ارزش معاملات آتی سکه به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید

ارزش معاملات آتی سکه به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید

اقتصاد > تجاری - مالی - رشد قیمت‌ها در بازا‌رهای جهانی و داخلی بازار معاملات آتی، بورس کالا را تحت تأثیر قرارداد و حجم معاملات را تا
اقتصاد > تجاری - مالی - رشد قیمت‌ها در بازا‌رهای جهانی و داخلی بازار معاملات آتی، بورس کالا را تحت تأثیر قرارداد و حجم معاملات را تا ۱۱۰ درصد بالاتر برد؛ بر همین اساس هفته قبل ارزش کل معاملات آتی بورس کالا از مرز ۲۵‌ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش همشهري، 2ماه بعد از آغاز رشد قيمت ها در بازار نقدي سكه، بازار معاملات آتي سكه هم در بورس كالا تحت تاثير قرار گرفت. بازار معاملات آتي بورس كالا تابعي از بازار نقدي سكه بهار آزادي است.

هر زمان كه قيمت ها در بازار تهران و به دنبال آن شهر هاي ديگر رشد مي كند قيمت سكه بهار آزادي در بورس كالا هم دستخوش تغيير مي شود چون رشد قيمت سكه در بازار داخلي هم تابعي از رشد قيمت هاي جهاني است. به اين ترتيب اثر دومينو وار افزايش قيمت ها در بازار هاي جهاني به بازار داخلي و سپس به بازار مبادلات آتي سكه در بورس كالا هم سرايت مي كند.

  • دلايل رشد قيمت ها در بازار هاي جهاني

هم اکنون قیمت طلا بيش از 1200 دلار در هر اونس در بازار هاي جهاني مبادله و پيش بيني مي شود روند افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني همچنان ادامه يابد زيرا تحليل هاي اقتصادي حاوي خبر هاي خوبي براي اقتصاد جهاني نيست، از يك طرف سرمايه گذاران نگران افزايش ركود در اقتصاد جهاني هستند و از سوي ديگر نگراني درباره بحران هاي جديد مالي بعد از سال مالي 2008 به شدت فراگير شده است، همين 2 عامل موجب شده حجم سرمايه گذاري در بازار طلا كه يك بازار امن سرمايه گذاري است افزايش يابد.

برخی کارشناسان بر این باورند که این فلز زرد نتوانسته است قیمت خود را در زمان قطعی شدن برگزیت و پیروزی ترامپ حفظ کند. دیگر کارشناسان نیز بر این باورند که مناقشات ژئوپلتیک و همچنین بی ثباتی در جهان فشار افزایشی قیمت طلا را تداوم داده است. راب مک ایون، مدیرعامل شرکت مک ایون گفت: دوره طولانی مدت پایین بودن ارزش پول ها و تمرکز سرمایه گذاران بر طلا به عنوان پناهگاهی امن در مقابل مخاطرات ژئوپلتیکی و مالی می تواند طی 5 سال آینده قیمت اونس طلا را با افزايش زيادي مواجه كند. اوله هانسن يك تحلیلگر ديگر بازار هاي جهاني گفت:

نرخ بهره اوراق قرضه دو ساله و ده ساله آمریکا به شدت کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود در 10سال اخیر رسیده است. کاهش ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز مسئله مهمی است که می تواند بر افزایش قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده تاثیر داشته باشد.

مشاور ارشد ساکسو بانک گفت: ادامه خرید اوراق قرضه بلندمدت و فروش اوراق قرضه کوتاه مدت از سوی سرمایه گذاران بین المللی نشان می دهد بازارهای بین المللی به شدت نگران وقوع رکود و بحران اقتصادی هستند تا اینکه نگران تورم باشند و این مسئله در نهایت به نفع تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا خواهد بود.

  • دلايل رشد در بازارهاي داخلي

همگام با رشد قيمت طلا در بازار هاي جهاني قيمت طلا و به دنبال آن سكه هم در بازار مبادلات داخلي و بعد از آن در بازار مبادلات آتي بورس كالا رشد كرد اما در چند هفته اخير با توجه به كاهش قيمت طلا در بازار هاي جهاني حرارت از بازار هاي داخلي كه با يك تأخير زماني نسبت به بازار هاي جهاني واكنش نشان مي دهد، خارج نشد؛ به طوري كه قیمت سکه بهار آزادی در فاصله یکم تا سی ام آبان ماه 10 درصد معادل ۱۲۹ هزار تومان رشد كرد.

