این کتاب صدای ماغ گوزن می‌دهد!

این کتاب صدای ماغ گوزن می‌دهد!

خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: در ادبیات کلاسیک چندین نمونه از کتاب‌هایی را داریم که مطلقا در دنیا حیوانات می‌گذرند، قهرمانان ماجرا و روایت
خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: در ادبیات کلاسیک چندین نمونه از کتاب‌هایی را داریم که مطلقا در دنیا حیوانات می‌گذرند، قهرمانان ماجرا و روایت‌ها همه درباره جانورانی هستند که مثل انسان‌ها فکر می‌کنند و هر یک نماینده مبالغه شده یک صفت انسانی هستند. در کنار اینها استفاده از حیوانات به عنوان یک نماد یا استعاره‌ای از رفتار یک شخص نه تنها در ادبیات کلاسیک و معاصر ما بلکه در ادبیات جهان هم پرسابقه است و خلاصه حیوانات در بسیاری از موارد به کمک شعرا و ادبا آمده‌اند تا چیزی را راحت‌تر بگویند و مخاطب هم معمولا موضوع را این گونه بهتر می‌پذیرد و از این تمثیل دلنشین استقبال می‌کند.

اما آنچه که شما در کتاب «باغ وحش» سروده افسانه غیاثوند می‌بینید دنیایی است که در سراسر آن حیوان‌ها حضور دارند و در هر شعری شاعر از یک حیوان یا چند حیوان سخن گفته است و خلاصه کلمات به باغ وحش حیوانات رفته‌اند برای توصیف دنیای وحش آنها.

در مواجهه اول با شعرهای این مجموعه ممکن است به این نتیجه برسید که تمام شعرها کنایه‌ای هستند به انسان‌هایی با صفت های زشت، اما به جاهایی هم می‌رسید که واقعا حس همدردی با آن حیوان پیدا می‌کنید. حتی از نظر نگارنده اگر مقصود اصلی شاعر را درنیابید ممکن است بعضی از شعرها به نظرتان توهین آمیز هم بیاید! اما آنچه که باغ وحش غیاثوند را زیبا کرده است، آشنا زدایی و غافلگیری جالبی است که در بسیاری از اشعار خود را نشان می‌دهد و شما انتظار ندارید شعر آن گونه تمام شود.

مثلا در شعر آشنایی می‌خوانید:

پنجه می‌زد از دور

در نگاه زنی که بیرون قفس ایستاده بود

و در لباسی از پوست

این همه آرام به چشم می‌آمد

تمام روز

میله‌ها را چنگ می‌زد و درد می‌کشید

ببر برادر

در این شعر واقعا خواننده انتظار ندارد آن کسی که این همه زجر می‌کشد و درد و محنت به جان می‌خرد، ببر برادر معرفی شود؛ چون خواننده در دنیای انسان‌ها سیر می‌کند. همین غافلگیری در کنار آرامش زنی که لباس پوست پوشیده و در کنار تردید اینکه ببر برادر واقعا ببر است یا برادری که از شدت خشم مثل ببر شده، شعر را جالب کرده است.

یا مثلا وقتی در شعر «تدبیر» درباره سرگذشت غم انگیز یک فیل می‌خوانید، مردد می‌مانید که واقعا منظور شاعر فیل است یا انسانی که از نظر ابهت و قدرت مثل فیل است اما در فراغ از دست دادن همسرش ناتوان و زمین گیر شده:

شنیده‌ام که بعد از مردن جفتش

جز اینکه بر زمین بیفتد

اشک بریزد

دق کند

و بمیرد

کاری از دست آن همه فیل بودنش بر نیامده است...

یا زیبایی شعر گاهی به آسمان نگاه کن که این گونه شروع می‌شود:

سلام بینندگان عزیز!

دارم از سلول انفرادی‌ام با شما حرف می‌زنم

خوب است بدانید که تمام عمر

نه چپ گرا بوده‌ام

نه راست گرا

و به اینجا بودنم هیچ اعتراضی نیست....

به این است که از زبان یک خوک بیان می‌شود و شاعر در سطر پایانی شما را غافلگیر می‌کند. در عین حال هم می‌تواند از زبان انسانی باشد که مثل خوک زندگی کرده است!

جدای از مهارت‌های شاعری خانم شاعر، مجموعه شعر «باغ وحش» مجموعه شعری غمگین است؛ شعرهایی که صدای درد و رنج و غم و اندوه را به گوش شما می‌رسانند و وقتی کتاب را می‌بندید صدای ماغ کشیدن یک گوزن در گوشتان می‌پیچد و درد کشیدن یک اسب آبی مقابل چشمتان مجسم می‌شود و کلا شما در اندوه حیواناتی  شریک می‌شوید که شاید بارها در باغ وحش بی‌تفاوت از کنارشان گذشته‌اید. اما در عین حال شک هم دارید که آیا این حیواناتی که وصفشان در کتاب رفته واقعا حیوان هستند یا آدم‌هایی در اطراف ما...

عادت کرده‌ایم به اینکه هر روز

ساعت‌ها مقابل این میله‌ها صف بکشیم

و به هم تعارف کنیم

هوای تازه‌ای را که نیست

شده حتی گاهی

بر سر لاشه‌ دلتنگی

با هم کنار بیاییم

به این رفتار ما و آدم‌ها

هم زیستی مسالمت آمیز می‌گویند

انتشارات شهرستان ادب کتاب «باغ وحش» را در 50 صفحه و با قیمت 4 هزار تومان منتشر کرده است.

گفتنی است با شاعر مجموعه «باغ وحش» گفت‌وگوی خواندنی هم ترتیب داده‌ایم که به زودی در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/PEQLLD