![داوری: ÙلسÙÙ‡ گرÙتاری می‌آورد/ بهتر است سیاستمدار،‌ Ùیلسو٠نباشد](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/04/23/13950423000170_PhotoA.jpg )
داوری: ÙلسÙÙ‡ گرÙتاری می‌آورد/ بهتر است سیاستمدار،‌ Ùیلسو٠نباشد
به گزارش خبرنگار آیین Ùˆ اندیشه خبرگزاری Ùارس، مراسم اهدای دومین دوره جایزه رضا داوری اردکانی روز گذشته (22 تیرماه) با Øضور وی، سیدعباس صالØÛŒ معاون Ùرهبه گزارش خبرنگار آیین Ùˆ اندیشه خبرگزاری Ùارس، مراسم اهدای دومین دوره جایزه رضا داوری اردکانی روز گذشته (22 تیرماه) با Øضور وی، سیدعباس صالØÛŒ معاون Ùرهنگی وزارت Ùرهنگ Ùˆ ارشاد اسلامی، Øمید طالبزاده، سعید بینای مطلق، پرویز ضیاء شهابی Ùˆ جمعی از اساتید، دانشجویان Ùˆ علاقهمندان Øوزه ÙلسÙÙ‡ در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
صالØÛŒ در این مراسم Ø·ÛŒ سخنانی عنوان کرد: به تعبیر برخی دانشمندان معاصر ما در یک Ùضای گسست Ùˆ چهل تکهای زندگی میکنیم. از یک سو گسست بین Øوزههای Ùهم Ùˆ معرÙت Ùˆ عمل Ùˆ از سوی دیگر در Øوزههای طبیعت، انسان Ùˆ Ùناوری دیده میشود.
ÙˆÛŒ در ادامه اÙزود: بنابراین ما به جای قرار گرÙتن در یک جهان، در جهانهای معارضی شامل گسست بین سنت، مدرنیته Ùˆ زیستبومهای جوامع Ùˆ انسانها قرار گرÙتهایم. بنابراین ما گرÙتار اغتشاشی عمیق هستیم. شاید ما در هیچ روزگاری گرÙتار این گسستهای مکمل Ùˆ متراکم نبودهایم. یا Øداقل میتوان چنین گمانهای را داشت.
معاون Ùرهنگی وزارت Ùرهنگ Ùˆ ارشاد اسلامی خطاب به رضا داوری اردکانی Ú¯Ùت: ایشان در دورههای متنوع از معدود کسانی هستند Ú©Ù‡ به این گسستها اندیشیدند Ùˆ برایش چنین چیزهایی مسئله بوده است. ثانیاً تلاش کردند Ú©Ù‡ دریچهای را برای کاهش این گسستها در مرØله اندیشه Ùˆ نقد بیابند. در نهایت ایشان تلاش کردند راه را با تÙکر باز کنند نه با شبهه تÙکر.
*چرا یونان را مبدأ ÙلسÙÙ‡ میدانیم
در این مراسم Øمید طالبزاده از اعضای هیات داوران جایزه، Ø·ÛŒ سخنانی عنوان کرد: بنده به نمایندگی از هیات داوران در خصوص رساله برگزیده آقای کورنگ Ùˆ Ù†Øوه نگارش آن توضیØاتی عرض میکنم. تا زمانی Ú©Ù‡ بشر بر روی زمین زندگی میکند، ÙلسÙÙ‡ هم با او همراه است. ÙلسÙÙ‡ به معنای عام، تامل در مبادی Ùˆ مقاصد است. انسان همواره به آغاز Ùˆ انجام جهان Ùکر میکند.
ÙˆÛŒ با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† پرسش Ú©Ù‡ چرا Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ از یونان Ø´Ú©Ù„ گرÙته است، عنوان کرد: شاید برای اینکه برای نخستینبار میتوس از یونان تÙسیر معقول شده Ùˆ از این مسیر لوگوس به میتوس راه یاÙته است. باورهای عامه عموماً متزلزل Ùˆ در Øال دگرگون است اما ÙلسÙÙ‡ از زمان پدیدآیی با رسوخ در باورهای عامه از این تزلزل عبور میکند.
