متن سوالات نمایندگان از ظریف درباره بیانیه سوئیس/ ظریف: برخوردها جدی بود

متن سوالات نمایندگان از ظریف درباره بیانیه سوئیس/ ظریف: برخوردها جدی بود

وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و نمایندگان سوالات خود را درباره بیانیه سوئیس مطرح کردند. د


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1394 محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت.

محمدحسن آصفری، عضو این کمیسیون در این باره گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون از وزیر خارجه خواستند که به طور شفاف اعلام کند "آیا متن منتشر شده از سوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات لوزان را تأیید می‌کند یا نه؟."

 "چگونگی راستی ‌آزمایی طرف غربی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قبال توافقات"، "تمهیدات اندیشیده شده برای یک مرحله‌ای شدن مذاکرات هسته‌ای که مورد تأکید مقام معظم رهبری است" و "تدابیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جهت ضمانت اجرایی توافق‌نامه هسته‌ای" از دیگر سوال های نمایندگان از سرپرست تیم مذاکره کننده ایران بود.

 

همچنین در نشست نمایندگان ملت و وزیرامور خارجه، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر لزوم "لغو تحریم‌ها به صورت یکجا، حفظ حقوق هسته‌ای و تعطیل نشدن تحقیق و توسعه در عرصه هسته‌ای" تاکید کردند.

 

نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد:  نمایندگان از آقای ظریف به جد خواستند که در مواضع خود به صراحت خاطرنشان کند که نشستن ایران پای میز مذاکرات به واسطه فشارها و تحریم‌ها نبوده است چراکه پیش از تحریم ها ایران 190 سانتریفیوژ، صد کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و صرفا از سانتریفیوژ نسل یک برخوردار بود اما پس از تحریم‌ها دارای 22 هزار سانتریفیوژ، 10 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و نسل‌های دوم و سوم سانتریفیوژها شد.

آصفری گفت: نمایندگان در جلسه با وزیر امور خارجه کشورمان تأکید داشتند که مواضع رسمی دستگاه دیپلماسی ما باید این پیام را برای طرف غربی داشته باشد که تحریم‌ها نه تنها ما را از دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای منصرف نکرده بلکه پیشرفت ما را نیز در این عرصه موجب شده است. همچنین باید بر این نکته تصریح شود که آمریکایی‌ها بیش از ما نیاز به توافق هسته‌ای با ایران دارند.

 

* ظریف: در جلسه غیرعلنی پاسخ می دهم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سوال درباره مسائل کشور حق نمایندگان مردم در خانه ملت است، گفت: در خصوص مذاکرات هسته ای به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیحاتی ارائه دادم و توضیحات کامل درباره مذاکرات لوزان را در جلسه غیر علنی سه‌شنبه هفته جاری مطرح خواهم کرد.

محمد جواد ظریف بعد از حضور در نشست عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره موضوعات مطرح شده در جلسه گفت: نشست امروز با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، جلسه خوبی بود، بنده سوالات نمایندگان محترم مجلس را شنیدم و بدیهی است که نمایندگان حق دارند در جریان مسائل مهم کشور قرار بگیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نظرات خود را مطرح کنند و از این که سوالات آنها را در نشست امروز کمیسیون شنیده‌ام خوشحال شدم.

ظریف گفت: در جلسه غیر علنی (سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه) حضور خواهم یافت و تلاش می‌کنم پاسخ نمایندگان مجلس را درباره مذاکرات هسته‌ای بدهم.

وی افزود: به دلیل اینکه بنده باید امروز در جلسه هیات دولت نیز شرکت کنم نتوانستم توضیحات بیشتری به نمایندگان مجلس ارائه کنم.

ظریف در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا برخوردهای جدی از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با شما شد؟ گفت: برخوردها جدی بود چون موضوع بسیار جدی است.

 

* جزئیات بیشتر:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: بر اساس توضیحات ظریف هیچ تفاوتی بین متن قرائت شده ایشان و خانم موگرینی وجود نداشت و اشکال در ترجمه بود، همچنین آن چه که بیان شده یک چارچوب مفهومی است و متن اصلی توافق هنوز نگارش نشده و گام بعدی نگارش و تدوین توافق است که البته کار بسیار سختی است.

سید حسین نقوی حسینی اضافه کرد: در نشست امروز همچنین مقوله فکت شیت آمریکا مورد بحث قرار گرفت، که در این رابطه ظریف به ابهامات، ‌کذب‌ها و اشکالات  پاسخ داد، همچنین توضیحاتی نیز در رابطه با تضمین‌هایی که ایران داده ارائه شد و وزیر خارجه گفت که ما تا تیرماه مذاکره می‌کنیم و امیدواریم به توافق برسیم اما قطعیتی وجود ندارد که تا 3 ماه آینده توافق شود و اگر توافق شود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌شود و شورا بر اساس ماده 41 فصل هفتم قطعنامه را تایید می‌کند و کلیه قطعنامه‌های قبلی را لغو می‌کند و اتفاق در همان لحظه و قبل از اجرا صورت می‌پذیرد و پروژه هسته ای از دستور کار شورای امنیت خارج میشود.

وی گفت: ظریف همچنین مطرح کرد که بعد از این، اجرای تعهدات شروع می‌شود و با راستی آزمایی آژانس کلید تحریم‌های اقتصادی مالی اتحادیه اروپا لغو خواهند شد و تحریم‌های ثانویه آمریکا نیز متوقف می‌شود و علت اینکه «متوقف می‌شوند» این است که اگر بخواهیم لغو شوند باید تصویب کنگره را داشته باشیم و ما نمی‌خواهیم به کنگره برود.

نقوی حسینی تصریح کرد: در نشست امروز همچنین ظریف گفت که در ارتباط با پروتکل الحاقی نیز قطعا ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و بالاخره اینکه بازگشت پذیری تضمین نهایی ماست که صراحتا ذکر شده و ما به دلایلی نخواستیم وارد بازی فکت شیت شویم و ممکن است ما هم فکت شیت تهیه کنیم.

وی از حضور بیش از 60 نماینده در نشست امروز کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خبر داد و تصریح کرد: پس از توضیحات مقدماتی آقای ظریف نمایندگان عضو و غیر عضو کمیسیون شامل آقایان آقامحمدی، کوثری، جهانگیرزاده، آصفری، کریمی قدوسی ، جلالی،‌دواتگری، زارعی ، نبویان، بذرپاش، احمد توکلی و زاکانی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.