افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری منجر به تعمیق رکود می‌شود/مناطق آزاد حیاط خلوت قاچاق و فرار مالیاتی

افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری منجر به تعمیق رکود می‌شود/مناطق آزاد حیاط خلوت قاچاق و فرار مالیاتی

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد ارائه لایحه دولت مبنی بر افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس گفت: اگر شکل
حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد ارائه لایحه دولت مبنی بر افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس گفت: اگر شکل گیری مناطق آزاد و ویژه در چارچوب اهداف کلان اقتصادی کشور از جمله سرمایه گذاری، اشتغال و صادرات شکل گیرد، قطعا کسی با آن مخالف نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور از یک قطب واحد برخوردار نیست و همین امر باعث شده که اطلاعات در مورد شکل گیری چنین نهادهایی منحصر به بحث خود دولت شود و دولت ها با اهدافی اقدام به توسعه این مناطق کنند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد به حیاط خلوتی برای فرار مالیاتی و عوامل منفی دیگر در اقتصاد تبدیل شده، گفت: تاکنون اطلاعاتی از عملکرد مناطق آزاد ارائه یا منتشر نشده، در حالی که ما خواهان انتشار این اطلاعات هستیم.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه اهدافی مانند گردشگری، صادرات غیرنفتی، رشد و توسعه اقتصادی و ... برای شکل گیری مناطق آزاد ترسیم شده است، گفت: با انتشار عملکرد این مناطق در دو دهه گذشته می توان به این نتیجه رسید که آیا این مناطق به اهدافش دست یافته است؟.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید مشخص شود که این مناطق چقدر موجب اشتغال، افزایش درآمدهای دولت شده و چه نقشی در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی داشته است، گفت: متاسفانه از فعالیت های این مناطق تصویر روشنی موجود نیست.

معاون سابق بانک مرکزی بیان داشت: به عنوان مثال شرکت هایی در مناطق آزاد ثبت می شود، اما فعالیت آنها در سرزمین اصلی و هدف از ثبت این شرکت ها در مناطق آزاد، فرار مالیاتی است.

مستخدمین حسینی گفت: در واقع این مناطق راه گریزی از فرامین و قوانینی است که در سرزمین اصلی دست و پاگیر شده است و قطعا این اقدامات نمی تواند هدف مناطق آزاد را به تصویر بکشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لازمه کار اقتصادی سرمایه گذاری مشترک و پیوند دادن سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حضور در نظام اقتصاد جهانی است، تصریح کرد: هیچ کدام از مناطق آزاد نتوانسته اند اهداف و برنامه هایی که برای آن وجود دارد، را به تصویر بکشند.

وی با تأکید بر اینکه در این مناطق ورودی منابع مالی جدیدی رخ نداده است، گفت: سرمایه گذاری موجود در این مناطق از فروش زمین های گران شده تأمین می شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه هر نماینده ای برای آزادی عمل بیشتر تمایل به ایجاد منطقه آزاد در حوزه انتخابیه خود دارد، گفت: بنابراین اگر علاقه مندی به ایجاد مناطق آزاد و ویژه فراوان است، بهتر است آن قسمتی را که قرار است به عنوان سرزمین اصلی باشد، مشخص شود و بقیه سرزمین به منطقه آزاد تبدیل شود.

رئیس سابق هیئت مدیره بورس تصریح کرد: گسترش مناطق آزاد بدون توجه به اهداف تشکیل این مناطق موجب تعمیق رکود می شود.

وی با بیان اینکه که یکی از مبادی ورودی کالای قاچاق به کشور همین مناطق آزاد عنوان می شود، گفت: بنابراین وقتی هنوز نتوانسته ایم برخی مشکلات از جمله ورود کالای قاچاق از این مناطق را حل کنیم، این بدان معناست که با افزایش تعداد مناطق آزاد بیماری را به سایر مناطق گسترش می دهیم.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/DQXR2W