طالبزاده با اشاره به اینکه ÙلسÙÙ‡ تبدیل دوگسا به اپیستمه است، اظهار داشت: این به معنای عبور از مرØله متزلزل باورها به هسته اصلی تزلزل ناپذیر Ùˆ باثبات است. این چیزی بوده Ú©Ù‡ در یونان اتÙاق اÙتاده است. یعنی با سقراط امکان این معنا رخ داد Ùˆ جهل مرکب به بسیط تبدیل Ùˆ ÙلسÙÙ‡ امکان جاودانهای برای بشر شد. پس از سقراط اÙلاطون نمونه متعالی از چنین الگوی تÙکر ÙلسÙÛŒ شد.
ÙˆÛŒ در پایان عنوان کرد: نویسنده پایان نامه پروکلوس به Ù„Øاظ Ù…Øتوا Ùˆ صورت رسالهای با ارزش تهیه کرده Ú©Ù‡ این رساله نمونه رساله استاندارد دکتری است امیدواریم دانشجویان ÙلسÙÙ‡ با چنین جوایزی تشویق شوند.
* ضرورت توجه به ÙلسÙÙ‡ یونان برای ایران امروز
در ادامه سعید بینای مطلق استاد راهنمای رساله برگزیده «Ù¾Ø±ÙˆÚ©Ù„وس تدوین گونه جامع الهیات یونانی بر مبنای ÙلسÙÙ‡ اÙلاطون» درباره ضرورت مطالعات یونانی عنوان کرد: در Ø³Ø·Ø Ú©Ù„Ø§Ù† ÙلسÙÙ‡ یونان شعبهای از ÙلسÙÙ‡ قدیم است مثل ÙلسÙههای شرقی، اسلامی Ùˆ سایر ÙلسÙهها، اما این تعری٠جامع Ùˆ مانع نیست بنابراین باید از سه رویکرد ÙلسÙÙ‡ یونان نام برد Ú©Ù‡ رویکرد اول به ما میآموزد ÙلسÙÙ‡ یونان سرآغاز مطلق ÙلسÙÙ‡ است.
ÙˆÛŒ در ادامه اÙزود: رویکرد دوم ÙلسÙÙ‡ یونان سرآغاز ÙلسÙÙ‡ غرب است Ùˆ رویکرد سوم ÙلسÙÙ‡ یونان در گسست ÙلسÙÙ‡ غرب تعری٠میشود. در این صورت باید Ú¯Ùت، این ÙلسÙÙ‡ جزئی از عالم اندیشگانی است Ú©Ù‡ در هنر Ùˆ سایر علوم سهم داشته است؛ این از متون خود نویسندگان یونانی برمیآید.
بینای مطلق درباره ضرورت توجه به ÙلسÙÙ‡ یونان Ú¯Ùت: اولین ضرورت تقویت بنیادهای اندیشه است. در ایران مدرن ما با Ùقر اندیشه مواجه هستیم در این صورت Øوزههای دیگر نیز ضعی٠میشوند، پرداختن به ÙلسÙÙ‡ یونان به ما Ú©Ù…Ú© میکند تا بنیادهای اندیشه را در ایران تقویت کنیم.
ÙˆÛŒ با اشاره به اینکه ضرورت دوم تعری٠و تبیین جایگاه ÙلسÙÙ‡ اسلامی است، اÙزود: ÙلسÙÙ‡ اسلامی به عکس همتای مسیØÛŒ هنوز جایگاه درخوری در دنیا ندارد. ضرورت سوم نیز آشنایی با ÙلسÙÙ‡ یونان از جمله پروکلوس به ما میآموزد Ú©Ù‡ تÙسیرهای رایج تنها تÙسیرهای موجود نیست بلکه تÙسیرهای دیگری هم هستند Ú©Ù‡ اگر برتر نباشند، دست Ú©Ù… از همان اعتبار برخوردار هستند Ùˆ توجه به این تÙسیرها دید ما را گستردهتر میکند.
