کاهش شدت درد در عمل‌های آندوسکوپی با استفاده از هوش مصنوعی

کاهش شدت درد در عمل‌های آندوسکوپی با استفاده از هوش مصنوعی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی : آندوسکوپی شیوه تشخیصی و کم تهاجمی است که از آن برای بررسی دستگاه گوارش استفاده می‌شود. آندوسکوپ وسیله‌ای مجهز به دوربین

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی : آندوسکوپی شیوه تشخیصی و کم تهاجمی است که از آن برای بررسی دستگاه گوارش استفاده می‌شود. آندوسکوپ وسیله‌ای مجهز به دوربین، نور و لوله انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به قسمت‌های مختلف مجاری درونی بدن از جمله معده، روده، رحم و ریه وارد شود و از آن‌ها تصویربرداری کند. همچنین ممکن است در انتهای لوله آندوسکوپ یک قیچی جراحی برای تهیه بیوپسی از بافت‌ها تعبیه شود.

البته آندوسکوپی‌ها فقط مختص تشخیص نیستند و می‌توانند در بعضی از عمل‌های جراحی هم مورداستفاده قرار گیرند.

زهرا تورانی

آغاز به کار

زهرا تورانی، دکترای مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف و از بنیان‌گذاران یک شرکت دانش‌بنیان در مورد آغاز به کار خود در این شرکت می‌گوید: باتوجه‌به رشته‌ تحصیلی خود یعنی مهندسی پزشکی و تجربه کاری خود با همسرش؛ دکتر علی محدث دیلمی تصمیم به تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان گرفتند.

آنها با توجه به آشنایی که به حوزه آندوسکوپی داشتند و همچنین تجربیات تحصیل در مقطع دکترا؛ جای خالی بعضی دستگاه ها از جمله دستگاه‌های جانبی آندوسکوپی را احساس کردند؛ بنابراین دستگاه دمنده گاز CO۲ برای سیستم‌های آندوسکوپی را طراحی کردند.

او در مورد اینکه چطور وارد این حوزه شدند نیز می گوید: سه سال پیش تصمیم گرفتند وارد پارک فناوری پردیس شوند و با گذراندن یک دوره چندماهه و شرکت در آزمون‌های ورودی، توانستند وارد مرکز رشد نخبگان پارک فناوری پردیس شوند و تا حدودی از تسهیلات آنجا هم استفاده کنند و به‌ این‌ ترتیب شرکت‌شان را در این فضا تأسیس کردند.

بیشتر بخوانیم:

رفلاکس را با دردهای قلبی اشتباه نگیرید

آشنایی با پارک فناوری پردیس کاهش درد عمل آندوسکوپی

به گفته دکتر تورانی، دستگاه دمنده گاز CO۲ به میزان خیلی زیادی می‌تواند در کاهش درد و ریسک مشکلات ناشی از آندوسکوپی موثر واقع شود.

البته این دستگاه درکل دنیا استفاده می شود. ولی به علت قیمت بالا در ایران مورداستفاده نبوده چون نمونه ایرانی نداشته است.

ولی ما این دستگاه را بومی‌سازی و آن را به طور کامل در داخل کشور تولید می‌کنیم.

مزیت دستگاه ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مزیت رقابتی این دستگاه به نسبت نمونه‌های خارجی؛ آن است که مصرف گاز CO۲ آن در نمونه خارجی خیلی بالاست. البته بیمارستان های کشورهای دیگر به این گاز متصل هستند؛ اما با توجه به اینکه ما در داخل ایران چنین امکانی را نداشتیم؛ این موضوع خیلی پزشکان را اذیت می‌کرد.

بنابراین، ما در واقع با استفاده از هوش مصنوعی کاری کردیم که مصرف گاز این دستگاه حدود یک‌سوم شود. ضمن آنکه قیمت آن هم برای بیمارستان‌های داخل کشور بومی‌سازی شده است.

در انتظار اخذ مجوز

به گفته دکتر تورانی، شرکت محصولات دیگری هم در حال بررسی و ساخت دارد. ضمن اینکه دستگاه دمنده گاز CO۲ برای سیستم‌های آندوسکوپی هم در حال حاضر در مرحله‌ اخذ مجوز و دریافت مجوز پروانه‌ وزارت بهداشت است که البته پروسه‌ زمان‌بری برای رسیدن به مرحله ارزیابی کارشناس خواهد بود. نمونه‌هایی هم که تولید شده نیز کاملا با هزینه‌ شخصی تولید شده و در مراحل اخذ پروانه قرار دارد .همچنین منتظر هستیم به محض اینکه مجوز فروش دستگاه را بگیریم آن را وارد بازارشکنی.

امکان صادرات دستگاه

مدیرعامل شرکت در پاسخ به اینکه آیا امکان صادرات دستگاه وجود دارد یا خیر می‌گوید چنین امکانی وجود دارد. این دستگاه به‌خاطر مزیت رقابتی، قیمت و از طرفی هم کاهش مصرف گاز CO۲ امکان فروش در کشورهای مختلف به ویژه حوزه‌ خلیج‌فارس را دارد. البته ما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته‌باشیم تا بعد بتوانیم به چنین مراحلی برسیم.

ضمن اینکه این دستگاه از نظر کیفیت کاملا مشابه نمونه‌های خارجی و البته یک دوم قیمت آن است؛ با این تفاوت که با استفاده از هوش مصنوعی مقدار استفاده از CO۲ در آن کنترل شده و تا یک سوم کاهش پیدا کرده است.بنابراین امید می رود به محض دریافت مجوز وارد سیستم پزشکی و درمانی کشور شود.

بی نیاز شدن از واردات

تورانی در خصوص امکان بی‌نیاز شدن کشور از واردات این دستگاه باتوجه‌ به ساخت نمونه داخلی می‌گوید: چنین امکانی وجود دارد چون این دستگاه شدت درد و ریسک ناشی از عمل جراحی آندوسکوپی را خیلی پایین می‌آورد و در ایران هم به‌خاطر قیمت بالا استفاده نمی‌شود. البته درخواست وزارت بهداشت هم این است که در بیمارستان‌ها از این دستگاه استفاده شود. بنابراین اگر بتوانیم مجوز آن را بگیریم تا حد زیادی از میزان واردات این دستگاه کم خواهد شد.