نتانیاهو را در صورت پا گذاشتن به خاک آلمان بازداشت می‌کنیم

نتانیاهو را در صورت پا گذاشتن به خاک آلمان بازداشت می‌کنیم

به گزارش همشهری آنلاین، یک سخنگوی «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفته چنانچه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار بازداشت برای بنیامین

به گزارش همشهری آنلاین، یک سخنگوی «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفته چنانچه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کند او در صورت پا گذاشتن به خاک آلمان بازداشت خواهد شد.

پیش از این وزارت خارجه آلمان از احتمال تصمیم این دیوان مستقر در لاهه برای صدور قرار بازداشت علیه مقام‌های اسرائیل ابراز نگرانی کرده بود.

با وجود این، «استفن هبراشتبایت»، امروز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا آلمان در صورت صدور قرار بازداشت علیه نتانیاهو اقدام به بازداشت او خواهد کرد گفت: «البته.» او اضافه کرد برلین به قوانین دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند خواهد بود.

هبراشتبایت علاوه بر این تأکید کرد که آلمان یکی از حامیان «اساسی» دیوان بین‌المللی کیفری است.

دیوان بین‌المللی کیفری که مستقر در شهر «لاهه» هلند است وظیفه رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت‌های جنگی را به عهده دارد.

این داداگاه از سال ۲۰۲۱ در حال تحقیق درباره احتمال وقوع جنایت‌های جنگی توسط ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است. گفته می‌شود «عملیات ۷ اکتبر» (عملیات طوفان‌الاقصی) و جنگ غزه نیز اکنون به دامنه موضوعات مورد تحقیق توسط دیوان بین‌المللی دادگستری اضافه شده است.

روز دوشنبه دادستان اصلی دیوان بین‌المللی کیفری خواستار بازداشت سران اسرائیل و حماس از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل وقایع جنگ غزه شد.

با آنکه نتانیاهو و «یو آو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل با خطر دستگیری فوری روبرو نیستند صدور قرار بازداشت برای آنها از سوی دادستان اصلی این دیوان ضربه‌ای نمادین دیگری به اسرائیل است که منزوی شدن این رژیم در جهان به دلیل جنگ غزه را نشان می‌دهد.