مرگ ۱۵۶ هموطن بر اثر مسمومیت با منوکسیدکربن

مرگ ۱۵۶ هموطن بر اثر مسمومیت با منوکسیدکربن

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۹ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش؛ در این مدت استان های تهران با ۴۰، خراسان رضوی با ۱۷ و فارس با ۱۲ فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی را داشته اند؛ این درحالی است که آمار تلفات مسمومیت با گاز در سایر استان ها کمتر از ۱۰ تن و در تعداد قابل توجهی از آن ها، صفر بوده است.

در شهریور ماه امسال نیز ۱۵ تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۳۶.۴ درصد بیشتر است.

بر اساس آمارهای موجود شمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از ۶۲۶ کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها ۱۵۹ تن در نیمه اول سال جان باختند و باقی این افراد (۴۶۷ تن) در ۶ ماهه دوم سال جان خود را از دست دادند.

باتوجه به اینکه گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ،استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ست و سرانجام مرگ را درپی دارد.