دلیل عملیاتی نشدن اوراق فروش استقراضی در بازار سرمایه/ نرخ بالای سود بانکی، حرام یا غیر قانونی؟

دلیل عملیاتی نشدن اوراق فروش استقراضی در بازار سرمایه/ نرخ بالای سود بانکی، حرام یا غیر قانونی؟

رئیس کمیته شورای فقهی سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: بحث جدی در کمیته فقهی بورس در مورد اوراق استقراضی صورت گرفته و نت
رئیس کمیته شورای فقهی سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: بحث جدی در کمیته فقهی بورس در مورد اوراق استقراضی صورت گرفته و نتیجه اینکه به شکل رایج و موجود دنیا نمی‌توان از این ابزار در بازار سرمایه ایران استفاده کرد، چون چیزی جز استفاده از استقراض با استفاده از نرخ بهره (ربا) نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم افزود: به منظور تسهیل عملیات سبد گردانی در کمیته فقهی سازمان بورس راهکار جایگزینی برای اوراق فروش استقراضی (Short Selling) بحث و تهیه شده که بعد از نهایی شدن آن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

وی درباره زمان راه‌اندازی اوراق جایگزین فروش استقراضی در بازار سرمایه عنوان کرد: زمان راه‌اندازی این اوراق طولانی نخواهد بود و در دستور کار کمیته فقهی و سازمان بورس قرار دارد.

مصباحی مقدم در برابر این پرسش که با توجه به نرخ‌های سود بالا در برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری آیا این نرخ حرام است؟ گفت: از لحاظ حرمت نمی‌توان ایرادی گرفت، چون بالابودن نرخ سود بانکی موجب حرمت نمی شود، اما از جهت اینکه خلاف قوانین جاری کشور  است، می توان به آن ایراد گرفت و می طلبد که بانک مرکزی با نظارت خود جلوی این تخلفات را بگیرد.

وی در مورد قانون اصلاح نظام بانکداری و راه‌اندازی کمیته فقهی در بانک مرکزی و امکان اجرا شدن آن گفت: تجربه ما در کمیته فقهی بورس تجربه‌ای 9 ساله است و نشان دهنده این موضوع است که به خوبی می‌توان از وجود چنین شورایی در بانک مرکزی استفاده کرد، بدون اینکه بخواهد آسیبی به سازمان بزند و یا محدودیتی برای آن به وجود آورد و بر خلاف تصور برخی منتقدان، کمک بزرگی برای گشایش کارها در بانکداری کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/O72BK2