*همت طلبیدن از اÙلاطون را به Ùال نیک میگیریم
سپس شهابی درباره رساله تشویقی «ØªÙسیر هایدگر از آموزه موجود Ùˆ ناموجود در Ù…Øاوره سوÙسطایی اÙلاطون» اثر صدیقه موسیزاده عنوان کرد: انتخاب ÙلسÙهای بین این همه ÙلسÙÙ‡ یا ÙیلسوÙÛŒ بین این همه Ùیلسو٠نباید بیجهت Ùˆ از روی Ù…Ùد باشد بلکه به موجب اصالت Ùˆ عمق Ùˆ غنای خود ÙلسÙÙ‡ باید باشد. باید همت طلبیدن از اÙلاطون را به Ùال نیک بگیریم چون اÙلاطون هنوز هم بیش از هر ÙیلسوÙÛŒ در خور توجه است؛ چرا Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ آموزگار خرد Ùˆ اندیشه است.
ÙˆÛŒ در ادامه اÙزود: هایدگر در نیمسال زمستان 1924 Ùˆ 1925 درسگÙتاری در دانشگاه ماربورگ داشت Ùˆ Ù‡Ùتهای 4 ساعت در این درسگÙتار تÙسیر جمله به جمله رساله سوÙسطایی اÙلاطون را انجام میداد. پیش از آن نیز از اخلاق نیکوماک درس میگÙت.
*هر کجا ÙلسÙÙ‡ هست، خردمندی هم هست
در ادامه مراسم رضا داوری اردکانی با اشاره به اینکه برای برپایی این مراسم هیچ نقشی نداشته Ú¯Ùت: من پیرمردی هستم Ú©Ù‡ بدون هیچ تعارÙÛŒ از ابتدای جوانی به ÙلسÙÙ‡ تعلق خاطر داشتم، به همین دلیل نام من روی این جایزه گذاشته شده است وگرنه همه زØماتش با دوستان است. من یک کلمه Øر٠داشتم Ú©Ù‡ Øر٠تازهای هم نیست. البته ممکن است مخالÙانی داشته باشد اما من معتقدم Ú©Ù‡ آدمی با تÙکر آدمی میشود. Øال این تÙکر Ú†Ù‡ لوازمی دارد، بØØ« دیگری میطلبد.
ÙˆÛŒ با اشاره به اینکه همه قبول نمیکنند Ú©Ù‡ ما به ÙلسÙÙ‡ نیاز داریم، اÙزود: مردم به درستی میپندارند Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ به هیچ کاری نمیآید در واقع نان Ùˆ آب نمیشود. البته برای ما Ú©Ù‡ شد! نان بدی هم نیست، من ناراضی نیستم، اما باز هم میگویند Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ نان نمیشود. هر چند ممکن است جام شوکران بیاورد. به همین دلیل ÙلسÙÙ‡ غریب رانده میشود اما در عین Øال هست Ùˆ با بودنش سیاست، علم Ùˆ ØرÙÙ‡ Ùˆ رونق کسب Ùˆ کار میآورد، این را در تاریخ هم شاهد هستیم.
داوری اردکانی با تاکید بر زمانی Ú©Ù‡ چین، هند، مصر Ùˆ ایران نوعی نشاط ÙلسÙÛŒ در عصر رونق تÙکر داشتند، اظهار داشت: هر زمان Ú©Ù‡ تÙکر غایب Ùˆ ضعی٠بوده بینشاطی Ùˆ درماندگی به جامعه رسوخ کرده است. البته من اصراری بر Øر٠خودم ندارم اگر مورد عکس سراغ دارید مثال بزنید؛ بنابراین ÙلسÙÙ‡ به معنای مابعدالطبیعه یک صورت تÙکر است. کسی ممکن است Ùکر کند Ú©Ù‡ مگر مصر ÙلسÙÙ‡ داشته؟ در Øالی Ú©Ù‡ کاهن مصری به سولون میگوید Ú©Ù‡ شما یونانیان کودکاید! اگر یونانیان کودک هستند پس مصر باید صاØب تÙکر بزرگی باشد Ú©Ù‡ چنین داعیهای کاهن مصری دارد!