اين تحولات واكنش هايي در محافل اقتصادي داشت به طوري كه محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: دریکی، دو روز آینده شاخص های اقتصادی در آمریکا اعلام خواهد شد که بر قیمت جهانی طلا و در نتیجه بازار سکه در ایران اثرگذار خواهد بود و با توجه به اینکه قیمت ارز ثبات و حتی کاهش اندکی داشته افت قیمت طلای جهانی می تواند موجب كاهش قیمت سکه شود. کشتی آرای ادامه داد: ورود به ربیع الاول و مناسبت های مذهبی این ماه موجب افزایش تقاضا و ایجاد حباب شد که پیش بینی می شود با کاهش تقاضا قیمت نیز کاهش یابد.

به گفته او، قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شده و نرخ ارز نیز به ثبات رسيده است؛ بنابر اين قيمت سكه در حال حاضر حباب دارد و قیمت آن باید یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان باشد.

  • مبادله 25 هزار ميليارد تومان سكه

به دنبال اين تحولات حجم تقاضا براي خريد سكه در بورس كالا هم افزايش يافت؛ به طور ي كه در مبادلات هفته قبل 110 درصد بر حجم تقاضا براي خريد سكه در اين بازار افزوده شد؛ همين شرايط در هفته قبل تر هم وجود داشت. اين اطلاعات نشان مي هد كه فقط در هفته قبل ارزش كل معاملات آتي سكه در بورس كالا با 1210 درصد رشد به 2400 ميليارد تومان رسيده است. اين داده ها نشان مي دهد كه حجم تقاضا از سوي سرمايه گذاران از اول سال تاكنون با 12 درصد رشد به 25 هزار ميليارد تومان رسيده و اين يعني اينكه ارزش كل معاملات آتي بورس كالا در 8ماه سال جاري نسبت به سال قبل 38 درصد رشد داشته است.

  • دلايل رشد قيمت

رضا خانلو، کارشناس بازار سرمایه درباره رشد قيمت ها در بازار هاي نقد و آتي سكه بهار آزادي گفت: رشد قیمت طلا و سکه در داخل کشور متأثر از افزایش نرخ اونس جهانی طلا و فضای روانی حاکم بر بازارهای مختلف است؛ البته نباید از افزایش نرخ ارزهای مختلف به ویژه دلار و اثرپذیری بازار سکه و طلا از این موضوع غافل شد. او یکی دیگر از دلایل افزایش قيمت سکه و طلا در بازار را پایان ماه های محرم و صفر عنوان کرد و گفت:

با توجه به فرارسیدن ماه ربیع الاول، افزایش تقاضای طلا و سکه در بازار بدیهی است. علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا گفت:از ابتدای سال جاری تا ۲۰آبان ماه، میانگین روزانه حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی ۸۸۰۰ قرارداد در روز بوده اما در 2هفته اخیر این عدد به بیش از ۳۳ هزار قرارداد رسیده که حاکی از افزایش حدود ۴ برابری حجم معاملات در روزهای اخیر است. به اعتقاد ناصرپور، این نشان دهنده معامله روزانه ۳۳۰ هزار سکه در بازار آتی بورس کالاست.

او اشاره اي به اثر معاملات نقدي سكه بر معاملات آتي بورس كالا نكرد اما ادامه داد: با توجه به گزینه های مورد بررسی میزان نقد شوندگی و عمق بازار قراردادهای آتی نسبت به بسیاری از بازارها از وضعیت مناسبی برخوردار است که مرهون سابقه قابل توجه این بازار و نیز حضور گسترده فعالان در این بازار است. بر همين اساس بنا به دستور بانک مرکزی از امروز شنبه سکه تمام بهار و نیم بهار آزادی در بانک کارگشایی به حراج گذاشته مي شود تا روند افزايش قيمت در بازار نقدي كنترل شود.