خـانه‌های منتظـر مبتذل نمی‌شود

خـانه‌های منتظـر مبتذل نمی‌شود

زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - فاطمه محمدصالحی:«عاقبت، صالحان وارث زمین می‌شوند»؛ این وعده خدا در قرآن می‌تواند برای همه در
زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - فاطمه محمدصالحی:
«عاقبت، صالحان وارث زمین می‌شوند»؛ این وعده خدا در قرآن می‌تواند برای همه دردهای دنیا، «ظهور‌درمانی» کند تا راه رسیدن به خدا شیرین شود.

 بعضي‌ها هم دوست دارند كه «سر دلبران گفته آيد در حديث ديگران»، مثلا زندگي فيلسوف آلماني، هانري كربن كه به قول خودش دنبال گمشده‌اش همه جا را سر زده تا به امام زمان شيعه‌ها رسيده، براي اين عده آرامش‌بخش است. هانري كربن مي‌گويد: شيعه به‌خاطر اعتقاد به امام زمان‌(عج) يگانه مذهب زنده است كه حياتش ادامه دارد و از نظر علمي نمي‌توان آن‌ را خرافه شمرد و از ليست حقيقت‌ها حذف كرد. در قرار سالانه نيمه‌شعبان مي‌شود هركجا كه هستيد نگاهي به سرمايه ولايت‌پذيري‌تان كنيد تا در برابر آفت‌ها واكسينه شويد و قدرت ايجاد و حفظ خانواده‌اي با تربيت مهدوي را پيدا كنيد.

  • زن سنگربان جبهه ولايت

اسلام مي‌گويد براي من، مرد و زن ندارد. تفكر غربي به زن‌ها مي‌گويد اسلام تو را طفيلي مرد مي‌داند. اسلام مي‌گويد تا 3 اولويت اول، فقط خدمت به مادر است بعد پدر. تفكر غربي مي‌گويد اسير خانواده و مادر‌شدن نشو و به فكر خودت باش. اسلام مي‌گويد براي اينكه گوشه‌نشين نباشي و جنسيت‌ات، مهارت‌هايت را كمرنگ نكند، حجاب داشته باش. تفكر غربي مي‌گويد در قيد و بند نباش، تو اختيار داري هر كاري خواستي با بدنت بكني. اسلام مي‌گويد ريحانه و انسان‌ساز باش. تفكر غربي، غريزه زن‌ها را در نياز به همسري و مادري ناديده مي‌گيرد و مي‌گويد: پولساز باش و ابزار شهوت‌راني. راست مي‌گويند كه تاريخ تكرار مي‌شود. در جنگ احد در صدر اسلام هم همين حرص پول درآوردن و رسيدن به غنايم بعضي‌ها را از سنگرهايشان دور كرد و مسلمان‌ها ضربه سختي خوردند. حالا هم خانواده شبيه سنگر شده. شبهه‌ها، تلقين به تجمل‌گرايي، پهن كردن سفره مسموم ماهواره، تشويق به روابط اجتماعي بدون مرز و... افراد را هر روز در برابر فشارهاي روحي گلوله‌باران مي‌كند و ستون خانواده كه نباشد، ديگر كار تمام است. زن كه باشي قدرت روشن نگه‌داشتن چراغ خانه را خواهي داشت. خانواده در اين دوره آخرالزمان تنها جايي است كه قدرت دارد نيازهاي روحي، عاطفي و غريزي اعضاي خانواده را با حلال‌ها تامين كند. زن‌ها، تلاش براي رشد مهارت و استعداد‌هاي شخصي‌شان از يك طرف و كمك به پيشرفت انسانيت افراد خانواده را از طرف ديگر روي دوش‌شان حس مي‌كنند و اين مسئوليت‌ها ممكن است خستگي‌آور باشد. باور به ظهور امام‌زمان(عج) و تلاش‌هايي كه در زمان غيبت‌شان جهادگونه لازم است، مي‌تواند بهترين راه‌حل براي نشاط معنوي و انگيزه تلاش زنان باشد.

