فرماندار نکا : غار تاریخی و گردشگری کمیشان به زودی بازگشایی می شود

فرماندار نکا : غار تاریخی و گردشگری کمیشان به زودی بازگشایی می شود

ساری - ایرنا - فرماندار شهرستان نکا گفت : غار تاریخی و گردشگری کمیشان به زودی بازگشایی می شود. ...

رحیم قاسمی طوسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با جذب سرمایه گذاران مناسب گردشگری در این حوزه، به زودی غار کمیشان که برای انجام کاووش در سالهای گذشته توسط میراث فرهنگی بسته شده بود بازگشایی می شود.
وی با اشاره به اینکه غار کمیشان نکا از جمله اثارملی تاریخی و گردشگری مهم شهرستان نکا است افزود: سرمایه گذارانی برای توسعه گردشگری در نظر گرفته شدند که در حال رایزنی با آنان هستیم.
قاسمی طوسی همچنین با اشاره به وجود صنایع مختلف دستی، تاریخی و میراثی و بومی در شهرستان نکا از در دست احداث بودن دو موزه در نکا خبر داد و یادآور شد: این موزه ها در روستای شیرکلای بخش هزارجریب نکا و موزه شهری در شهر نکا احداث می شود.
گفتنی است: غار کمیشان در شهرستان نکا مربوط به دوران میان سنگی است که در روستای کمیشان، جنب جاده ساری به گرگان واقع شده و این اثر در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره ثبت 2797 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
غار کمیشان مربوط به میان سنگی است که اولین بار در دهه 60 بر اثر فعالیتهای صنعتی آشکار شد و با ثبت در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره ثبت 2797 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ، در سال 1382 در قالب طرح پژوهشی باستان شناسی مازندران مورد بازبینی قرار گرفت.
براساس گزارشات، با بازبینی و مطالعات اولیه مصنوعات سنگی بدست آمده از چاله حفاری غیر مجاز در این غار حاکی از مسکون بودن این محوطه در خلال دوران های فراپارینه سنگی و نوسنگی است.
شهرستان 112 هزارنفری نکا در 20 کیلومتری شرق مازندران واقع شده است.ک/3
7332/6097