رئیس Ùرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه ÙلسÙÙ‡ یکی از انواع تÙکر است، ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯: هر جا در این تاریخ 2500 ساله ÙلسÙÙ‡ بوده ما یک گشودگی در شئون زندگی میبینیم بنابراین هر کجا ÙلسÙÙ‡ هست، خردمندی هم هست البته منظور از خردمندی خرد عملی است در Øالی Ú©Ù‡ در ÙلسÙÙ‡ این خرد تجزیه به خرد نظری Ùˆ عملی میشود.
ÙˆÛŒ با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† پرسش Ú©Ù‡ آیا ÙلسÙÙ‡ خردمندی است،گÙت: ÙلسÙÙ‡ عین خردمندی نیست ما سیاستمدار خردمند داریم ولی Ùیلسو٠نیستم شاید اصلا ÙلسÙÙ‡ نخوانده باشم لازم نیست سیاستمدار Ùیلسو٠باشد شاید بهتر است Ú©Ù‡ Ùیلسو٠نباشد چرا Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ گرÙتاری میآورد آنچه اÙلاطون Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒÚ©Ø±Ø¯ ایدهآل بود Ú©Ù‡ ÙلیسوÙان باید Øکومت کنند. ÙلسÙÙ‡ راهنمای عمل است هرچند در عمل زندگی به ما مدد نرساند. در امر معاش، سیاست، ØرÙه، تربیت Ùˆ روابط اما ÙلسÙÙ‡ بنای خرد را Ù…ØÚ©Ù… میکند.
این چهره ماندگار ÙلسÙÙ‡ اظهار داشت: ما معمولاً بین هوش Ùˆ خرد در کاربرد اشتباه میکنیم، هوش امری ژنتیکی است، در هر جامعه مردمی هستند Ú©Ù‡ هوش Ùراوان دارند اما عقل گاه هست Ùˆ گاه نیست. این عقل را در ÙلسÙÙ‡ Ùˆ هنر میتوانیم بیابیم. هنر با منطق سر Ùˆ کار ندارد البته مخال٠آن هم نیست اما هنر با خردمندی کار دارد یا با عقلی Ú©Ù‡ پشتوانه خردمندی است بنابراین زمانی Ú©Ù‡ هست اعتماد Ùˆ اعتبار Ùˆ اخلاق Ùˆ پیوستگی Ùˆ دوستی هم هست.
ÙˆÛŒ با اشاره به اینکه بخشی از کتاب تیکوماخس ارسطو مربوط به بØØ« دوستی است اÙزود: دوستی Ùˆ سیاست به هم پیوسته است با این Øال به طور مستقیم عقل ÙلسÙÛŒ در تدبیر دخالت نمیکند یا ما آن را نمیÙهمیم ما نمیتوانیم از عقل نظری به عمل برسیم. اما پیوندی مجهول بین این دو است Ú©Ù‡ آثارش مشخص است در نهایت هرجا Ú©Ù‡ تÙکر Ùˆ ÙلسÙÙ‡ است نشاط Ùˆ رونق Ùˆ دوستی هم هست، بنابراین این ÙلسÙÙ‡ را غریب Ùˆ رانده شده از همه جا تصور نکنیم همین دشمن رانده شده اگر نباشد مصیبتی به بار میآید چرا Ú©Ù‡ پیوند Ùˆ همبستگی Ùˆ مهر Ùˆ دوستی بین مردم وجود نخواهد داشت.
در ادامه نیز رضا کورنگ بهشتی Ùˆ صدیقه موسی زاده توضیØاتی درباره این پایان نامهها ارائه کردند.
در پایان این مراسم دو پایاننامه «Ù¾Ø±ÙˆÚ©Ù„وس تدوینگونه جامع الهیات یونانی بر مبنای ÙلسÙÙ‡ اÙلاطون» نوشته رضا کورنگ بهشتی (به عنوان پایاننامه برگزیده از دانشگاه اصÙهان) Ùˆ «Ø¨Ø±Ø±Ø³ÛŒ تÙسیر هایدگر از آموزه موجود Ùˆ ناموجود در Ù…Øاوره سوÙسطایی اÙلاطون» اثر صدیقه موسیزاده (به عنوان پایاننامه تشویقی از دانشگاه تبریز) معرÙÛŒ شدند.
انتهای پیام/
![](/shares/img/short-url-icon.png)
![](/shares/img/tele-nt.jpg)