  • ياوري زنانه براي ظهور

1= همانطور كه روايات وعده داده‌اند در ميان هسته اصلي ياران امام‌عصر(عج) بعد از ظهور، 50 زن در حلقه 313 يار ايشان حضور خواهند داشت. شرط اين همراهي، ايمان و تواني است كه بتواند اين نيروها را در انجام مسئوليتي در حكومت امام زمان‌(عج) ياري كند؛ مثلا در روايات زيادي از فعاليت زنان در بخش آگاه‌سازي‌ جامعه و بهداشت و درمان توسط نيروهاي زن دولت‌ظهور خبر داده‌اند. براي رشد علم، مهارت و ايمانتان چه فكر جدي داريد؟

2- خانم بازنشسته‌اي مي‌گفت: وقتي بچه‌هايم كوچك بودند، به‌خاطر شغلم آنها را به پرستار مي‌سپردم و گاهي بچه‌ها از پشت پنجره من را نگاه مي‌كردند و دست تكان مي‌دادند. الان انگار برعكس شده و حالا كه در ميانسالي‌ام و تنهايي آزارم مي‌دهد، آنها رفته‌اند و من بيكارم. خانم ديگري اما راه ديگري را براي جمع بين رشد خود و پرورش خانواده پيشنهاد مي‌داد: ايشان مي‌گفتند من براي چندين سال از درس و كار چشم‌پوشي كردم و به تولد فرزندانم، تربيت آنها در خانه و رسيدگي بيشتر به همسر جوانم اولويت دادم و در كنار آن فقط مطالعات شخصي و پيگيري گروه‌هاي دوستانه علمي را انجام دادم. حالا هم كه در اوايل ميانسالي هستم و بچه‌ها هم به‌طور مستقل مشغول دغدغه‌هاي خودشان شده‌اند، شروع به تحصيل، كارهاي پاره‌وقت و فعاليت‌هاي اجتماعي كرده‌ام و فكر مي‌كنم جاافتادگي سنم تازه به مقبول‌شدن اجتماعي‌ام كمك كرده است. شما اولويت سنگرداري‌تان را چطور برنامه‌ريزي مي‌كنيد؟

3- كرم نما و فرود ‌آ، كه خانه، خانه توست. اگر قرار باشد ظهور در زمان ما اتفاق بيفتد، پس ما هم بايد با مردم زمان‌هاي قبل فرقي داشته باشيم. خانه به‌عنوان سنگر حفظ ايمان افراد است و شما سنگربان آن هستيد؛ براي خانه شخصي‌تان چه پيشنهادهايي را مي‌توانيد عملي كنيد تا شناخت به حضور امام(عج)، باور به ظهور و تلاش براي حفظ تقوا در خانه خودتان جاري باشد؟ خانه مهدوي شما از امروز حتي در كوچك‌ترين سبك زندگي هم بايد رنگ والايي داشته باشد. مثلا برنامه‌ريزي آشپزي شما آيا با نگاه آماده‌سازي‌ قوت جسمي براي سربازي امام زمان(عج) منطبق است؟

4- زنان به خواست خدا در كار خلقت خدمتي منحصربه‌فرد دارند. توان فرزندآوري فقط هنر زنان است و جهاد خاصي است كه امكانش را خدا به اين گروه داده است. سربازان عصر ظهور با رنج زنان براي فرزندآوري است كه امروز مي‌توانند به دنيا بيايند و به قول پيامبر عزيز(ص) مايه مباهات در قيامت براي ايشان باشند. اين جهاد خاص زنان، هم زحمت دارد و هم از خودگذشتگي مي‌خواهد؛ البته به‌خاطر همين سخت و حساس‌بودن است كه اسم جهاد مي‌تواند بگيرد؛ پس بيراه نيست كه تلاش باطل هم براي تضعيف سپاه امام زمان(عج) به كمك ترويج اين بهانه‌ها بيايد؛ «يك بچه رو خوب تربيت كن بقيه پيشكش، خرج‌بالاست، بچه جلوي لذت‌ها رو مي‌گيره، با بچه نمي‌شه درس خوند و كار كرد و... .»

  •  از ولي خانه تا ولي خدا

مردبودن كار راحتي نيست. آنقدر مهم و اثرگذار است كه اسلام اجازه ازدواج زن مسلمان با مرد غيرمسلمان را نمي‌دهد تا زن مجبور نباشد به قانون‌هاي غيرخدايي همسرش تن دهد. مرد‌بودن آنقدر مهم است كه شايد به‌خاطر كمرنگ شدن آنها و به حاشيه‌رفتن‌شان است كه بوق‌هاي تبليغاتي غرب، فمينيسم را با شعار دروغ حمايت از زن به‌وجود آورد.

