کار ونزوئلایی‌ها به مبادله کالا به کالا رسید

کار ونزوئلایی‌ها به مبادله کالا به کالا رسید

جهان > آمریکا - مردم ونزوئلا که ماه‌هاست برای تأمین غذا، دارو و دیگر مایحتاج اولیه زندگی‌ دچار مشکل هستند، اکنون با مشکلی بزرگ‌تر روب
جهان > آمریکا - مردم ونزوئلا که ماه‌هاست برای تأمین غذا، دارو و دیگر مایحتاج اولیه زندگی‌ دچار مشکل هستند، اکنون با مشکلی بزرگ‌تر روبه‌رو شده اند: کمبود وجه نقد.

صف هاي طولاني در مقابل بانك ها صحنه اي است كه اين روزها در شهرهاي مختلف ونزوئلا ديده مي شود. اين كشور در يك بحران اقتصادي بي سابقه فرو رفته كه حزب حاكم ريشه آن را از يك سو در خارج از مرزها و سياست هاي آمريكا و از سوي ديگر در دست مخالفان داخلي و با هدف سقوط دولت نيكلاس مادورو مي داند. مردم بين 2تا 3ساعت بايد در مقابل بانك ها بايستند تا بتوانند10هزار «بوليوار» يعني چيزي معادل 10هزار تومان از حساب شان برداشت كنند.

نيكلاس مادورو كه از 4سال پيش و با مرگ هوگو چاوز قدرت را در ونزوئلا در دست گرفته، در سخنراني هايش طي روزهاي اخير، «گروه هاي مافيايي» را مسئول كمبود پول نقد در كشور دانسته است. او معتقد است اين گروه ها تلاش مي كنند دولت را از نظر اقتصادي فلج كنند. هرچه باشد، تورم در ونزوئلا اكنون 3رقمي شده و اين بدين معني است كه مردم براي خريد مايحتاج شان بايد بيش از قبل پول پرداخت كنند؛ پولي كه حتي اگر در حساب هايشان موجود باشد، در دست شان نيست.

دولت ونزوئلا حدود 10 ماه پيش براي مقابله با تورم افسارگسيخته اقدام به چاپ اسكناس در مبالغ 500، 5هزار و 20هزار بوليواري كرد. چاپ اسكناس با اين مبالغ تاكنون سابقه نداشته اما در سايه كاهش ارزش پول، دولت اين كشور چاره اي جز اين نداشت. دولت همچنين در تصميمي ناگهاني اقدام به جمع آوري اسكناس هاي 100بوليواري كرد كه تا پيش از چاپ اسكناس هاي جديد، بزرگ ترين مبلغ اسكناس در ونزوئلا بودند. اين اسكناس ها در شرايطي جمع آوري شد كه با آن تنها مي شد يك بسته آدامس خريد. اين وضعيت، باعث شد ادامه چاپ و استفاده از اين اسكناس ها فاقد توجيه اقتصادي باشد.

  • تورم بي سابقه در ونزوئلا

كارشناسان اقتصادي پيش بيني كرده اند ميزان تورم در ونزوئلا تا پايان سال جاري ميلادي يعني حدود 2 ماه ديگر از 1000درصد عبور كند. شرايط بحراني ونزوئلا با تحريم هاي جديد اقتصادي دولت جديد آمريكا عليه كاراكاس تشديد شده است. دونالد ترامپ در كنار تحريم اقتصادي ونزوئلا، برخي شخصيت هاي بلندپايه اين كشور ازجمله شخص نيكلاس مادورو را هم تحت تحريم قرار داده است. اقتصاد ونزوئلا به شدت وابسته به نفت است و به گفته بسياري از كارشناسان اقتصادي تحريم نفتي ونزوئلا مي تواند باعث فروپاشي كامل اقتصاد اين كشور و بروز يك فاجعه انساني شود. هر دلار آمريكا حدود 10 ماه پيش و تا قبل از تحريم هاي جديد معادل 4هزار و 500بوليوار بود. اكنون هر دلار آمريكا معادل 29هزار بوليوار است.

بسياري از كسب وكارهاي غيرمرتبط با مواد غذايي اكنون دچار ركود كامل شده اند. مبادلات با وجه نقد انجام مي شود و انتقال وجه به صورت الكترونيكي كارايي خود را از دست داده است. در اين ميان، مردم ترجيح مي دهند اندك وجه نقدي را هم كه در دست دارند صرف خريد غذا و دارو كنند، نه امورات ديگر.

خبرگزاري آسوشيتدپرس ديروز در گزارشي از يكي از بازارهاي مركزي در كاراكاس، از مبادله كالا به كالا و كالا در مقابل خدمات خبر داده است. طبق اين گزارش برخي مغازه ها در نبود پول نقد، كالاي خود را با كالاهاي ديگر به خصوص مواد غذايي مبادله مي كنند. همچنين بسياري از خدمات مثل تعمير ساعت، خياطي و نجاري با مبادله گوشت خوك، گاو و مرغ به جاي دستمزد انجام مي شود.

در جريان تظاهرات ضد دولتي كه در اعتراض به شرايط دشوار اقتصادي و فساد دولتي در نقاط مختلف ونزوئلا برگزار شده، تا كنون بيش از 120نفر كشته شده اند. همچنين عده زيادي هم به خاطر شركت در تظاهرات دستگير شده و به اتهام تضعيف نظام سياسي و براندازي محاكمه و زنداني شده اند.