حافظه‌هاي PCM شده‌بود،‌هزينه بالا بوده‌است اما جدا از بحث اقتصادي، مزاياي اين سبك ذخيره‌سازي بسيار برتر از ديگر تجهيزات است.

PCM در زمان خاموشي داده‌هايي كه در خود دارد را از دست نمي‌دهد و در عمل نسبت به حافظه فلش 70 برابر سريعتر است،‌اگرچه به صورت نظري سرعت آن 100 بار بيشتر برآورد شده‌است. IBM همچنين مي‌گويد اين نوع حافظه مي‌تواند 10 ميليون چرخه ثبت داده‌ها را تحمل كند و اين به معني مادام‌العمر بودن اين سيستم ذخيره‌سازي است. در مقابل حافظه‌هاي فلش پس از سه هزار بار استفاده از بين مي‌روند.

PCM به واسطه عبوردادن جريان برق از ميان سلول‌هاي حافظه داده‌ها را ثبت مي‌كند. در اين فرايند سلول‌ها از حالت بي‌شكل به حالت كريستالي درمي‌آيند و رايانه آن را به عنوان يك بيت مي‌خواند. آنچه دانشمندان در IBM انجام داده‌اند بهبود كنترل دمايي در زمان عبور دادن جريان برق از ميان سلول‌ها است تا امكان ذخيره‌سازي سه بيت را در هر سلول فراهم آورند.

استفاده از PCM چند بيتي مي‌تواند باعث شود سيستم‌عامل يك اسمارت‌فون در كمتر از چند ثانيه بالا بيايد يا پردازش داده‌ها در پايگاه‌هاي گوگل يا فيس‌بوك سريعتر شود.