مرد بودن آنقدر مهم است كه اگر قدر جايگاهش دانسته شود و رفتارهاي مبتني بر مردانگي بجا و منطقي باشد، همه اعضاي خانواده خاطره و درك بهتري از «ولي» خواهند داشت و استعداد ولايت‌پذيري پيدا خواهند كرد. اما اين جايگاه مردها، گاهي با اسم زيباي شايسته‌سالاري، زن‌سالاري، فرزندسالاري و... به حاشيه مي‌رود و نتيجه‌اش بي‌مسئوليتي ناخواسته يا خواسته مردها، رهاشدن نيروي فكري و جسمي مردان بدون زمينه بروز كامل در خانواده مي‌شود كه نتيجه غيرمستقيم آسيب ديدن زن خانه است. آسيب ديدن زن‌ها آنجا پيش مي‌آيد كه مرد براي پاسخ به نيازهاي فطري مديريتي‌اش، روش‌هاي اشتباه ظلم كردن، تنوع‌طلبي، توقع مسئوليت‌هاي بيش از حد از زن و... را پيش بگيرد.

  • ياوري مردانه سنگر ظهور

1- امام حسين(ع) كه در معركه عاشورا براي سپاه يزيد پيغام مي‌فرستادند، صحبت مي‌كردند اما نتيجه نمي‌داد. ايشان راز اثرناپذيري سپاه يزيد را پرشدن شكم‌هايشان از حرام دانستند. اولين و شايد مهم‌ترين وظيفه مدير خانه جهت آماده كردن خانواده‌اش براي ظهور، همين كسب روزي حلال است.

2- مرد خانه‌اي كه مقدمه مردانگي با محبت و اقتدارش را درست چيده باشد، كافي است اشاره كند، براي موضوعي حسرت بخورد، به وجد بيايد و... تا همسر و فرزندانش هم مثل او، آن موضوع را خوب يا بد تلقي كنند؛ مثلا اگر با ديدن قطع‌شدن روابط فاميلي و... شما ناراحت شويد و بگوييد كه سست‌شدن روابط خانوادگي و فاميلي از معضلات آخرالزمان است و وظيفه ما پيوند دادن مومن‌هاست، آنها هم در عمل اهل كارخير مي‌شوند. اين مراقبت از حدود خدا (انجام واجب و ترك محرمات) مشقي است كه شما بايد الگوي آن براي خانواده‌تان باشيد. نخستين شرط ياري امام زمان(عج) هم همين رفتار با حفظ حدود خداست.

3- مراقب حريم خانوادتان باشيد تا رابطه‌هايتان سرد نشود. اين جمع‌كردن رفقاي خوب براي خانواده‌ وظيفه شماست. همانطور كه روايات از ياران امام‌زمان(عج) به رفقا ياد مي‌كنند و از ويژگي آنها مي‌گويند: گويا يك پدر و مادر آنها را پرورده است و دل‌هاي آنها از محبت و خيرخواهي به يكديگر آكنده شده است.

4- اگر به‌عنوان مدير خانواده مي‌خواهيد خانه‌تان را از آفت‌هاي آخرالزمان در امان نگه‌داريد و خانواده‌اي منتظر داشته باشيد در برنامه‌ريزي‌هايتان حساب تقوا را داشته باشيد. امام صادق(ع) مي‌فرمايند: هركس خوش دارد از ياران مهدي(عج) باشد، بايد منتظر باشد و پارسايي پيشه كند؛ مثلا عادت به بررسي رفتارها و تصميم‌ها از مقدمه‌هاي تقوا است. اگر معامله‌اي انجام مي‌دهيد، آيا عادت داريد نقطه‌هاي شبهه‌ناك آن را از عالم ديني سؤال كنيد؟ وقتي با خانواده به گردش معنوي، مثلا به حرم‌ها مي‌رويد، آيا به همسر و فرزندتان پيشنهاد مي‌كنيد كه دسته‌جمعي به قسمت اصلاح قرائت نماز برويد؟ يكي از فرزندانتان، همسرتان يا خودتان، كدام‌يك مسئول حسابرسي سال خمسي‌تان است ؟ و...

