از هزینه ارشاد برای برادران شایسته تا توبیخ «عادت نمی‌کنیم»

از هزینه ارشاد برای برادران شایسته تا توبیخ «عادت نمی‌کنیم»

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در شرایطی امروز شاهد برخورد درست و موثر قوه قضائیه هستیم که پیش از این تهیه کنندگان خاطی به دادسرای فرهنگ و رس
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در شرایطی امروز شاهد برخورد درست و موثر قوه قضائیه هستیم که پیش از این تهیه کنندگان خاطی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بودند اما متاسفانه باز هم به تخلف خود در پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکه های معاند ادامه دادند. 

در این میان از همه مصرتر دفتر پخش هدایت فیلم است. این دفتر پخش که توسط مصطفی شایسته اداره می شود و در تهیه فیلم سخیف «50 کیلو آلبالو» هم سهمی دارد و برای تهیه فیلم در کنار برادرش (محمدشایسته) قرار گرفته است از تبلیغ در این شبکه ها برنداشت و به این تبلیغات ادامه داد در این میان فیلم سینمایی «ابد و یک روز» هم از تبلیغ در شبکه های معاند برنداشت. اما نکته حایز اهمیت این که  فیلم سینمایی «عادت نمی کنیم» که امروز در سینماها اکران است توسط دفتر پخش هدایت فیلم توزیع و اکران شده است. این دفتر که کارنامه درخشانی در زیرپاگذاردن قانون دارد با بی توجهی به عملکرد تهیه کننده فیلم در عدم پخش تیزر در شبکه های معاند به توزیع فیلم ادامه داده است. 

متاسفانه تهیه کنندگان هیچ وقعی به نامه ای که از دو روز گذشته از سوی دفتر دادستانی به وزارت ارشاد ارایه شد و تهیه کنندگان در جریان آن قرارگرفتند وقعی ننهادند و امروز شاهد اجرایی شدن این قانون توسط دادستانی هستم. بنابر پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس، عادت نمی کنیم که توسط دفتر پخش هدایت فیلم توزیع و توسط پیمان جعفری تهیه شده است به دلیل اصرار در نمایش تبلیغات فیلم در شبکه های ماهواره توقیف می شود . البته مدیران وزارت ارشاد جلسه متعددی از صبح تشکیل دادند تا بتواند با رایزنی جلوی این اقدام را بگیرند اما به نظر می رسد قوه قضاییه این بار قاطعانه با تبلیغ در شبکه های معاند برخورد خواهد کرد و  برخی از سینماها از پیش فروش فیلم برای فردا (20 خردادماه) منع شده اند.

وزارت ارشاد در زیر پروانه های نمایش صادر شده برای فیلم ها هم عنوان کرده است که هر فیلمی اقدام به تبلیغ در ماهواره کند توقیف خواهد شد اما هیچ گاه وزارت ارشاد این کار را نکرد اما با فراوانی تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای این‌بار قوه‌قضاییه به درستی‌نامه خود را اجرایی و در مقابل این بی قانونی مقاومت می کند. متاسفانه خانه سینما، کانون کارگردانان، شورای صنفی نمایش همچنین مدیران وزارت ارشاد در جلوگیری از این بی قانونی و منع تهیه کنندگان در عدم نمایش تبلیغ فیلم در شبکه‌های معاند هیچ تلاشی نکردند و تنها به ارایه نامه سرگشاده بسنده کردند. 

اما در میان اگر مروری به فعالیت چند سال اخیر برادران شایسته داشته باشیم خواهیم دید. محمد شایسته به تهیه فیلم «خانه دختر» که در آن تجاوز به محارم به وضوح در آن دیده می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در جشنواره سی و سوم فیلم فجر به این فیلم که توسط محمد شایسته تهیه شده بود مجوز اکران داد بعد از واکنش های تند رسانه ها و کارشناسان فیلم  توقیف شد که برای نظام و وزارت ارشاد هزینه گزافی داشت. 

بعد از کش و قوس های فراوان و نپذیرفتن عدم نمایش فیلم توسط تهیه کننده (محمد شایسته) شورای پروانه ساخت مجوز «پنجاه کیلو آلبالو» را به نوعی به این تهیه کننده جوان و جویای نام هبه کرد. ارشاد به محمد شایسته به تنهایی مجوز نداد و به همین دلیل برادرش مصطفی شایسته هم نامش به عنوان تهیه کننده فیلم آمده است اما تمام مسئولیت تولید فیلم توجه برادر کوچک این خانواده است. 

این فیلم با اصلاحات موفق به دریافت پروانه نمایش از شورای وزارت ارشاد شد اما از همان ابتدا توجهی به قوانین کشور نداشت و علاوه بر نمایش تبلیغات فیلم در شبکه های معاند بخش هایی از فیلم را در این شبکه ها تبلیغ کرد که از فیلم حذف شده بود و در سالن های سینما فیلم با آهنگ های مستهجن به نمایش در نیامد. عدم توجه به قوانین کشور همچنین بی بند و باری اخلاقی در فیلم و نمایش ارتباط یک زن با دو مرد و... باعث شد وزیر مجبور به عذرخواهی درباره ارایه پروانه نمایش به فیلم برادران شایسته شود. 

فیلم ۵۰کیلو آلبالو

 

قائله فعالیت های گسترده این برادران در همین جا  ختم نمی‌شود، بخشی از سینما اریکه ایرانیان متعلق به مرتضی شایسته است با هر ترفندی که بود اریکه ایرانیان در شورای صنفی نمایش دوره گذشته سرگروه سینمایی قرار گرفت در شرایطی که بسیاری معتقد بودند 6 سرگروه در سینمای ایران باعث فرصت سوزی برای فیلم ها خواهد بود . اگر نگاه درستی به فروش فیلم ها در سرگروه های سینمایی داشتیم می دیدیم که برخی از سرگروه ها فروش کمتری نسبت به سالن های زیرمجموعه دارند. اریکه ایرانیان در شرایطی سرگروه سینمایی بود که علاوه بر فیلم ، کنسرت و نمایش هم در این مجموعه اجرا می شد! 

فیلم عادت نمی‌کنیم

 

بلایی که این اواخر بر سر فیلم «خنده های آتوسا» آمد به این دلیل بود که مرتضی شایسته قصد داشت «عادت نمی کنیم» را در اکران دوم نوروز به نمایش بگذارد که به دلیل عقد قرارداد «خنده های آتوسا» در این سرگروه از سال گذشته این امکان وجود نداشت و این سینما از هر ترفندی استفاده کرد تا فروش فیلم پایین بیاید و کار بالا گرفت و تهیه کننده درخواست کرد که ناظری در سینما اریکه حضور یابد با حضور ناظر فروش مناسب بود اما صاحبان اریکه ایرانیان زیربار نرفتند و بعد از چند روز مانع حضور ناظر شدند. قرار بود به صورت کتبی نوع ارایه سانس به فیلم «خنده های آتوسا» به شورای صنفی نمایش ارایه شود که متاسفانه این امر هیچ‌گاه محقق نشد. 

فیلم خشکسالی و دروغ

 

هم اینک نیز دفتر هدایت فیلم ، فیلم مساله دار «خشکسالی و دروغ» همچنین فیلم کمدی «ثبت با سند برابر است» که از هر المانی برای خنده گرفتن از مخاطب استفاده کرده را در دستور پخش دارد. حال باید دید وزارت ارشاد تا کی قصد دارد هزینه بی قانونی های برادران شایسته را بپردازد. 

انتهای پیام/ج

 

http://fna.ir/1HQJIT