علم آینده پژوهی بدون تجربه بدست نمی‌آید

علم آینده پژوهی بدون تجربه بدست نمی‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور روبرتور پولی ظهر سه شنبه در نشست یک روزه آینده پژوهی، آینده‌نگری و پیش‌بینی که با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه آینده پژو

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور روبرتور پولی ظهر سه شنبه در نشست یک روزه آینده پژوهی، آینده‌نگری و پیش‌بینی که با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه آینده پژوهی در دانشگاه اصفهان برگزارشد، اظهار داشت: پیش‌نگری واژه‌ای است که ممکن است از منظر عده‌ای یک مبحث پیش پا افتاده و بی‌اهمیت باشد، در حالی که این واژه منجر به سمت و سو گرفتن به علوم گوناگون شده است.

وی با اشاره به اینکه واژه آینده پژوهی در علوم جامعه‌شناسی و علوم انسانی بسیار مورد توجه و حایز اهمیت قرار گرفته است، ابراز داشت: از این رو باید مسئولان کشورهای مختلف برای اداره هر چه بهتر جامعه و توسعه کشورها در زمان‌های دور به این مهم توجه داشته باشند.

عضو فدراسیون جهانی آینده پژوهی به جنبه‌های مختلف پیش‌نگری اشاره کرد و افزود: پیش‌نگری شامل دو جنبه عمومی و جنبه فنی است و پیش‌بینی برخلاف پیش‌نگری در بازه زمانی کوتاهی کاربرد دارد و برای مسائلی که مربوط به ۱۰۰ سال آینده باشد مورد استفاده نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم از مفاهیم آینده پژوهانه در بازه‌های زمانی بلند مدت استفاده کنیم می بایست از متخصصان آینده پژوهی که حدود ۶۰ سال سابقه فعالیت در این عرصه را دارند بهره‌ببریم، افزود: آینده پژوهی علمی است که بدون تجربه، دست‌یابی به آن غیر ممکن است.

آینده پژوهی در سبد خانواده‌ها قرار گیرد

امیر محمود زاده دبیر اجرایی کارگاه سه سطح کلیدی آینده پژوهی «پیش‌بینی»، «آینده نگاری» و «پیش نگری» نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم آینده پژوهی را در سبد کالایی خانواده‌ها قرار دهیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که در برخی از کشورهای توسعه نیافته فرمان‌ها بر برنامه‌ها غلبه می‌کند و بر این اساس ما نباید اجازه دهیم این اتفاق در کشور نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ما هر ماه گزارشات به دست آمده از تحقیقات خود را در اختیار تمام مسئولان ملی و استانی قرار می‌دهد، افزود: باید توجه داشته باشیم که اخیراً گزارشاتی در خصوص مدیریت جمعیت، آب، انرژی و محیط زیست، اقتصاد مقاومتی و دوران پسا تحریم آماده و در اختیار تمام مسئولان قرار گرفته است.

دبیر اجرایی کارگاه سه سطح کلیدی آینده پژوهی «پیش‌بینی»، «آینده نگاری» و «پیش نگری» با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا تولید علم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهار داشت: بر این اساس یکی از آروزهای دولت نیز خصوصی کردن تولید علم در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نبود فرد متخصص در حوزه مدیریت بحران یکی از چالش‌‌های کشور است، افزود: همچنین نبود مدیریت بحران در اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور از دیگر ضعف‌های موجود است که مدیریت بحران را با مشکل مواجه ساخته است.

محمودزاده تخیص اعتبار مورد نیاز برای مدیریت بحران و تربیت افراد متخصص را نیاز ضروری برای مدیریت واقعی بحران در کشور اعلام کرد و تصریح داشت: همچنین ضروری است که قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی همراه با آموزش به افراد از کودکی به کمک مسئولان برای رفع و مدیریت بحران‌های ایجاد شده بیایند.

وی مدیریت بحران را ترکیبی از چهار اصل علم، تجربه، هنر و خلاقیت دانست و ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که برخی از این شاخص‌ها در وجود افراد هست و برخی را باید از طریق آموزش به دیگران ارائه کرد.