  • به روز تربيت كنيد

تمام ملت‌هاي دنيا به يك منجي ايمان دارند، حال اينكه اين منجي كيست و چه مي‌خواهد بكند تفاوت عقايد فرهنگ‌هاست. گاهي شعارهاي گروه‌هاي تروريستي كه خون مظلومان را مي‌ريزند هم تشكيل يك حكومت جهاني است. برخلاف آنهايي كه فكر مي‌كنند دوران معنويت و... تمام شده است ما در عصر ميل به مذهب زندگي مي‌كنيم. رشد قارچ‌گونه انواعي از عرفان‌هاي كاذب، خودش دليلي براي اين ادعاست. با اين اوصاف ،كار بزرگ و ارزشمندي است كه بخواهيد با اطلاع از آنچه در دنيا اتفاق مي‌افتد، فرزنداني تربيت كنيد كه استعدادهايشان شكوفا شده است و آرزويشان خدمت به حكومت عدل‌گستر امام زمان(عج) است. اين آرزو را چطور بايد محقق كنيد؟

  • قبل از بارداري

1- مجردها اين فرصت را دارند كه با نحوه زندگي مهدوي خودشان و درخواست از خود حضرت، حتي در انتخاب همسر آينده‌شان هم به فكر ايمان و معنويت باشند. متاهل‌ها مي‌توانند مثل يك همسفر دلسوز آنچه از اين عهد و قرار مي‌آموزند را با همسرشان در ميان بگذارند اما اصلاح را از خودشان شروع كنند؛ مثلا اگر مردي حوصله و توان انجام مستحبات قبل از بارداري همسرش را ندارد، سخت نگيريد و او را به همان كسب مال حلال و انجام واجبات و پرهيز از محرمات تشويق كنيد تا دلزده نشود.

2- اگر مقدمات بارداري را مهيا كرده‌ايد و مي‌خواهيد حتي برنامه‌ريزي زمان تولد فرزندتان را انجام دهيد به اين حديث توجه كنيد. البته اگر خواست خدا چيز ديگري شد، مهم نيت شماست و حتي همين نيت هم روي جنين اثرگذار خواهد بود: شبي كه حضرت قائم(عج) در آن متولد شد، هيچ نوزادي در آن شب متولد نمي‌شود مگر اينكه مومن خواهد شد و اگر در سرزمين كفر متولد شود، خداوند او را به بركت امام مهدي‌(عج) به سوي ايمان منتقل مي‌سازد.

3- مستحبات زيادي براي تقويت روح معنوي مادرها در ايام بارداري توصيه شده است اما طبق توصيه دين، زماني كه ديدي مردم به جاي واجبات به مستحبات مي‌پردازند، تو به انجام واجبات بپرداز. بعد از انجام واجبات، افضل اعمال، انتظار و ياد امام‌زمان (عج) و گره‌گشايي از مردم است.

  • بعد از تولد فرزندان

1- در زندگينامه امام زمان(عج) آمده است كه امام عسكري(ع) به شكرانه تولد و سلامتي فرزندشان گوسفند عقيقه كردند كه شما هم مي‌توانيد با جزئيات اين عمل مستحب در مفاتيح آشنا شويد.

2- در نامگذاري فرزندتان مي‌توانيد سبك رفتاري را در معناي نامش انتخاب كنيد تا بعدها به‌دليل علاقه‌اي كه به اسمش پيدا مي‌كند، دوستي با صاحب اسم و معناي نام هم در رفتارش اثر بگذارد. براي مثال نام مهدي طبق احاديث به اين دليل بر ايشان گذاشته شده است كه مردم را به امري كه گم كرده‌اند هدايت خواهند كرد.‌دليل نامگذاري ايشان به‌نام اصلي پيامبر(ص) هم شباهت در هدايتگري مردم در زمان جاهل بودن جامعه بيان شده است. اما فراموش نكنيد كه اسم‌گذاري به تنهايي كافي نيست. بيان دليل نامگذاري در همه عمر كودك و احترام در خطاب كردن آن هم مهم است.

3- در 7 سال اول، كودك بيشتر با نمادها و غيرمستقيم مي‌تواند با امام‌زمان(عج) انس بگيرد. مثلا روايت است كه وقتي نزد امام‌رضا(ع) نام قائم آمد ايشان از جا بلند شدند و دست بر سرشان گذاشتند. شما هم از اين آموزش‌هاي عملي استفاده كنيد. يكي از دلايل اين بلند شدن، تمرين براي آماده‌باش بودن مي‌تواند باشد. دينداري بدون افراط و تفريط والدين، تفريح‌هاي معنوي مثل سر‌زدن به مسجد جمكران در قم كه به دستور امام زمان(عج) ساخته شده است هم از روش‌هاي مطلوب است.

4- اما از 7 سالگي به بعد كه كودك باسواد مي‌شود و اطلاعات غيرحسي را هم كم‌كم درك مي‌كند، شرايط فرق مي‌كند. تلاش كنيد با كودك صحبت كنيد، داستان بگوييد، با مشاركت كودك يا نوجوان در بزرگداشت عيد نيمه‌شعبان نذري تهيه كنيد، او را مسئول پيامك تبريك عيد يا حديث در اين روز به ديگران كنيد، با هم خانه يا اتاق او را تزئين كنيد و... با زبان قابل‌فهم، برخي شبهه‌ها و سؤال‌هاي كودك را جواب دهيد يا اول او را به سؤال برسانيد و بعد با هم به منبع مطمئن براي جوابگويي مراجعه كنيد.

  • آزمون ادعاسنجي براي ياوري ظهور

احاديث، مدل حكومت در زمان غيبت امام زمان(عج) را ولايت فقيه مي‌دانند. چند پيشنهاد كاربردي ولي فقيه‌مان، آيت‌الله خامنه‌اي را كه در سال‌هاي اخير بيان شده است براي نمونه و سرمشق بخوانيد تا از امروز حرف‌شنوي و عمل به خواسته ولايت را تمرين كنيد. مراقب نمره شاگردي خودتان باشيد تا در امتحان واقعي ظهور كم نياوريد:

1- تمرين تلاش همسو: ما كه منتظر امام زمان(عج) هستيم، بايد در جهتي كه حكومت امام زمان(عليه آلاف التحيه و الثناء و عجل‌الله تعالي فرجه) تشكيل خواهد شد، زندگي امروز را در همان جهت بسازيم و بنا كنيم. البته ما كوچك‌تر از آن هستيم كه بتوانيم آنگونه بنايي را كه اولياي الهي ساختند يا خواهند ساخت، بنا كنيم اما بايد در آن جهت تلاش و كار كنيم.

2- تمرين صبر فعال: صبر در دوران غيبت، به معني آسايش و راحت‌طلبي و عافيت نيست. در روايات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به‌شدت امتحان مي‌شويد.

3- تمرين جشن و يادآوري عيد ظهور در جامعه: انتظار، يعني دل‌سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگي بشر. ممكن است كساني آن دوران را نبينند و نتوانند درك كنند- فاصله هست- اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبريك اين عيد- كه عيد اميد و عيد انتظار فرج و گشايش است- درست نقطه مقابل آن چيزي است كه دشمن مي‌خواهد به‌وجود بياورد.

4- تمرين كار خير و اصلاح دروني خودمان: نسلي كه براي انقلاب، آن فداكاري‌ها را كردند، با فداكاري‌هاي خودشان آن آينده را نزديك‌تر كردند. هر چه ما كار خير و اصلاح دروني خود و تلاش براي اصلاح جامعه انجام بدهيم آن عاقبت را دائما نزديك‌تر مي‌كنيم.

5- تمرين شناخت تعلق‌هاي دست و پاگير براي خوداصلاحي: كساني كه براي مطامع شخصي خود حاضر نيستند حركتي كه مطامع آنها را به خطر مي‌اندازد، انجام دهند، چطور مي‌توانند منتظر امام زمان(عج) به‌حساب آيند؟

6- تمرين گره‌گشا بودن: وقتي به ما مي‌گويند منتظر فرج باشيد، فقط اين نيست كه منتظر فرج نهايي باشيد بلكه معنايش اين است كه هر بن‌بستي قابل گشوده‌شدن است. فرج، يعني گشايش. مسلمان با درسِ‌انتظار، فرج مي‌آموزد و تعليم مي‌گيرد كه هيچ بن‌بستي در زندگي بشر وجود ندارد كه نشود آن را باز كرد و لازم باشد كه انسان نااميد دست روي دست بگذارد و بنشيند و بگويد ديگر كاري نمي‌شود كرد.